Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Inlägg av protoflax »

Du skrev ju i första inlägget att du ville ha det bekvämare. Med brännare som askar ur sig själv blir det bekvämare. Dessutom inga lufthål som blir tilltäppta av aska utan samma förbränning hela tiden.
Justerar du om brännaren när du fyller på ny pellets eller kör du bara vidare och hoppas på det bästa? Vad jag läst här så ska man ha elutbildning och dyra instrument för att justera en PX21 rätt.
På min enkla och inte alls så moderna brännare (Eurofire) ändrar jag matningstiden i steg på tiondels sekunder.

Som stått i andra trådar. Väg upp hur mycket pellets skruven matar per minut. Väg upp igen när du bytt pellets. Då vet du hur mycket mer eller mindre nya pelletsen matar. Justera matningstiden motsvarande mycket på displayen. Då har du brännaren inställd för den nya pelletsen. :)

Har nästan blivit expert på det här i vinter då min brännare sätter igen med aska.
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Här är vad som väntar för brännaren med marknadens dyraste reservdelar.
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... px-21.html
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Hoppla... då är de allt betalda också! Trevliga priser (för säljaren alltså)
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Det är väl, när allt kommer omkring, billigare att betala 4500 kronor för ett rör som håller 7 - 8 år, än 1700 för ett som håller två år? Är röret till 4500 gjord av MA253 stål, så är det pengarna värd. Det verkar vara så att är reservdelarna billiga, så går det åt mer av dem med. Ingen säljer billigt om det går att undvika :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Inlägg av croytos »

Bergatorparen gör då hårresande slutsatser ibland.
Om rostret nu har gått 8-10 år är det väl lämpligt att låta någon annan ta den kostnaden.
Måste väl vara mycket smartare att ha en brännare där rostret håller i 8 år och köps nytt för 495 på Pelltsteknik.

Bergatorparens fantasier som vanligt: Att roster som är billiga är gjorda av billigare material än de grundkonstruktioner där rostret är dyrt.

Allt hänger på kontruktöens kompetens hur konstruktionen fungerar för kunden.

Sälj av för böveln medan brännaren fungerar är mitt självklara råd.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nej, croytos: Nu är du ute och cyklar i Alperna på blixthalka med bindel för ögonon mitt i natten och utan en tråd på kroppen i övrigt. Det går inte affärsmässigt att sälja brännarrör gjorda av höglegerad stål billigt. Det ända jag skall hålla med dig om, är att det kan vara bra att sälja brännaren INNAN rörbyte behövs. Men förutsatt att du är inställd på att behålla brännaren därför att den är välfungerande, så är det bättre med en brännare som har ett "dyrt" rör som håller länge, än ett "billigt" som spricker som en wienerkorv på het grill efter 17 - 18 pallar pellets. Om du lärde räkna i flumskolan så räkna lite på det:

Ett rör till 4500 kronor som håller för 80 ton pellets vs ett till 1700 som lägger av efter i runda slängar 15 ton. Jag bara frågar.

Och en annan sak: Man kan inte skylla på konstruktören alla gånger hellre. Om han specificerar en materialkvalitet, men överkörs av styrelsen som anser att det räcker med det halva och knappt nog det, vems fel är det då?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

CROYTOS skrev:Sälj av för böveln medan brännaren fungerar är mitt självklara råd.
Varför sälja en brännare som fungerar för ca 3000:-
För att sedan köpa nytt för 15 000:-

Ser ingen vinst i det.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vet du: Det gör inte jag hellre. All den tid brännaren är i bra skick, så har även äldre PellX brännare så bra verkningsgrad, att det i sig inte är tillräckligt bra skäl att byta. När man dessutom skall ha brännaren i en laddpanna, så behöver den inte en hel massa lullull hellre därför att där skall den gå i en fart tills tanken är laddad, och sedan skall den vila till tanken behöver laddas igen. Så till laddpannor vill "gamlingar" såsom PellX P21, IWABO Villa S1X/NIBE PB10 och motsvarande vara perfekta. Det är först när man har en panna som fortlöpande skall fylla husets behov av värma och tappvarmvatten att man behöver brännare med flera "växlar" och funktionaliteter såsom forserat start vid större tappvarmvattenuttag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

BergaT: "know you talking" :thumright:

Gällande brännarrör så får man det man betalar för :wink:
MEN elda med lagom effekt typ 14 kW i vilket rör eller dyligt ni eldar i så kan NI alla lägga på åtskilliga ton i hållbarhet tiil det som nämnst!.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
janne145
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 21:30

Inlägg av janne145 »

