Värm villan med knubbved! Från forskning.se
Värm villan med knubbved! Från forskning.se
Har någon prövat detta?
Värm villan med knubbved!
2011-05-23
SLU
Knubbved skulle kunna ersätta den hanteringskrävande pannveden eller den mögelbenägna träflisen i många småskaliga vedpannor, t.ex. i konventionella villapannor.
Läs mer: http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 00313.html
Värm villan med knubbved!
2011-05-23
SLU
Knubbved skulle kunna ersätta den hanteringskrävande pannveden eller den mögelbenägna träflisen i många småskaliga vedpannor, t.ex. i konventionella villapannor.
Läs mer: http://www.forskning.se/pressmeddelande ... 00313.html
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har inte provat det, men det låter intressant, men med ett förbehåll: Blir det populärt, kan du satsa din sista krona på att det kommer att gå upp i pris precis som fallet varit med allt som nådd popularitet. Men givetvis: Vedeldningens fördelar, utan alla nackdelar som medföljer detta bränsle är inte fy skam, och det gör nog att en del kommer att vilja prova knubbved. 

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det blir ungefär som kol: Man lastar pannan med skyffel eller maskinellt. Sannolikt kommer knubbveden att levereras i storsäck på pall. Det här är gammalt på nytt: På 1940 talet då det rådde ransonering på bensin, använde man knubbved i gasgeneratorerna. Det praktiska är ju att det är lättare att automatisera än ved i "normallängder".
Jag för min del håller väl fast vid pellets ett tag till - tror jag.

Jag för min del håller väl fast vid pellets ett tag till - tror jag.

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Knubbved
"Hur tillverkas den?"
I en eller fler av länkarna på Google beskrivs en konisk skruv, ungefär som en stor köttkvarn. Man matar i träd och annat och det kommer ut i lagom bitar. Principen är säkert liknande som en flistugg, men det ger större bitar.
I en eller fler av länkarna på Google beskrivs en konisk skruv, ungefär som en stor köttkvarn. Man matar i träd och annat och det kommer ut i lagom bitar. Principen är säkert liknande som en flistugg, men det ger större bitar.