Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Sven 69:

Hur länge har du haft den pannan,
hur ofta behöver du aska ur den
Hur mycket underhåll lägger du ner en normal vinter månad
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Sven69
Gallringsobjekt

Inlägg av Sven69 »

Pannan har jag haft i 3 år men den är från 2002, när jag köpte den hade den stått som demopanna, men det var aldrig eldat i den.
Jag brukar aska ur efter c:a 20-25 säckar pellets, men det skulle säkert gå ytterligare några säckar. Det tar c:a 15-20 min. om man gör det väl. Jag använder dammsugare och Altbergs askfälla, mellan dammsugare och fälla har jag en föravskiljare med textilfilter och i det filtret har jag stoppat i en golfboll. Det är bara till att skaka föravskiljaren så är filtret rent.
Hur mycket tid det blir på en månad beror helt på hur kallt det är. I vinter har jag eldat upp fyra pallar pellets.
Min brännare sitter i nedre luckan och man kan svänga ut den för rengöring. Båda luckorna har montageplåtar för pelletsbrännare.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
lange02
Entusiast!

Inlägg av lange02 »

Tror det är bra att få ned förlusterna när man kör mot acktank.
En liten laddpanna ger lite förluster. Exonomen är en mindre vedpanna och frågan är hur isolerad den är. Två vågräta kanaler som det kanske fastnar pelletsdamm i och en lodrät kanal på baksidan av pannan.
Mycket bekvämlighet du får offra bara för att köra med den gamla brännaren.
Skulle själv vara intresserad av MiniQ kombinerat med begagnad acktank om jag uppgraderar då pannrummet är för litet för att passa en riktig pelletspanna. Begagnade Bioline 20 finns till bra pris ibland.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Ställ dig frågan: Varför finns Bioline 20 till bra priser? Den kostar ju skjortan och halva garderoben ny. Skall man ha en undermatad brännare, så är Ariterm BeQuem ett bättre alternativ. Men märk väl: Till en laddpanna så är PellX alldeles utmärkt. Man behöver inte en brännare med datorkapacitet att flyga en rymdfarkost till Pluto och tillbaka för att ladda en acktank. Jamie Hynemans devis: Enklare är bättre. Och visst har han väl rätt?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

sven69 skrev:Min brännare sitter i nedre luckan och man kan svänga ut den för rengöring. Båda luckorna har montageplåtar för pelletsbrännare.
funderar lite hur den kom sig att du satte din brännare i den undre luckan

Lutar mer och mer åt just Exonom pannan, det har skrivits en del bl a här på forumet om den pannan och bara positivt , vad jag hittat,
Ang denna panna kan jag känna att...
  • priset ligger rätt
    möjligheten att kunna köra båda typer av brännare, därmed inte låst för framtid
    reserv möjlighet att elda med ved
    sotnings möjligheterna verkar bra
    både övre och undre luckan är förberedda för brännare
    lagom stor vattenmängd
det jag kan känna en liten fundering över är att den har två liggande kanaler, man rekommenderar generellt att man skall stående....

Vad tror ni övriga
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

De liggande tuberna är där för att ge pannan en låg bygghöjd och samtidigt långa konvektions utrymmen. Nu passerar gaserna genom de stående tuberna först, så att flygaska och sot kommer att silas ifrån där i och med att dessa är försedda med turbulatorer som bromsar avgaserna en del. Det vill alltid bli avlagringar i liggande utrymmen i en panna, frågan vill alltid vara: Hur mycket och hur vill det påverka pannans prestanda. En annan anledning till att pannan har den konstruktion den har, är att den är gjord för att i nödsfall kunna eldas med ved varför du har de två spjällen. Så det du ser är de nackdelar som följer med en flerbränslepanna. Men för all del: Fördelen är ju att du just har möjlighet att elda med ved om pelletsbrännaren skulle gå ut i strejk precis när en långhelg börjar. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
abene
Lärjunge!

Inlägg av abene »

Vill du ha det bekvämt och enkelt så skippa vedkombin och köp Mini-Q när priset är nästan samma. Varför dra på dig årslånga problem och kostnader för en gammal brännares skull.
Bioline 20 är väl ingen dålig brännare bara för att Bergtorparen har gett sig faen på det.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

abene skrev:Bioline 20 är väl ingen dålig brännare bara för att Bergtorparen har gett sig faen på det.
Mini q är fortfarande med i matchen så att säga....

men finner flexibiliteten nästan mer intressant,

Men som sagt brännaren skall inte bytas , om nu någon inte känner för att skänka mig de slantar som de skulle kosta.... :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nu när du bestämt dig för px-21 som sagt så VAD är det igentligen för problemas" med den igentligen?,Öppna luckan ta rakan och dra ur den från aska..lägg in en halv näve pelle..stäng luckan! Kör 2 veckor till..längre om du har bra pelle"...Evighetsmaskin :farao:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

abene skrev:Vill du ha det bekvämt och enkelt så skippa vedkombin och köp Mini-Q när priset är nästan samma. Varför dra på dig årslånga problem och kostnader för en gammal brännares skull.
Bioline 20 är väl ingen dålig brännare bara för att Bergtorparen har gett sig faen på det.
Det är inte bara Bergatorparen som gett sig Fan på det. Min pelletsgube i Arvika vägrar sälja skiten. Han är ÅF för EcoTec, men begränsar sig till service och reservdelar.

Men det är en snäver krets här på forumet som tagit sig Fan på att rörbrännare är skit, och undermatade är tekniska underverk. Ställ er själva frågan: Varför i hela fridens namn är det då rörbrännare som dominerar över hele Europa? Och vad mer är: Det är grundkonstruktionen från Kalmar Maskin Projekt man utgår ifrån. Om man använder rätta sortens material, så är inte rörbrannare sämre än andra. Skall du dock ha verkningsgrad på linje med en elpanna, så är det en integrerad konstruktion du skall ha, typ Viessmann Vitoligno - där talar vi verkningsgrad kring 94 - 96 %. Jag har dock svårt att se att opinionsbildarna här kommer att lägga 90 000 enbart på pannan och sedan det dubbla på en pelletslogistik som matchar pannan. Monterad och klart kring 350 000 kronor är nog mer än det jag kan se för mig någon på detta forum skulle vilja lägga på värmekomfort :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Finns det avsevärtt bättre grejor att köpa idag än på den tiden amatörkonstruktörer trodde att en pelletsbrännare skulle se ut som en oljebrännare så varför köpa den gamla felkonstruktionen?

Bergatorparen börjar låta lika rolig att läsa som snubblaren var. :lol:

Fantasierna om hela Europa och hela världen är härliga. Vad eldar man med på planeten Pluto?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

På planeten Pluto eldar man med varma tankar - annat finns inte :lol:

Jag har faktiskt kollat upp lite om vad man använder andra ställen i Europa, och som sagt så är det rörbrännare det går i. Det har inget att göra med att de skall likna oljebrännare, det har att göra med att de är snabba att producera, snabba att montera, har få delar och är lättåtkommliga för service. Sveriges "världsledning" ligger i att vi licensierar ut våra grejor till andra som kan producera billigare åt den egna marknaden. Och somliga här licensproducerar andras grejor - såsom Ulma.

Om undermatningsprincipen varit så suverän, så skulle väl flera valt den? Det är endast TVÅ märken i Svea Rike som har den, och svaret på varför är att ju mer mekanik och ju fler delar, ju dyrare både att köpa och underhålla. Delarna till undermatarna är så dyra att folk köper dem begagnade!

Med allt detta i åtanke kommer nog Bergatorparen fortsätta skriva ut besk medicin även i framtiden :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ichgary
Prima virke

Inlägg av Ichgary »

Vill man ha en budget pelletsbrännare så är ju Rörbrännare ett alternativ. hittar man en lämplig panna med automatisk sotning och lambda reglering så kan man ju slå till på en sådan(om man hittar en)

Annars om man tänker köra 100% pellets så köper man en riktig panna :)
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

He - he. Visst. Men vad som är en riktig pelletspanna är en svårare fråga. :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ichgary
Prima virke

Inlägg av Ichgary »

Riktig Pelletspanna:

http://www.biovarmesverige.se/pelletspannor.html

http://www.emi-tech.se/index.php/bioene ... or/froling

Det anser jag är bra pelletspannor, som faktiskt är gjorda för ändamålet..
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Skriv svar