För att justera en PX21 behövs en liten skruvmejsel inte särskilt dyrt.
Man kan även ha nytta av en voltmeter, för en hundring på Biltema, men det är inte nödvändigt. Det är bra att ha ett tändelement i reserv. Man behöver alltså ingen elutbildning för att justera en PX21.
CTC 1100- 96, PX21-05, Tigex 25. 85 m2 boyta 23gr, 70 m2 källare15 gr. skorsten med insatsrör 100 mm. veckoförråd. Skulle sätta in lite bilder om jag visste hur man gjorde.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Nu är du ute och cyklar.
Det duger inte med en vanlig voltmeter till P21 skapelserna. Det är inte fråga om sinusvåg man mäter och en vanlig voltmeter kan visa nästan vad som helst.Det behövs ett proffsinstrument som kan mäta True RMS.

Starkströmsförordningen stadgar klart att utan nödig kännedom rörande arbete i spänningsförande anläggningar så har gemene man inte enligt lagen i sådana anläggningar att göra.

Du ställer i med en skruvmejsel säger du. Hur gör du då om du vill komma tillbaka till ett tidigare utprovat läge?

Hur gör du när du byter pelletsort? Skruvar på måfå igen antar jag.
Med exakta digitala inställningar för matningen behöver du bara mäta upp hur mycket skruven matar per minut och justera om matningstiden motsvarande mycket. Sådant sparar både tid och pellets.
skalman65 skrev: Varför sälja en brännare som fungerar för ca 3000:-
För att sedan köpa nytt för 15 000:-

Ser ingen vinst i det.
Jag skulle sälja den gamla för 5000 och köpa en annan begagnad med billiga reservdelar och utan konstruktionen med brännarrör för 6000-7000 så slapp jag helt den kommande kostnaden för brännarrör 3500. På köpet fick jag lättare inställningar och inga startdosproblem.
Köpte du en brännare med uraskning slapp du mycket jobb också.

Från början ville du ha det bekvämare.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
skalman65
Energiprofet!
Inlägg: 587
Blev medlem: ons 24 mar, 2010 14:24
Ort: KALIX

Inlägg av skalman65 »

Så för att summera lite av de tips som framkommit:

Bionet pannna
http://www.ariterm.se/78_Ariterm_Bionet
  • vatten volym 50L
    Kan bli problem att ansluta en PX21'a
    Pris ca 30'
Effekta Solid
http://www.vvspartner.se/effecta-laddpa ... p-510.html
  • Vatten volym 55L
    Förberedd för PX21
    Återförsäljare ca 1 mil bort, enligt deras hemsida, men han hade upphört att sälja effekta, varför?, hänvisade mig till effecta direkt som sedan inte svarade på mail
    Pris ca 23'
Ecotec MiniQ
http://www.framtidsenergi.se/visa_produ ... kW&lang=sv
  • är samma panna som effecta solid
    pris ca 24,5'
Blackstar 16
http://www.biocomfort.se/erbjudande.asp
  • vatten volym 40alt. 55 l
    "Brännar hålet" är för klent för PX 21'an (faller bort som alternativ)
    fann lite info när jag sökte på nätet., men snabb mail support från försäljare
    pris ca 13'
Nibe Vedex 1000
http://www.nibe.se/Produkter/Vedpannor/ ... VEDEX-1000/
  • vatten volym 55l
    dåliga luckor (tidigare i alla fall), varken bekräftat eller dementerat av säljare.
    Enda pannan som skriver ut att den klarar av vedeldning
    inga problem att montera Px 21'an
    pris ca 26'
  • SWEBO Ellips
    ganska dyr så den faller bort av den orsaken
    pris ca 30'


har jag glömt någon panna?
eller någon info som man bör ha med vid jämförande
Senast redigerad av skalman65 den mån 25 apr, 2011 23:37, redigerad totalt 3 gång.
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Kollade lite på Blackstar på deras tyska hemsida, och såvitt jag kan bedömma skall PellX' n kunna monteras rakt på. Det lustiga är att i Tyskland får man ge 32 000 för samma panna som vi ger 29 500 för. Så det är inte dyrast i Sverige alla gånger hellre :D

http://www.bmht.de/bmht-shop/-heizungsa ... tar-14.php
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Tycker ni att man måste mäta fläkten? Om man börjar med matning till rätt effekt, och sen justerar fläkt till rätt förbränning. Så behövs ingen fläktmätning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Man skulle tro det, men somliga klarar av att göra vetenskap på doktorsgradsnivå av att koka ägg med, så det borde ju inte förvåna någon att de försöker göra pannrummet till laboratorium Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar