Brännaren vill inte starta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Henke.Schough
Späd planta

Brännaren vill inte starta

Inlägg av Henke.Schough »

Häromdan gjorde vi veckans sotning i vanlig ordning. Brännaren sköts in i pannan och slogs på. Fläkten startade som vanligt. Lampan för elspiralen tändes grön, pellets fylldes på och det hördes att den försökte starta... men kom liksom aldrig igång (typ som en bil som inte riktigt tänder och startar). Den försökte några gånger (pellets fylldes på under tiden) och sen löste flamskyddet ut.

Vi har nu öppnat och dammsugit i princip hela j***a brännaren, dammsugit vid skruven och hela plastslangen (från "matarmotorn" till brännaren) från spån, men den vill fortfarande inte komma igång. :(

Jag fattar ingenting! Pust!

Förslag på åtgärd mottages mycket tacksamt!
2-plan funkisvilla m källare. 140 kvm + 55 kvm källare (ouppvärmd).
cTc Elcombi + Janfire Flex-A, 18kw
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det här låter som om tändspiralen börjar bli svag. När den varit i drift ett bra tag, bryts den motståndstråd som finns inuti den ner. Det vill som regel leda till att du inte får start på brännaren. Just tändspiralen är en svag punkt på många brännare, varför man - åtminstone under eldningssäsong bör ha en reserv hemma. Det är en utav nätbutikerna som säljer dessa tändspiraler i 2 pack. Prova byta tändspiralen först, och se om det hjälper. Att lampan tänder betyder i princip bara att det finns kontakt, det säger tyvärr inget om spiralens tillstånd.

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... eservdelar

(ungefär mitt på sidan)
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
J:son
Fröträd

Inlägg av J:son »

Har du kollat om skyddsplåten runt spiralen, nere i koppen, ligger dikt an mot rosterkoppen? Jag brukar dra ut den c:a 1 cm och trycka in den med rosterkoppen då jag sätter tillbaka den efter sotning.
Viktigt att värmen från spiralen styrs in i "springorna" på rosterkoppen med skyddsplåten.
J:son
2-plan funkisvilla -45, m källare. 98 kvm+71 kvm biarea. Eryl TV3 30 kwh, 1997 kombi,KWZ150,
JanFire flex.
SB
Stor entusiast!

Inlägg av SB »

Första gången jag körde igång min Flex A efter att installerat den råkade jag också ut för att flamvakten löste ut. När jag dragit ut brännaren och tagit bort den frammatade pelletsen, kände jag att det gick att trycka ner rosterplåten ytterligare en aning mot dess stöd inne närmast tändelementet varefter brännaren startade felfritt. Det här stämmer helt överens med J:son´s resonemang. Däremot verkar det inte som om min rosterplåt vilar på nedfallskanalens stödkant utan på de uppåtstickande vingarna på plåtkåpan till tändelementet som sticker upp några tiondels mm. Jag misstänker att detta felaktigt ger upphov till luftläckage till rosterplåtens översida. Skulle vara intressant att veta om det är fler som märkt detta, funderar annars på att ta kontakt med Janfire för att höra vad som gäller.
TMV E20 + Janfire Flex A
Henke.Schough
Späd planta

Tack för alla svar!

Jag provade att tända manuellt igår... det startade fint och panntemperaturen hann komma upp ca 3-4 grader innan flamvakten löste ut igen.

Skyddsplåten ligger dikt an mot rosterkoppen, och rosterkoppen mot kanten som den ska, men vid noggrannare syn av koppen så hittade jag en lång spricka i den. Så det blir att beställa en ny sån snarast. Även en ny spiral kommer att införskaffas och bytas.
Henke.Schough
Späd planta

Jag bytte rosterplåt och spiral idag (plus säkringen som följde med spiralen)... Haha! Sicken syn, va pinsamt! Spiralen var helt trasig så inte konstigt att den inte har tänt, snarare mer konstigt att den funkat så länge. :?

Bild finns på http://hoppelajnen.se/images/2011/2011- ... 798620.jpg
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Ah... ja, omedelbart tycker jag att spiralen ser en aning sliten ut ;-)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar