Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp fundering

protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av protoflax »

Ska man plocka fram 160000 ur madrassen för att tjäna 4000 om året i driftskostnad så tar det nog tid att tjäna in en bergvärmepump.
Är huset byggt i senare delen av 50-talet så var kokseldning, grova rör, självcirkulation och stora radiatorer redan historia.
Vem kostade på stora radiatorer då brännoljan kostade 16 öre litern?

Sektionsradiatorer är inte så supereffektiva som många tror. Det finns tabeller där man kan jämföra radiatortyper och få riktiga data. Det är den värmeavgivande förmågan hos en radiator som är avgörande inte utseendet. Tror det fanns beräkningsmallar tidigare på rinkaby rör men hittar det inte nu.

Kan du få till matningen och kanske sätta en modernare brännare i pannan så blir det inte så mycket jobb med pellets.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av deasstore »

Ja antar att man spara mer än 4 tusen per år på bergvärme kontra pellets.
Om du ska köpa en nyare brännare så har du säkert en kostnad på 20-25 tusen. Men du får ju ingen bekvämlighet i det. Du får fortfarande aska och sota lika ofta.
Själv så tycker jag att om man ska jämföra Pellets och bergvärme. Så ska man nog titta på nyare pannor också. Alltså jämföra ny tekink med ny teknik.

Då hamnar man nog på ca 70 tusen om det ens slutar där med en ny pelletspanna och brännare.

Jag är varken för eller mot något av dessa två värmekällor. Men ska man ha bekvämlighet (=inte göra något) så är det nog VP som gäller.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Icecap »

I grunden är det ganska enkelt: BVP kontra pellets går ekonomisk ung. lika ut.

Ett välfungerande system som redan är betalat klart är svårt att slå med nyinvestering osv. om det inte är en kraftig sänkning i driftkostnad.

Att matningen i detta fall har varit/är ett problem betyder att en ganska ringa investering kunde lösa detta, kvar finns alltså:
* Är det ett problem att sota?

Om man anser att man helt enkelt inte har tiden och/eller lusten är BVP en lösning. Man kan lösa det med pellets också men då investeringen blir en del större än att bara fixa matningen är det värd att fundera över innan man ger sig in på sånt.

Men anser man att man helt enkelt inte vill ha något jobb med värmen är valet enkelt: fjärrvärme eller BVP! Finns det inte FV är det BVP kvar.

Sedan får man räkna in att pumpen kommer att behöva bytas efter ett antal år, att man ska se till att allt faktisk är dimensionerat korrekt efter husets storlek, att man inte kan göra något själv men måste ha betalt folk till allt osv.

Men det kan vara värd priset för vissa, andra vill inte ha dessa "features" eller anser inte att det är värd priset.

Men att de-facto gå back varje månad och påstå att det är billigare i drift är ju rakt av lögn. Investeringen ska ju förräntas och det kostar också och är värmesystemet betalat klart på 20 år passar det med att pumpen då ska bytas, om inte tidigare! Försäkringsbolagen har ju sett en dramatisk ökning av pumpfel, då på 5-7 år gamla pumpor, undrar då hur länga de nya typer håller, jag tror inte att de är speciellt mycket mindre "kostnadsoptimerat" än då...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av PPG »

Det hade haft bra pelletseldare som ökar 2000 talet men nu efter 2010 talet blev många från pellets till bergvärme.
Normalvilla ca 10.000 kr billigare endast driftkostnad med bergvärme än pellets. Slipper att ta plats trångt förråd, skruv, sota, dammsuga golv, hyllor, driftstopp och röklukt i skorsten vid brännarstart. Vet vi nuläget nätet har många personer valt ökar bergvärme och minskar pellets.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Icecap »

Intressant med 10.000 lägre driftkostnad, hur räknar du ut det?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Abbe »

10000:- per år billigare i driftskostnad, kan du specifiera hur du räknar?! Då bor ju jag i princip gratis här om jag installerar en upphottad elpanna...

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av M.Lindskog »

PPG skrev:röklukt i skorsten vid brännarstart.
Har svårt att se just detta som ett argument mot pelletseldning... det är väl exakt där röken ska vara. I skorstenen... ;-)
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av PPG »

Det hade räknas med kvitto som antal summa och räknas upp till 1 år drift hade pellets leverantör OKQ8 kostnad 18.000 kr sist förra året. Vi byte från pellets till bergvärme som har räknas över 2 veckor sen eldrift enbart uppvärmning för bergvärme då kostar 10.000 kr upp till 1 år drift för Fortum kvitto.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av PPG »

Jag skrevt fel 10.000 kr 1 år drift menar sparat än pellets. Det är 8000 kr för el Fortum att betala 1 år drift enbart uppvärmning för bergvärme.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
Abbe
Lärjunge!
Inlägg: 397
Blev medlem: ons 14 dec, 2005 23:58

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av Abbe »

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Du betalade 18000.- för pellets förra året och som det ser ut nu efter två veckor så antar du att du kommer sparat 10000:- på ett år, är det rätt uppfattat?

mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
PPG
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: lör 26 jan, 2008 13:28
Ort: Uppsala

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av PPG »

Ja, rätt abbe menar.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10, installerad 9 december 2020.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av micke_932 »

Det blir nog mild vinter.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag är också av uppfattningen att den krassa driftskostnaden en normalvinter är ganska neutral mellan pellets och en modern värmepumpsanläggning i en modern välisolerad villa. Ser vintrarna ut som de två senaste, så är allt för många värmepumpsanläggningar för klent dimensionerade, och kräver stort eltillskott.

Ett allt för vanligt problem är också att värmepumpsanläggningarna är allt för klent dimensionerade. I synnerhet i äldre, sämre isolerade villor. Jag känner allt för många som satt med max 16-17 grader inomhus i januari 2011 när kylan var hård.

Ska man borra, så krävs det låång tid för att räkna hem det totalekonomiskt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av bergatorparen »

Problemet med BVP är ju dels att den fordrar el - och redan där ligger ett vesentligt problem: Bor man inom södra halvan av landet så måste man dels räkna med att elen kommer att bli dyrare i åren som kommer - om vi skall tro den information som bland andra Telge gett ut, dels kommer belastningen innebära att det kan bli kortare eller längre tids el avbrott som gör att värmepumpens styrsystem måste köra reboot efter varje gång det beger sig. Tror inte det är så nyttigt för elektroniken. En annan sak är att pumpen då när den väl är igång igen måste försöka värma upp igen huset till komforttemperatur.

Ett annat problem med BVP är att alla komponenter är prissatta utifrån de ekonomiska villkoren på Kontinenten, och det innebär flera tiotals procent dyrare än i Sverige, så att om värmepumpen behöver nya delar, så kommer det att svida ordentligt i plånboken.

Kan man räkna hem någon vinst på BVP? Om man bor i ett område med el överskott - i praktiken landets norra halva - så kan man räkna hem en bekvämlighetsvinst, och kanske ökar värdet på stöga en liten aning om turen är framme.

Det bästa alternativet är i grund och botten pellets eller fjärrvärme där detta är tillgängligt. Pelletspannan klarar att leverera tillräckligt med värme även i arktisk kyla, och samma sak gäller fjärrvärmen. Fjärrvärme är bekvämt som BVP, och kostar som att installera en begagnat pelletsanläggning. I drift är det lite dyrare än pellets - men för många kan kanske det vara pengarna värda i alla fall eftersom det är både tillförlitligt och utrymmeseffektivt.

Jag var starkt kritisk till pellets i början eftersom jag som f d oljeeldare tyckte det var bökigt, smutsigt och krångligt, men när jag ser vilka el räkningar de får som har värmepumpar, så har jag fått en mer försonlig attityd gentemot pellets. Det bästa med pellets är att prisbilden är hyfsad stabil. Teknologin är fortfarande inte fullgången, men börjar komma ikapp utvecklingen inom övrig teknik.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Re: Byte från Pellets till Bergvärme, framledningstemp funde

Inlägg av stingray »

Mitt fall:

Pellets ca 10 pall/år ca 22000kr år

Bergvärme 7700 kw/h år 9529 kr (El 101.25 öre kw/h, överföring 22.5 öre Kw/h 123.75 öre totalt.)

Måste ha el i huset oavsett uppvärmningssätt och jag behöver inte ha en större huvudsäkring pga bergvärmen så den fasta kostnaden påverkas inte av uppvärmingen.

Bergvärmen kostade runt 110000 kr, ny pelletsanläggning runt 50000 kr skillnad alltså 60000 kr

För min del så betalar sig bvp på runt 6 år.

Hade en panna som börjat läcka vatten och en gammal brännare börjat strula allt mer. Så allt behövdes bytas ut.

Vad gäller de eventuella elavbrotten så var det just det som min pelletsbrännare ogillade mest..

Bor i "nya" elområde 3. Så kommer väl att få något öre dyrare el framöver men ska nog klara av det.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar