Har ni skorstens huvar?
Har ni skorstens huvar?
Kan det bli lurigt när det blåser med sorstenshuv? http://www.orebrosotarn.se/bilder/refer ... %20014.JPG Eller i annan form. Med rätt huv kanske man kan undvika problem vid blåsväder. Här har jag problem med kanalen till öppna spisen. Köksfläkten ger undertryck och suger rök via öppna spisen, när pannan går. Kanske periskop på kanalen till öppna spisen?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Har skorstenshuv.
Har varit med om att på full effekt på köksfläkten har luft dragits bakvägen genom kanalen till öppna spisen, själva draget luktade "rök" trotts att ingen annan eldning pågick, troligen för att avlagringarna i pipan avger en hel del luktämnen.
Detta är ju ett resultat av dålig tilluft till bostadsutrymmet som inte ger den luften som köksfläkten kräver, man vill inte att luften kommer in genom skorstenen. I mitt fall ett allt för tätt hus (från 1932) trotts div öppna fönsterventiler osv, så jag gläntar på ett fönster om jag måste köra fläkten på fullt för att säkerställa bra ventilation.
Så även om man inte har huv finns en risk med att dra luft bakvägen genom skorstenen om man eldar, tänk om det är lite byigt väder som blåser runt röken så den inte stiger rakt upp så får du snart in den också, det kan ju lukta i markplan vid eldning ute s a s.
Har varit med om att på full effekt på köksfläkten har luft dragits bakvägen genom kanalen till öppna spisen, själva draget luktade "rök" trotts att ingen annan eldning pågick, troligen för att avlagringarna i pipan avger en hel del luktämnen.
Detta är ju ett resultat av dålig tilluft till bostadsutrymmet som inte ger den luften som köksfläkten kräver, man vill inte att luften kommer in genom skorstenen. I mitt fall ett allt för tätt hus (från 1932) trotts div öppna fönsterventiler osv, så jag gläntar på ett fönster om jag måste köra fläkten på fullt för att säkerställa bra ventilation.
Så även om man inte har huv finns en risk med att dra luft bakvägen genom skorstenen om man eldar, tänk om det är lite byigt väder som blåser runt röken så den inte stiger rakt upp så får du snart in den också, det kan ju lukta i markplan vid eldning ute s a s.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det vanligaste man gör, är att man placerar en huv på skorstenen, och sedan förlängar man röret till rökkanalen från pannan så att det går över huven. Ett par av mina grannar har detta. Det innebär att man undviker nerslag av rök i de övriga kanalerna, samtidigt som huven ger en ejektorverkan när det blåser och således understöder draget i de kanaler som finns under huven.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Stor entusiast!
På egensotningskursen talade brandteknikern emot huv (gäller dock inte den lösning bergatorparn nämner).
Vid skorstensbrand är huven plötsligt en bov som ökar risken för brand ned i de övriga kanalerna (med beläggningar av damm och i köksfläktens fall fett). Då stannar skorstensbranden inte vid skorstensbrand...
Med pannkanalens mynning över huven kan inte gnistorna slå ner i de andra kanalerna. Klok lösning ur säkerhetsaspekt.
Vid skorstensbrand är huven plötsligt en bov som ökar risken för brand ned i de övriga kanalerna (med beläggningar av damm och i köksfläktens fall fett). Då stannar skorstensbranden inte vid skorstensbrand...
Med pannkanalens mynning över huven kan inte gnistorna slå ner i de andra kanalerna. Klok lösning ur säkerhetsaspekt.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
Men förlänger man pannans skorstenspipa måste förlängningen isoleras väl. Blir rena kondensfällan om man bara drar upp ett plåtrör.
Min sotare rekommenderade den välvda typen av skorstenshuv men avrådde från den platta. Alla har sina erfarenheter.
Min sotare rekommenderade den välvda typen av skorstenshuv men avrådde från den platta. Alla har sina erfarenheter.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag hade en månglare att ringa på med erbjudande om skorstenshuvar. Jag fick i tydliga ordalag förklarat för honom vad jag tycker om ett sådan produkt och än mer vad jag tycker om dörrförsäljare.
En skorstenshuv som inte har rökgasröret gående över (enl. bergatorparen beskrivning) är direkt skadlig, fukten i rökgasen kondenseras och rinner ner på skorstenen istället.
Och med förlängningen måste man isolera röret för att det inte ska kondensera på vägen ut.
Så en skorstenshuv är i mitt tycke antingen dyr o besvärlig och likgiltig eller direkt skadlig, beroende på hur det hela utföras.
En skorstenshuv som inte har rökgasröret gående över (enl. bergatorparen beskrivning) är direkt skadlig, fukten i rökgasen kondenseras och rinner ner på skorstenen istället.
Och med förlängningen måste man isolera röret för att det inte ska kondensera på vägen ut.
Så en skorstenshuv är i mitt tycke antingen dyr o besvärlig och likgiltig eller direkt skadlig, beroende på hur det hela utföras.
Senast redigerad av Icecap den lör 07 maj, 2011 08:54, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Nej, danei! Jag orkar inte sitta och rita illustrationer på hur det går till. Jag skrev: "När det blåser får man en ejektoreffekt..."
När det blåser vad händer då under en huv som är öppen i båda ändarna?
Vad jag vet är att grannen satte huv på sin skorsten och efter det fick hon ett helvetiskt drag i skorstenen, så något händer. JAG skall dock INTE ha huv på min skorsten, så för mig är det egalt!
När det blåser vad händer då under en huv som är öppen i båda ändarna?
Vad jag vet är att grannen satte huv på sin skorsten och efter det fick hon ett helvetiskt drag i skorstenen, så något händer. JAG skall dock INTE ha huv på min skorsten, så för mig är det egalt!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det ser ut som om man inte tar några sådana hänsyn när man monterar huven. Hos grannen bredvid, pekar den öst/väst, medan hos den andra pekar den norr/syd. Skall man utnyttja blåsten för att öka draget, är det nog en vindflöjel man skall ha 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25