Janfire går inte att justera

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
sik
Frö

Janfire går inte att justera

Inlägg av sik »

Hej,

har läst en hel del efter min brännare har lagt av men hittar inte nån liknande fall. Slutet på maj gick vattensäkringen och jag anvand brännaren inte därefter. Nu inför saisongen rensade jag ut alla spån etc. men pelletsen tog inte eld. Jag får alltid fram ett fel: dubbelblinkande dioder termok. & elspiral. Brännaren följde med på husköpet och fungerade felfritt i 5 år. Jag vet tyvärr inte vilket årsmodell men tillv.nr är 030056007.
Tänkte direkt att efter alla dessa år är det elspiralen som har gott och beställde en ny samt nya flamvakt (röd/blå) och installerade även en säkring så att boxen är skyddad, kanske för sent.
Efter reparationen försökte jag startar upp brännaren som vanlig (effektsteg 1), men han tände inte pelletsen, provade i läge 3, där han tände pelletsen, men samma blinkande efter ett tag då jag kom ner in pannrummet. Samma skit även i manuell läge...

Nu kollade jag med en multimeter på fläktspänningen och konstaterade att den aldrig var rätt inställd. Den blåste för fullt i alla dessa år...under uppstartsekvensen ska han ju har 100v / 0v, jag hade 220. justerade efter och kom inte under 130v. Oavsett hur mycket jag skruvade 130v var lägsta värdet. sen ska han har 75-77v under en minut, jag hade 220v, och potentiometern vägrade sig justera under 130v. Sen ska han har 95-100v under 6,5 min, jag hade 240 och kom efter justeringen ner till 170v inte lägre. Efter jag justerade andra uppstartsekvensen, tände han även i effektsteg 1. Innan tände han bara vid effektsteg 3.

Men efter brännaren har genomgott uppstartsekvensen och ska gå över till vald effektsteg, så börjar han blinkar direkt (snabba dubbelblink Termk. & Elsp.). Dem är som sagt nya och jag tror det är elektronikboxen som har pajat. Nu undrar jag om det räcker med en ny Prom adapter eller behöver jag skaffa ny box? Vad tror ni som kan det här?

Tack för hjälpen
Jan
Brännare
Janfire flex-a

Panna
Norrahammars Bruk 2000
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Re: Janfire går inte att justera

Inlägg av Icecap »

Felet ligger i den del av kretsloppet som styr fläkthastigheten. Att byta processorn hjälper inte på detta, det är själva styrboxen som är sjuk.

Men då kan du ju uppgradera till den nya digitala boxen, den har t.ex. fler effektlägen och automatisk underhållseldning, priset är ju det samma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
sik
Frö

Inlägg av sik »

Tack för hjälpen icecap. Hoppades att du svara på frågan eftersom du verkar har stor erfarenhet som utvecklare.
Verkar vara bra och uppgradera, bara man hade pengar...
Nån bra tips där jag får en digital box (eldkraft är bekant men boxen är restnoterad).

Jan
Brännare
Janfire flex-a

Panna
Norrahammars Bruk 2000
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag är blank på var man kan köpa sakerna tyvärr...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar