tryckexpansionskärl ?
tryckexpansionskärl ?
funderar på att installera en tryckexpansions kärl i källarn vid pannan istället för det öppna i skrubben på övervåning. 1.känns som värmesvinn där? 2.kan börja läcka antar jag 3. finns ett störande oljud från kärlet vind blåst ute och sovrum intill 4.ska ändå ta hit en rörmokare i lite andra ärenden 5. ser inget negativt med tryckexpkärl om man eldar med pellets,eller? FRÅGAN=är det dumt? vilken storlek på kärl ska jag köpa,hmm??
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
kan man utgå från det öppna kärlet och dubbla det i volym? gör det nåt om man köper ett för stort kärl ?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Tror att det snarare är tvärt om det öppna kärlet är större....
Du hittar en beräkning på http://www.beulcoarmatur.se/index.php?o ... &Itemid=94 denna mappar mot deras sortiment och 2 bars trycksättning så du får tänka lite själv...
Du hittar en beräkning på http://www.beulcoarmatur.se/index.php?o ... &Itemid=94 denna mappar mot deras sortiment och 2 bars trycksättning så du får tänka lite själv...
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Hehe det var därför jag garderade mig med ett litet "tror" men om vi ska sluta tro... Har hör något om att man gör det i kyrkan kan man roa sig med att räkna ut exakt hur stort tryckkärl man behöver i den tidigare bifogade länken så behöver vi varken tro eller tycka saker vara rimliga....
Jag bytte från öppet kärl till slutet tryckssatt och räknade ut hur stort jag behövde. Mitt resultat blev att jag kunde installera ett kärl med en fjärdedel av den tidigare öppna volymen och då valde jag ändå ett för stort kärl, orkade inte vänta leveranstider....
Så oavsett så ska man nog inte som tidigare inlägg redan sagt utgå ifrån befintligt kärl.....
Jag bytte från öppet kärl till slutet tryckssatt och räknade ut hur stort jag behövde. Mitt resultat blev att jag kunde installera ett kärl med en fjärdedel av den tidigare öppna volymen och då valde jag ändå ett för stort kärl, orkade inte vänta leveranstider....
Så oavsett så ska man nog inte som tidigare inlägg redan sagt utgå ifrån befintligt kärl.....
det där beräkningsprogrammet fatta jag inget av dum som jag är
jag har en gammal panna med ca 200l och totalt 10st äldre element. 2 våningar.gamla grova stålrör,ca 6m högsta höjd från panna till element övervåning. 100m2 boyta och 250m3. beräknat på 9kw som max förbrukning vid +20 inne men tror jag förbrukar ca 7kw när det är en -25 till-30 ihållande ute vid lite snabb kalkyl.öppna kärlet ser ut att var någonstans runt 50l... är det nån som är lite mer bevandrad i detta och kan räkna ut vad som blir lämpligt? mvh

- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
rinkaby rör har på 25+35l/max3bar och 50,80,125,osv/6bar vilket är lämpligt? gör ju inget om det är lite större har jag förstått,värre om det är för litet typ pannan börjar hoppa tills den svagaste länken går sönder? funkar ju med öppet som jag har nu men det finns ju ett par nackdelar och när jag ändå ska ha hit en röris och fixa lite med inkoppling av vvb,mm tänkte jag "vara smart".
jo visst men tänkte köpa den i förväg och låta han koppla in den av bara farten,typ säga "ja just ja den här hade du väl kunnat knöla dit lite fort nu när du ändå är här"
annars måste han ju kolla upp och så innan han kommer och då blir det ju en "arbetsorder"
så, nu vet alla här att jag är snål och rävig oxå 

Formeln ger rekommenderad storlek, varken minsta eller största.
Jag skulle valt 35l varianten...
Vi kan räkna på rimligheten...
För en acctank som varierar mellan kall till kokande räknar man med 5% expansion mellan min och max.
Du har en pannvolym på 200l och en okänd volym i elementen...
Nya element räknar man med 12l/kvm radiatoryta, detta stämmer inte med gamla gjutjärns element... Låt oss gissa att du har ett 50-tals hus då har du troligen vanliga sektionsradiatorer alternativt kamflänselement med en vatten volym per st på max 20l, överdriver lite och räknar på 25l.
10st*25l ger 250l elementvolym, jag gillar att överdriva så jag slår till med 100l volym i rören.
Då har vi en total volym på 550l i systemet och med en utvidgning på 5% får vi att volymen ska vara minst 27l
Rimligt är då att 35liter räcker och blir över även om du bygger till en våning på huset.
Själv har jag 18l till ett hus på 200kvm golvvärme på ovanvåning och gamla raddar på bottenvåningen, pannvolym 200l.
Jag skulle valt 35l varianten...
Vi kan räkna på rimligheten...
För en acctank som varierar mellan kall till kokande räknar man med 5% expansion mellan min och max.
Du har en pannvolym på 200l och en okänd volym i elementen...
Nya element räknar man med 12l/kvm radiatoryta, detta stämmer inte med gamla gjutjärns element... Låt oss gissa att du har ett 50-tals hus då har du troligen vanliga sektionsradiatorer alternativt kamflänselement med en vatten volym per st på max 20l, överdriver lite och räknar på 25l.
10st*25l ger 250l elementvolym, jag gillar att överdriva så jag slår till med 100l volym i rören.
Då har vi en total volym på 550l i systemet och med en utvidgning på 5% får vi att volymen ska vara minst 27l
Rimligt är då att 35liter räcker och blir över även om du bygger till en våning på huset.
Själv har jag 18l till ett hus på 200kvm golvvärme på ovanvåning och gamla raddar på bottenvåningen, pannvolym 200l.
Har för mig att tumregeln vid uträkning av expansionskärl är 5% av systemvolymen vid öppet expkärl och 10% vid slutet expkärl.
Se wikipedialänken angående öppna resp. slutna expkärl: http://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionsk%C3%A4rl
Så ett slutet expkärl enligt ovanstående beräkning borde ha en minimivolym på 55 liter.
Se wikipedialänken angående öppna resp. slutna expkärl: http://sv.wikipedia.org/wiki/Expansionsk%C3%A4rl
Så ett slutet expkärl enligt ovanstående beräkning borde ha en minimivolym på 55 liter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.