hjälp 50 grader fel

Skriv svar
lasse69
Prima virke

hjälp 50 grader fel

Inlägg av lasse69 »

Hej Alla,
jag skulle behöva lite hjälp.

jag har nyss köpt mig en Ariterm Bequem 20D begagnad, och bara geijder fästet fanns med, men jag har köpt en dockningsplåt samt en 7-polig dinkabel som skulle behövas för givarna, som inte heller kom med.

nu undrar jag om nån av er veteraner har råkat ut för att givarna visar 50 grader fel??

det gör den givaren som jag har nu ( 2K2 50 00 22) och det gjorde den gamla givaren från min pellexbrännare med?? om jag stoppar i givaren i en påse med frusen rivost så går temp ner till 41 grader och det går att starta brännaren, i rumstemperatur visar display på 99 grader (80) jag har inte haft en sån här innan och vet ej om jag kan ställa in i menyerna nånstans vilken typ av givare jag har? om det är olika impedans på dem eller så???

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nu är inte jag någon expert på Biomatic, men om två olika sensorer ger lika mycket felvisning - alltså 50 grader, så finns det stor chans att impedansen inte överensstämmer med den i pannans elektronikkort. Eftersom pannan är begagnat, så finns det ju möjlighet att kortet kan vara skadat med, så det är ett bra ställa att börja kolla. Se efter det uppenbara först såsom sprickor, missfärgningar, motstånd som det inte går att läsa färgkoden på längre med mer. Hittar du sådana fel, så finns det två saker du kan göra:
  • Du kan lämna in kortet på en elektronikverkstad för reparation

Du kan byta kort.
Välj det alternativ som ger mest för pengarna. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

nu är jag inte heller nån expert och jag vet ju inte om det är 50 grader exakt men minst 50 är det, sedan kanske det är så att panngivaren från PellEx inte stämmer överens med Ariterm??

Är det nån som vet vilken impedans det skall vara eller om man kan mäta mellan trådarna och få ett ohm värde?

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

just nu t.ex. ligger givaren i en hink med vatten, och då visar den 75 grader, jag skulle gissa att vattnet håller mellan 5 och 8 grader,,,,

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är sannolikt en helt fel typ givare du försöker med! Skaffa den rätta typ så ska du se att det löser sig.

En givare är inte bara en givare, jag vet att det till Janfire NH är PT100 som panntemperaturgivare som exempel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
lasse69
Prima virke

Inlägg av lasse69 »

Taxen skrev:Har du manualen?
ja jag har manualen, men i den framgår inte vilket nr givare har (art.nr)
jag har en kabel som jag hittat på pelletsbilen och en annan sida som heter 2K2 55000020 tror jag. Enl. den som jag köpte brännaren av så fungerade den vid nedmontering de fick fjärrvärme installerat, men de sa att det var en -06, men det är en kedjedrift på den samt att i service menyerna finns en rad som heter "diff tank" som inte finns med i manualer mm. har jag nån udda utgåva av bequem 20 D ????

Lasse
Baxi solo plus 30kW
Bequem 20D, 20KW
1 x 500 Acctankar
Tigex dragregulator
hembyggt 2 veckorsförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Nej, du har inte någon udda utgåva av 20D, utan diff tank är en funktion som kan användas när pannan körs mot acktank.

Välj inställning "nej" på denna i det fall du inte skall använda acktank till pannan - annars är den inställbar 1 - 60 grader. Den har dock ingen betydelse för hur elektroniken uppfattar signalen från termostatavkännaren. Hos forco.se finns den rätta avkännaren att köpa för 175 pengar. Den har beställningsnummer: 8-5362

Sannolikheten är stor för att du med denna får rätt temperaturangivelse.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Sommartid kan man gott köra med tankdiff 30-35° o kallstart, Detta ändrar man under "glödhållningstid" som standard är ställd på 60 min men kan ökas till 85-90 min på vintern då man kör med underhållsglöd..
Bra att du fått tag på en brännare med kedjedrift :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar