Ny brännare i VB Comet!

Skriv svar
Mats E:-)
Frö

Ny brännare i VB Comet!

Inlägg av Mats E:-) »

Hej!

Helt ny som skrivare i detta forum, har läst en del innan...

Som min rubrik säger vill jag ha fatt i en bra brännare till en Comet (har en Viking Bio som skall ut!)

Vad skall jag tänka på och vad är era erfarenheter?

Jag var på en Energimässa i helgen och blev rekommenderad en Effecta Supra men det känns lite spoky, är inte det en Pellx i ny kostym?

/Mats E :-)

Ofrivillig pannrumsboende.....
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Ny brännare i VB Comet!

Inlägg av bergatorparen »

Chassit är det samma, men där slutar alla likheter. Kalmar Maskin Projekt utvecklade först KMP PX20. Den efterföljdes av PellX - som efter olika turer bland andra via Effecta, idag produceras och säljs av Gordic. KMP kom senare ut med PX21 som gav upphov till det förakt många idag känner för rörbrännare därför att detta var en brännare man tvingades få ut på marknaden och tjäna pengar på för att inte gå omkull ekonomiskt. PX21 fick det ena tändsystem efter det andra, och gick från gjutjärnsrör över till rostfritt stål. Men typbeteckningen PX21 var så skamfilat att när Ariterm tog över KMP, tog man beslutet att utveckla en helt ny brännare, dock på samma chassi: PX22. Den har PTC tändning, ett mycket bättre styrsystem och bättre material i alla delar som är i kontakt med eld. Man valde att ge den en kåpa i rostfritt stål för att markera distans till den forna PX21 och PellX.

När PellX gick från Effecta till Gordic, tog Effecta chassit och utvecklade sin egen förtolkning av PellX: Supra. Supra är avsevärd mer avancerad än PellX, men kostar ungefär det samma. Man har löst många av de problem som fanns i de tidiga PellX brännarna, så att Supra idag är en utav de bästa rörbrännarna. Annars är att säga att alla rörbrännare i Sverige med undantag för NyMo 150 och Biona har sina rötter hos KMP. Viking Bio var ett försök från VB' s sida att lösa de problem som KMP PX20 drogs med. Sedan har en sak ledd till en annan. Swebo har även de en brännare byggd på KMP' s chassi - men med ett mycket komplicerad styrsystem med 4 valbara effektsteg som man kan programmera efter egna behovet. Vad jag försöker säga är att det är en myt att rörbrännarna är lika, för det är de inte. Chassit må vara det samma, men varje producent har skapat sitt eget styrsystem som får brännaren att bete sig annorlunda.

Så vad passar i en Comet? Jag skulle nog vilja säga att med tanke på hur gaserna rör sig i denna panna, så skulle nog EnergiBitens nya BioBjörn vara att föredra eftersom den är byggd på ett sätt som förhindrar överhettning av brännkammaren i pannor som bjuder motstånd såsom alla säckeldade oljepannor gör - och Comet, Joker och Star ÄR de facto oljepannor som VB valde att marknadsföra som "pelletspannor" efter Göran Perssons gröna skattehöjning gjorde oljepannor osäljbara. Jag personligen tycker om rörbrännare därför att de är snabba att rengöra och lätta att sköta om, men jag inser att rörbrännare och säckeldade pannor är en kombination som inte är speciellt bra. Därav mitt råd om att titta närmare på EnergiBitens nya brännare - som i övrig ersätter Viking B**GL :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Mats E:-) skrev: Jag var på en Energimässa i helgen och blev rekommenderad en Effecta Supra men det känns lite spoky, är inte det en Pellx i ny kostym?
Stämmer nog alldeles precis.
Utveclingskostnaderna ligger ett decennium tillbaka och Effecta, Ariterm, Swebo och kanske fler som ägnar sig åt att trycka på oskyldiga kunder helt utdaterade produkter är bara ute efter pengar. Stor hjälp har dom av "fackfolket" dvs. pelletsinstallatörerna som i snöd vinnings skull rekommenderar kunderna de produkter som de har största återförsäljarprocenten på.
Att köpa upp utdaterade produkter, sätta på någon kromlist eller ett kylargaller, byta namn på produkten och stoppa in ett nytt styrsystem som är billigare att tillverka är marknadsmässig brunröta, inte produktutveckling. En ren felkonstruktion som inte klarar av att tända pelletsen tillförlitligt blir inte bättre av ett namnbyte och en annan färg på kåpan.

Samma är det förresten med dragbegränsare. Många installatörer stoppar in en Tigex25 hos kunden trots att de mycket väl vet att den är för liten för pelletseldning.

Synd att nya pelletseldare år efter år ska råka på den här eländet.

Har man nu dille på rörbrännare så kostar ett brännarrör till Altbergs EP18 bränare 625:- i stället för 3600:- som man tar för det känsliga röret till Pellx klonerna.

Annars gör som oss andra, elda i en vanlig brännare med brännskål.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Mats E:-)
Frö

Inlägg av Mats E:-) »

Tack för snabba och utförliga svar!

Jag pratade just med "Energibiten" per telefon så då är jag inte helt ute cyklar i min egen bedömning av brännarna (iallafall om man läser vad Bergatorparen skriver).

Vad jag fick veta om den "nya brännaren" BioBjörn är att den i allt väsentligt är identisk (hårdvaran) med Viking B16 och det som hänt är ett nytt styrsystem med många finesser (och förenklingar för pannrumstomtar :-).

Jag skall fundera lite till så får vi se sen.....

Mats E :-)
Skriv svar