Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Liggande tuber bör man inte ha om man inte vill sota ofta. Jag tycker att Pellmax:en har "lite" för mycket av den varan för att bli bra.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Torsten skrev:Men ska du absolut ha den gamla brännaren kvar blir det ju aldrig bra och bekvämt.
Visst det skulle säkert bli mycket bättre med en Ariterm Bionet eller likvärdig
men dessvärre finns inte de finanserna, begagnat vill jag inte hålla på med utan det är nytt som gäller.
Därför börjar jag med pannan nu, med den möjligheten att kunna byta ut brännaren i ett senare skede
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

skalman65 skrev: men dessvärre finns inte de finanserna, begagnat vill jag inte hålla på med utan det är nytt som gäller.
Därför börjar jag med pannan nu, med den möjligheten att kunna byta ut brännaren i ett senare skede
Förstår inte ideerna här. Du har ju redan begagnat som du håller på med.

Jag böt ut mitt exemplar av Gula Faran till en äldre men bra fungerande brännare och tjänade 400 på affären dessutom.
Tryggare också för ett roster kostar nu under tusenlappen i stället för Gula Farans chockpris på 3600.

Miniq från Ecotec ser bra ut för mina ögon men den är säkert gjord i första hand för en Ecotec uppåtbrinnande brännare. Varför Xpermentera med en brännare som inte passar så bra i Miniq när en annons på Blocket kostar 40 kr och så får du det som passar i pannan.

Tror man ska köpa panna och brännare efter någon plan och inte plocka ihop hur som helst för att få bästa systemet.
Om du köper en panna som passar din nuvarande brännare kanske det hindrar dig senare att skaffa en bättre fungerande uppåtbrinnande modell och så är du för evigt kvar i träsket.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

MiniQ är gjord för att man skall kunna använda ALLA brännartyper från PellX via Bioline 20 till IWABO till Polar. Det är därför den har en stor förbränningskammare med rökuttaget nästan längst upp. Enligt Effecta är deras version "optimerad" för framåtbrinnande brännare - vilket är koskit.

Roli har givetvis en poäng i förhållande till Pellmax, och det är just ett av skälen till att jag uttryckt besvikelse över just denna panna. Såsom situationen är: Man skall behålla befintlig brännare och acktanken, så är det laddpanna som gäller - och där är det verkligen inte mycket att välja mellan för tiden. Att börja strula med vedpanna som laddpanna, kan bara sluta i tårar. Vedpannor fungerar bäst med ved - pellets där ger ingen bra ekonomi.

Men titta även lite närmare på Euronom P20UB:
http://www.euronom.se/filer/PB_P20UB_14-1009-368_SE.pdf

Den har endast 60 liter vatten, och du kan använda precis vilken brännare du vill. Den är såvitt jag vet inte ohemult dyr hellre.

Här är ÅF listan för norra Sverige. Se om du hittar någon i din närhet och ta ett snack med dem:

http://www.euronom.se/15
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Inlägg av velund »

bergatorparen skrev:MiniQ är gjord för att man skall kunna använda ALLA brännartyper från PellX via Bioline 20 till IWABO till Polar.
Man måste beundra de skötsamma konstruktörerna på Ecotec som så lever för sina konkurrenter. Säkert aldrig smakat en droppe i hela sitt liv.

Att så offra optimeringen för sin egen brännare till förmån för konkurrenterna är ovanligt.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu är det inte alls säkert att den är konstruerat hos EcoTec. Det KAN vara licensproduktion, så att de som konstruerat pannan inte alls ens befinner sig i Sverige utan kanske någonstans på Kontinenten? Det finns ju företag som utvecklar saker och sedan licensierar ut dem - vilket ju är den mest lönsamma formen för affärverksamhet. Sedan finns det företag som driver legoproduktion: Du köper ett antal produkter av dem, och får din logotyp på dem - exempel på det är Janfires panna. Det är svårt att veta var MiniQ pannan härrör från, men det låga priset tyder i varje fall på att det inte är någon form av egenutvecklad produkt.

En annan lurighet är att om du skapar en panna för undermatad brännare, så vill du kunna använda rörbrännare, men skapar du en panna för rörbrännare så är undermatad brännare uteslutet på grund av för låg takhöjd i brännkammaren.

I våra dagar är det svårt att veta vilka det är som har egna grejor och vilka som säljer licensproducerade varor, men så har det väl egentligen alltid varit. För de som minns SAAB med tvåtaktare, så var det ett exempel på en motor som utvecklades av DKW, men som ändade upp med att produceras över större delen av COMECON, samt på licens hos VEMAG i Brasilien. Du hittade motorn i märken som IFA, Wartburg, Syrena, SAAB samt DKW både i Europa och på de båda amerikanska kontinenten. Just samma sak händer med grundkonstruktionen i PellX brännaren: Den används som utgångspunkt för brännare över hela världen i nuläget - och jag menar hela världen bokstavligen. Summan av det hela är att i våra dagar vet man knappt vem som utvecklad vad med mindre man sitter med där besluten fattas. En sak kan man dock vara säker på: De flesta företag som varit med ett tag, väljer alltid den lösning som innebär minst kostnader. Företag som driver egen utveckling, brukar kursa både en och två gånger innan de kommer till den punkt där rekonstruktionen leder till att de blir del av ett större företag - såsom fallet var med Kalmar Maskin Projekt - till exempel.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Här är ännu en laddpanna: Swebo Ellips.
Tyvärr finns det ingen bra tvärsektion på pannan som visar om tuberna går horisontellt eller vertikalt. Det som eventuellt kan vara tuberna i en skiss tyder på horisontella tuber, dvs mindre bra.
Horisontella tuber ger tätare sotningsintervall än vertikala....

Sedan är vattenvolymen i största laget, 135 liter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Eftersom jag tidigare eldat med ved kan jag bara säga att Swebo Ellips är oduglig som laddepanna med 135 liter vatten.
Troligen är Swebo ett oseriöst företag utan tanke på kunden som licenssäljer P21 brännare och någon panna i designat skal. På PDF:en ser man dessutom att tuberna är liggande i pannan.

Jag säger som andra. Sälj gamla brännaren och köp en begagnad som passar till pannan. I så fall är säkert EcoTec MiniQ bra. En uppåtbrinnande brännare i den rensar sig själv så underhållet blir minimalt.

Själv har jag en brännare som inte passar så bra ihop med min panna men det är förre ägarens misstag. Har du möjligheten att köpa saker som passar ihop direkt så gör det så slipper du problem senare.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Swebo PB20 är inte en licenssåld P21, utan den har helt egen styrning. Chassit är samma som P21, men driftsmässigt skiljer det rätt mycket. Annars skall jag hålla med om att Ellips nog har lite väl mycket vatten för att vara laddpanna, och med liggande konvektorer är man garanterad att det blir jobb. Det roliga är att förbränningskammaren och konvektorerna från Ellips faktiskt används som drivkraft i BioSolpannan. Jag vill dock inte hålla med om att Swebo skulle vara oseriösa. Deras huvudprodukt är forskning och utveckling åt VVS industrin. Skulle jag velat ha en Swebo produkt? Ja, faktiskt så skulle jag det. Pelletsbrännaren PB20 skulle jag velat ha i min nuvarande panna.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

skalman65 skrev: Visst det skulle säkert bli mycket bättre med en Ariterm Bionet eller likvärdig
men dessvärre finns inte de finanserna, begagnat vill jag inte hålla på med utan det är nytt som gäller.
Därför börjar jag med pannan nu, med den möjligheten att kunna byta ut brännaren i ett senare skede
Du vet väl att du faktiskt KAN använda PellX' n på Bionet? Du måste dock ställa ner den till högst 12 kW.
http://195.198.92.151/ariterm/bionet-12-swe1.pdf

Fortfarande ingen billig panna, men utan brännare kan du räkna bort kring 20 000 kronor på priset, och klarar den av KMP PX2* brännare, så klarar den av PellX' n med :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Att sätta en Pellx i en Bionet är rena tokideerna. Sådana "goda råd" ligger bakom mina problem med igenslaggad brännare som jag förmodligen behöver byta.
Om Swebo försöker marknadsföra Ellips som laddpanna är dom helt oseriösa och bara ute efter okunniga köpares pengar.

Vilken cykelverkstad som helst kan knåpa ihop en brännarstyrning så en licenstillverkad Pellx blir inte bättre för det hur mycket du än drömmer om gamla saker.
Morsan drömde om att köpa spinnrock. När hon ledsnade hamnade den på vinden. Bättre leva här och nu tycker jag.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Bergatorparn skrev:Du vet väl att du faktiskt KAN använda PellX' n på Bionet?
Jepp, men kände att priset låg lite i överkant, kikar just nu på

Euronom Pannan som du tipsade om, samt Effekta solid (eller mini Q)

Väntar in information samt pris på samtliga,

Funderade lite hur man sotar euronom (P20UB) Pannan
verkade vara en mycket intressant panna , flexibel för framtiden,
bara den är lätt sotat dessutom.


Finns det någon nätförsäljare som någon kan rekommendera annars för dessa märken.
Senast redigerad av skalman65 den tor 28 apr, 2011 15:29, redigerad totalt 1 gånger.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu var det ju inte tal om att PellX'n skulle sitta där permanent, utan endast under en övergångsfas tills TS kan skaka fram pengar till en exempelvis BeQuem. På tal om att leva i nuet: Chassit från PellX används, som nämt i tidigare inlägg, över hela världen som utgångspunkt, så det kan ju inte vara något dåligt koncept. Vi kör ju fortfarand omkring i bilar som drivs av en över 150 år gammal uppfinning: Ottomotorn. Jet motorn som driver våra plan utvecklades av en engelsman på 1920 och 30 talen. Sett i ett sådant perspektiv så framstår rörbrännarna med sina lite drygt 20 år på nacken som bebisar. :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Euronomen, sotas genom en lucka på toppen. Ett antal rör med bandtubulatorer som man drar ut, sedan är det raka, stående rör - men jag vet inte hur många. Pannan är bara lite över en meter hög, så det kommer inte vara långa rör det rör sig om. Svårsotad verkar den alltså inte vara :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Sven69
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 14 jan, 2008 18:41
Ort: Hässleholm

Inlägg av Sven69 »

Exonom P20 UB finns att köpa på nätet hos maniarmatur.se Priset för pannan är 18.285 kr fraktfritt. Jag har en sådan panna och är nöjd med den. När det gäller sotning så görs det dels uppifrån dels framifrån. I min panna är det inte rör som är tuber utan det är platta kanaler på hela förbränningsrummets bredd. Vid sotning använder jag en askcyklon vilket jag tycker fungerar bra. Luckorna är väl det som är svagast men har hittills fungerat.
108+45m², Exonom P20 UB, Swepell (TB mini) tidigare PellEco, Rinkaby Acktank 500L, Sol Sfinx vakuumrör.
Skriv svar