I källaren har vi en insats spis.
Högt upp mot taket till sitter det ett spjäll som är omöjligt att rubba.
När vi flyttade in i huset i somras fick vi papper på att det var godkänt att elda i spisen.
Så det slog mig att spjället kanske är öppet.
Hur vet jag om det är öppet eller inte?
Spjäll till insats spis sitter fast?
Re: Spjäll till insats spis sitter fast?
Ofta kan du se spjället om du sticker in huvudet i spisen...
Normalt sett ser man även på reglaget till sjället om det är öppet eller stängt;
Spjäll med pinne man drar ut och in för att öppna/stänga, är halva pinnen omålad så borde det vara öppet. Är det ett spjäll med vred, står vredet vertikalt brukar det vara öppet...
En hint kan du få om du eldar upp en sida från en tidning (inte mer) om röken försvinner....
Men säkrast är att fråga sotarn när han är på besök...
Normalt sett ser man även på reglaget till sjället om det är öppet eller stängt;
Spjäll med pinne man drar ut och in för att öppna/stänga, är halva pinnen omålad så borde det vara öppet. Är det ett spjäll med vred, står vredet vertikalt brukar det vara öppet...
En hint kan du få om du eldar upp en sida från en tidning (inte mer) om röken försvinner....
Men säkrast är att fråga sotarn när han är på besök...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Tack för jätte bra svar. Det är ett spjäll med vred.
Vad jag hört är att man ska elda igång med lite tidningspapper när man inte eldat i spisen på länge.
Jag testade med det igår kväll och det luktade bränt till en början. Men det upphörde ganska snart.
Ska man elda igång med tidningspapper några gånger först innan man eldar på ordentligt?
Vad jag hört är att man ska elda igång med lite tidningspapper när man inte eldat i spisen på länge.
Jag testade med det igår kväll och det luktade bränt till en början. Men det upphörde ganska snart.
Ska man elda igång med tidningspapper några gånger först innan man eldar på ordentligt?
Jag förutsätter att vredet stod i öppetläge, dvs lodrätt?
Det du gör med tidningspappret är att du får igång den sk skorstenseffekten du för in varm luft som strömmar uppåt i skorstenen. Ofta i skorstenar med bra drag räcker det med några papper har du en trilskande skorsten som du vill få igång på sommaren så kan du få elda mycket papper.....
Men börja fint med papper och några småbitar spjälkved så ser du hur det artar sig!
Det du gör med tidningspappret är att du får igång den sk skorstenseffekten du för in varm luft som strömmar uppåt i skorstenen. Ofta i skorstenar med bra drag räcker det med några papper har du en trilskande skorsten som du vill få igång på sommaren så kan du få elda mycket papper.....
Men börja fint med papper och några småbitar spjälkved så ser du hur det artar sig!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Ja spjället står lodrätt. Gjorde som du sa och eldade några tidningspapper. Testade idag att elda lite lätt och det gick lysande.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
Ofta är ju handtagen utformade logiskt till sådana spjäll, pekar det neråt eller uppåt så brukar det vara öppet, pekar det åt vänster/höger så brukar det vara stängt.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Spjället är troligen och förhoppningsvis spärrat i öppet läge och ska så förbli. När man monterar in kassetter och insatser behövs inte spjället som en gång hörde den öppna spisen till. På insatsen sitter sedermera justering av luftflödet.