Har varit villa ägare/pelletseldare i snart ett år nu och försöker inför högsäsongen lösa ett problem som kommmit/dykt upp efter sommaren.
Har alltid köpt min pellets på Byggmax och dom kan ju som bekant byta pellets sort ibland, detta ände mig i våras/sommras (från Rindi till Agro Energi/svensk villapellets) och med den nya Agron kan jag inte riktigt få till det. Rindin funkade bra med dom inställningarna som fanns på pannan när vi tog över huset (medel/grundinställning) men med Agron finns de alltid ett toppskikt med oförbrända pellets kvar i förbäningsutrymet (inte i skålen). Har provat att sänka matning, höja matning, höja fläkten, sänka fläkten.
Grejen är att jag tycker de ser väldigt bra ut, förrutom den oförbrända pelletsen.
Askan är grå/svart i pulverform (inte fet) rökgastemp =175 C, och så har jag försökt ställa in fläkten så den rök som ryker ur skorstenen är nästan genomskillnig. Dom kunskaper jag har själv idag har jag läst mig till på denna underbara sida, men jag kanske har blandat och gett för mycket kring olika pannor?
Kanske gäller inte alla dessa riktvärden just min panna?
Standard svaret brukar väl vara att man ska väga upp den urmatade pelletsen under en viss tid med den pelletsen som fungerar och sedan göra det samma med den nya och sen ändra matning.
Men detta slog mig aldrig när de fungerade och nu kan jag inte få tag på rindi i närområdet.
Nån som har ett bra tips till en virripanna