Janfire fel felkod?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Hasse63
Prima virke

Janfire fel felkod?

Inlägg av Hasse63 »

Har en Janfire från 06, köpt det beg. och kört det 2 dygn och nu idag så hade den stannat och lampan Ext.mot blinkar 4 gånger i intervaller. Läser i manualer att pellets kan vara slut mm. Det stämmer inte, nedfallningsslangen var fylld från brännaren och nästan 30 cm upp. slog av brännaren och tömde/grävde ur under nivågivaren och kollade upp den också 5-7 mm ifrån så tänds lampan på den.

Startade upp brännaren på nytt och efter 10 min. så blinkar Ext.mot återigen, externskruven har inte gått.

Slog av brännaren igen och startade återigen brännaren och efter ca 10 min. så börjar den starta normalt MEN då externskruven startar så fyller den upp slangen ca 30 cm. Brännaren får gå men jag kopplar ur externskruven.

Varför varnar den för att pelletsen kan vara slut då den inte är det och varför fylls slangen så mycket.
Finns det något justerbart "tidsur" till den?

Mvh Hasse
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire fel felkod?

Inlägg av Icecap »

Problemet är att det fyller upp slangen och inte doseringsförrådet (där sensorn sitter). Jag har haft samma problem och lösningen var att se till att slangen är sträckt och har fall nog.

Om slangen är fyllt 30 cm upp är det för att det kommer pellets ner vid sensorn ganska sent i förloppet, det ska som mest fylla upp ett par cm i slangen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hasse63
Prima virke

Inlägg av Hasse63 »

Har kollat slangen flera gånger förut för att se om den tömts och det har den gjort.

Den är förvisso 90 cm lång och inte lodrät... Verkar väldigt konstigt om sensorn hinner ser att det kommer typ 2 liter pellerts. Det är på sensorns sida pelletsen först landar så???

Slangen jag använder är i det närmaste helt slät på insidan jämfört med slangen som följer med.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Har du sett hur pelletsen ramlar ner under tiden externskruven kör? Pellets kan packa sig på alla möjliga och omöjliga sätt och att bilda sig en uppfattning av exakt vad som hände efteråt kan vara svårt.

Det kan även vara så att sensorn ska justeras men jag förstod att du redan hade kollat den biten.

Faktum kvarstår: från det att pelletssensorn känner av pellets ska externmotorn köra ytterligare ett fåtal sekunder vilket ska motsvara att doseringsförrådet blir fylld och inget mer.

Om pelletsen då står 30 cm upp i slangen är det antingen pga. en "trög" sensor, problem med pelletsens väg från externskruven till brännarens internförråd - eller fel på elektronikboxen. Det siste är dock så osannolikt att det kan kvitta.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar