OK, bara att erkänna: Jag är nybörjare på pelletseldning!
Vi skaffade en Pellmax UB med Viking Bio och ett MAFA pelletsförråd för ca ett år sedan. Allt fungerade klockrent hela vintern fram tills jag stängde av pelletsanläggningen i april. Under sommaren kör vi med luft-vatten-värmepumpen.
Nu till problemet: MAFA-förrådet står utomhus och den knappt två meter långa, raka, matarskruven går direkt från förrådet genom väggen och till brännaren (via slang osv). När jag stängde ner allt i våras tömde jag inte, utan pelletsen låg kvar längst ner i förrådet samt i skruven. Under sommaren har det uppenbarligen trängt in fukt som gjort att pelletsen svällt... Nu har jag ett jätteplugg av stenhård svälld pellets i ca 2/3 av röret!
Jag har använt kniv (fungerade bra för den första decimetern), pinne med spik i änden (fungerar dåligt), avloppsrensningsslang till högtryckstvätten (biter inte heller på pluggen).
När jag försöker köra motorn så sitter matarskruven stenhårt. Den övre biten flexar naturligtvis, men resten rör sig inte överhuvudtaget!
Vad ska jag göra för att få bort pluggen?? Alla idéer mottages tacksamt!
MVH
Jonas
Hjälp: Pellets har svällt i matarskruven
Om det är en kärnfri skruv hade jag plockat av motor osv så att jag hade tillgång till röret med spiralen i.
Sedan hade jag skaffat en järnstång / ett järnrör och skurit det lite i ena ändan så att jag kunde "borra" med det in i pelletsen. Andra ändan hade jag satt ett handtag på (ja, jag har en svets stående).
Sedan hade jag borrat och tömt ut till jag var igenom proppen och därifrån sedan pockat och petat och dragit igenom borren många gångar för att skrapa loss så mycket pellets som möjligt.
Efter ett tag ville proppen vara så mjuk att man kan handvrida lite på spiralen och få loss lite mer av proppen som sedan petas bort osv.
Hela operationen skulle nog ta runt 4-6 timmar och innehålla många ord som barnen inte ska lära i all för ung ålder...
Sedan hade jag skaffat en järnstång / ett järnrör och skurit det lite i ena ändan så att jag kunde "borra" med det in i pelletsen. Andra ändan hade jag satt ett handtag på (ja, jag har en svets stående).
Sedan hade jag borrat och tömt ut till jag var igenom proppen och därifrån sedan pockat och petat och dragit igenom borren många gångar för att skrapa loss så mycket pellets som möjligt.
Efter ett tag ville proppen vara så mjuk att man kan handvrida lite på spiralen och få loss lite mer av proppen som sedan petas bort osv.
Hela operationen skulle nog ta runt 4-6 timmar och innehålla många ord som barnen inte ska lära i all för ung ålder...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Nybörjare här med, köpte en Viking BIO med mafa förråd o skruv begagnat, upptänkte att förre ägaren inte hade römt skruven när han tog anläggningen ur bruk så jag fick samma problem med en en stor plugg i röret..
jag provade borra så gott jag kunde, dubbla förlängare och extra långt borr, men kom inte igenom hela pluggen ändå.
Så det blev kapen för att öppna röret...
Jag köpte ett vanligt avloppsrör på bygghandeln o kapade till den enligt det gamla röret.
dock hade spiralen tagit stryk o rostat.. o det grovt..
resultatet är att skruven hackar, o jag har inte fått brännarn att starta ordentligt.
Jag försökte slipa spiralen lite, men det är fortfarande gropar i den, skall försöka hitta nån bra metod att slipa skruven så den blir slät igen, tror problemet ligger i att pellets fastnar i groparna.
om det är nån som renoverat en skruv innan så är det bara att säga till.
jag provade borra så gott jag kunde, dubbla förlängare och extra långt borr, men kom inte igenom hela pluggen ändå.
Så det blev kapen för att öppna röret...
Jag köpte ett vanligt avloppsrör på bygghandeln o kapade till den enligt det gamla röret.
dock hade spiralen tagit stryk o rostat.. o det grovt..
resultatet är att skruven hackar, o jag har inte fått brännarn att starta ordentligt.
Jag försökte slipa spiralen lite, men det är fortfarande gropar i den, skall försöka hitta nån bra metod att slipa skruven så den blir slät igen, tror problemet ligger i att pellets fastnar i groparna.
om det är nån som renoverat en skruv innan så är det bara att säga till.
CTC 453B
Värmebaronen Viking BIO
Optima 700 luft-vatten pump
Värmebaronen Viking BIO
Optima 700 luft-vatten pump