
Vilka fel har ni hittat/åtgärdat
Vilka fel har ni hittat/åtgärdat
Här kan ni lägga vilka problem ni har haft.. 

Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
EcoTec A3:
Slussvingarna är en förbrukningsvara, bytes med 1-2 års mellanrum.
Motorn till slussvingar och internskruven "slut" efter ca 10000 drifttimmar. Inre lagret mot växellådan glappar och rotoraxeln repig, vilket gjorde att motorn fastnade i tid och otid (kunde gå en vecka sedan 4 stopp på ett dygn för att sedan gå 2 dygn osv.).
Fått ett extra "luftmatningsrör" från luftfläkten monterat på pelletsmatarröret ut till brännarkoppen (numera standard på brännarna).
Renoverat hela brännaren efter bakbrand, troligtvis i kombination med strömavbrott.
Slussvingarna är en förbrukningsvara, bytes med 1-2 års mellanrum.
Motorn till slussvingar och internskruven "slut" efter ca 10000 drifttimmar. Inre lagret mot växellådan glappar och rotoraxeln repig, vilket gjorde att motorn fastnade i tid och otid (kunde gå en vecka sedan 4 stopp på ett dygn för att sedan gå 2 dygn osv.).
Fått ett extra "luftmatningsrör" från luftfläkten monterat på pelletsmatarröret ut till brännarkoppen (numera standard på brännarna).
Renoverat hela brännaren efter bakbrand, troligtvis i kombination med strömavbrott.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Har du fått fram några uppgifter om lämpligt fett?inkognito skrev:Växellådan kan vara bra att öppna och fylla fett i, min brännarinstallatör sa att han öppnat några som nästan varit helt tomma på fett. Jag ska kolla vilket fett han fyller och så hör jag av mig
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
skrikande växellåda
jag tog bort vänster gavel på den röda skyddskåpan på min A3:a
då ser man växellådan från sidan, och från gaveln har jag jag har borrat 2st hål 2 mm i höjd med ingående och utgående axel i växellådan.
där sprutar jag in sprayfett (den största uppfinningen sen kopparpastan)
jag ger den en dutt i halvåret, så den skriker aldrig numera
då ser man växellådan från sidan, och från gaveln har jag jag har borrat 2st hål 2 mm i höjd med ingående och utgående axel i växellådan.
där sprutar jag in sprayfett (den största uppfinningen sen kopparpastan)
jag ger den en dutt i halvåret, så den skriker aldrig numera
har bränt ca 100 ton pellets sen 1995
När jag skulle byta slussvingar för några veckor sedan märkte jag att internskruven gick trögt och hakade fast ibland. Det var det bakre kullagret som var fyllt med pelletsdamm. Lagret var gummitätat men man såg att gummit hade pajat. Brännaren har varit igång sedan dec-00 och jag har en förbrukning på ca 10 ton per år.
Ecotec A3
Focus PE-20
Focus PE-20
Fett i växellåda
Jag ha noterat fett på undersidan brännaren, rätt långt bak. Kommer det från växellådan? Jag har en A4 brännare i en Exonom A20B panna. Brännaren installerades under hösten.
Re: Fett i växellåda
Hej!
Jag uppmärksammade samma sak på min A4:a, men bara under första veckan, det var kedjan som var indränkt i fett/olja.
Som sagt, efter en vecka hade överflödigt smegg runnit av.
A4:a. Norah 3000. Tigex 25
Jag uppmärksammade samma sak på min A4:a, men bara under första veckan, det var kedjan som var indränkt i fett/olja.
Som sagt, efter en vecka hade överflödigt smegg runnit av.
A4:a. Norah 3000. Tigex 25
A4 + Nibe City VX -94
Hej på er !
Bytt externmotorn för den väsnades så mycket.
Lite synd för innan hörde jag att anläggninen var i gång ända till sovrummet
Internmotor bytt igår på brännare pga bränslebrist i koppen.
Nu får vi hoppas att brännaren gör rätt för sig och sitt pris ett tag !
Mvh, Peter
Bytt externmotorn för den väsnades så mycket.
Lite synd för innan hörde jag att anläggninen var i gång ända till sovrummet

Internmotor bytt igår på brännare pga bränslebrist i koppen.
Nu får vi hoppas att brännaren gör rätt för sig och sitt pris ett tag !
Mvh, Peter
Förutom slussvingarna har jag behövt byta lysdiod och tillhörande motstånd eftersom den gamla slutade lysa. Artikelnummer 36-1685 på http://www.clasohlson.se/ fungerar fint. Kostar bara 19 kr för 5 st.
Haft två driftstopp ("tändningsfel") sen installationen för två månader sen. Onödigt/oväntat mycket oväsen från motorerna som jag försöker undersöka och åtgärda just nu (men det hade ju varit trevligare om installatören kommit som ett skott!).
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Hej!
Jag har kört min A4 tilsammans med en Thermia Biomatic sedan jul -05.
Första året gick helt smärtfritt. Nu däremot har det varit tillräckligt med strul.
1) Nivågivare sönder. Fick förklaringen att styrprogrammet brände sönder dem. Vem programmerar så? I alla fall utbytt på garantin och ny programvara.
2) Internmotorn bränt. Fick ny & kraftigare motor inmonterat gratis. Trevligt! Ca en vecka senare börjar det mullra och råma nere i pannrummet. Mörker! Nya motorn ruskar på sig som en gammal volvomotor på tomgång! Ringt installatör, som kom och lyssnade. Ny motor igen... ...som var tyst i ca 3 minuter. Efter detta kontakt med Ecotec, som skickade ut en kille och lyssnade, bytte motor (igen) mot en 'preparerad' (fylld med fett), dock med samma resultat. Sedan smorde han upp motoraxeln + övre lagret. Hjälpte inte. Därefter en skvätt 5-56 rakt ner i slussvingarna. Bingo! Tystnad råder! Dock inte längre än ett par veckor. Nu har jag tröttnat på att smörja i tid och otid och ska ta kontakt med Ecotec igen.
Teorier:
I) Den gamla (klenare) motorn gick tyst och fint tills den brände. Den nya kan jag "tysta" genom att manuellt pressa den mot gummibussningen. Kan det vara så att bussningens "hårdhet" behöver ändras?
II) Smörjning av nedre axel i bak- och framkant. Någon som har testat detta?
III) Jag läste att någon hade problem med att brännaren är smetig längst bak. Jag hade samma problem, vilket visade sig vara kedjan. DOCK: Internmotorn är kladdig längst ner. Kan den läcka smörjmedel?
Jag har kört min A4 tilsammans med en Thermia Biomatic sedan jul -05.
Första året gick helt smärtfritt. Nu däremot har det varit tillräckligt med strul.
1) Nivågivare sönder. Fick förklaringen att styrprogrammet brände sönder dem. Vem programmerar så? I alla fall utbytt på garantin och ny programvara.
2) Internmotorn bränt. Fick ny & kraftigare motor inmonterat gratis. Trevligt! Ca en vecka senare börjar det mullra och råma nere i pannrummet. Mörker! Nya motorn ruskar på sig som en gammal volvomotor på tomgång! Ringt installatör, som kom och lyssnade. Ny motor igen... ...som var tyst i ca 3 minuter. Efter detta kontakt med Ecotec, som skickade ut en kille och lyssnade, bytte motor (igen) mot en 'preparerad' (fylld med fett), dock med samma resultat. Sedan smorde han upp motoraxeln + övre lagret. Hjälpte inte. Därefter en skvätt 5-56 rakt ner i slussvingarna. Bingo! Tystnad råder! Dock inte längre än ett par veckor. Nu har jag tröttnat på att smörja i tid och otid och ska ta kontakt med Ecotec igen.
Teorier:
I) Den gamla (klenare) motorn gick tyst och fint tills den brände. Den nya kan jag "tysta" genom att manuellt pressa den mot gummibussningen. Kan det vara så att bussningens "hårdhet" behöver ändras?
II) Smörjning av nedre axel i bak- och framkant. Någon som har testat detta?
III) Jag läste att någon hade problem med att brännaren är smetig längst bak. Jag hade samma problem, vilket visade sig vara kedjan. DOCK: Internmotorn är kladdig längst ner. Kan den läcka smörjmedel?
Att programmet skulle förstöra nivågivaren kan du vara rätt övertygad om att det var skitprat, har väldigt svårt att förstå hur det skulle gå till, men dom fick väl försöka hitta på någon förklaring som lär bra.
Tyvärr verkar alla tillverkare av pelletsbrännare ha svårt för allt vad det gäller smörjning och packboxar, det läcker på både längden och tvären ofta....
Tyvärr verkar alla tillverkare av pelletsbrännare ha svårt för allt vad det gäller smörjning och packboxar, det läcker på både längden och tvären ofta....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.