Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Byta Panna....för bekvämlighet

Inlägg av skalman65 »

Har börjat att prata hemma om att ev byta panna, mot en modernare pellets panna, den nuvarande är jag tvungen att ägna ca 1 tim varje vecka för uraskning/sotning för att brännaren skall kunna fungera, samt ge rimlig effekt.

Inte så mycket i tid men pga av sjukdom här hemma måste jag försöka köpa loss tid /bekvämlighet, för att inte gå i väggen själv
Bulk förråd har jag sedan tidigare, så den smidigheten finns .

Därutav så har jag börjat att kika på modernare rena peletspannor,
Men kan jag köpa mig til bättre bekvämlighet,
längre sotnings intervaller ,i största allmänhet enklare, bara tuffa och gå , eller är det att lura sig själv här

Eller skulle ni rekommendera att satsa på en lite modernare panna och flytta över min brännare till.
Grund kravet är att det skall vara kompatibelt med acc tanken jag har
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Ja är det pellets du vill satsa på när du köper nytt? och måste vara lättskött och måste ha kvar accen? så...ett alt här ...

http://www.ariterm.fi/78_Ariterm_Bionet
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om PellX' n fortfarande är i bra skick, så vill en VedSol panna till knappa 29 000 kronor kanske vara något att tänka på. Spaksotning ingår och enligt uppgift behöver den askas ur endast ett par gångar om året - och det nöjet kan väl sotaren få? :lol:

http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... og_pid=yes
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Bergatorparn: det lät intressant, låter nästan för bra för att var sant att bara behöva sota två ggr per år eller....

Om man skulle satsa på något liknande skulle jag höja effektiviteten då också?

Ronald: har vart och kikat på den flera ggr,
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Verkningsgraden ligger nog en bra bit över den du har, så du får mer värme till huset och tappvarmvatten med samma effekt på brännaren. Det innebär att bränsleförbrukningen sjunker - vilket ger mindre aska och längre uraskningsintervall. Spaksotningen kan man rycka i ett par - tre gånger i veckan under kallaste vintern, så håller sig pannan effektiv. Jag törs inte sia om hur mycket du kommer att spara, men det kommer att vara märkbart. Jag blev nästan lite sugen på en sådan panna själv - även om jag tycker jättemycket om den jag har. :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Något fel har insmugit sig. När du har tankar och laddomat21 ska du inte ha den italienska combifirepannan med 150 liter vatten. Då får du stora förluster.
En laddningspanna utan annan funktion än att ladda tankarna behövs.
Ronalds länk är riktig. Den pannan har lite lägre effekt.
Här en annan med lite högre effekt.
http://ecotec.net/pages/villa.html#MiniQ

På köpet får du en modern och säker brännare utan startdosproblem och smällar.

Här står om laddomat21:
http://www.termoventiler.se/index.php?s ... addomat_21
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

ok så det är en panna med 50-100 liters behållare jag bör titta efter.
Då jag vill behålla acc tanken.

Har idag 220 liter på pannan. (jag bör ha ganska stora förluster då?)

Har en tillverkare med förhållande vis små pannor på hemmafronten

http://www.combiheat.se/oljapelletspanna/

vad tror ni om den
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Den är iaf liten....

Det första som slår mig är det lilla askutrymmet, det andra är alla flänsar för värmeupptagning...
Skulle tro att med denna panna får du aska ur ofta och sota med en tandborste...
Men jag kan ha fel det har jag haft förut :-)

Skulle jag byta panna idag skulle det bli något som är i det närmaste helautomatisk. Sotning 1-2 ggr per år dvs sotarn kan göra det, och en ordentlig sotlåda med komprimering.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Priset för Combiheat + Nymo 200 + skruv blir kring 38000 med moms.
Såg priset för en Bionet 45000. MiniQ blir nog något liknande.
Med Bionet och MiniQ har du asklåda och brännare som klarar sig själv någon månad.

Tillverkas verkligen Combiheat pannorna i Haparanda. Eller importeras gjutna halvfabrikat från östeuropa?
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Var combiheat tillverkar sina pannor vet jag inte, skulle bara varit bekvämt att hämta där,

Men min tanke är som PSAU ssäger

Kod: Markera allt

Skulle jag byta panna idag skulle det bli något som är i det närmaste helautomatisk. Sotning 1-2 ggr per år dvs sotarn kan göra det, och en ordentlig sotlåda med komprimering
.

Och då ligger Bionet bra till ....
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
Bulkförråd
Ichgary
Prima virke

Inlägg av Ichgary »

Combifire är en Mescoli, kallad Gaselle i Sverige och är från Italien..

Aha, fel av mig.. Combiheat vet jag ingenting om :)
Fröling S4 Turbo 40kW
En stor 4m3 tank dubbla Vv-slingor
och en ESBE-Bivalent shunt med ERA shuntstyrning.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu tycker jag det börjar dra i väg här. Om du skall ha en laddpanna, som är lättskött och har stor askvolym, så är det Effecta Solid du skall se efter då den är byggd kring PellX brännaren. Den är rakt på sak: Inget lullull. Du få dra sotviska en gång emellanåt, men den har endast 55 liter vatten och en verkningsgrad på 90 % och en rätt rejäl asklåda, och närmsta ÅF ligger bara några mil från Kalix: http://www.effecta.se/index.php?option= ... &Itemid=48

Det finns ytterliger en - i motsatta väderstrecket :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Ja mycket konstigt ska man höra av Bergatorparen. Effecta Pellx är väl det minst lättskötta altermativet i så fall. Betatestare blir man också för en ny produkt.
Till en laddpanna vill säkert majoriteten av folk ha en stabil välfungerande brännare.
Sådana här produkter som Effecta:s laddpanna är till för att lura folk som inte undersöker vad dom köper utan litar på säljarens pladder.
På det viset såldes Sverigebrännaren också.

Om någon fabrikant säljer en bra produkt. Plocka ihop lite gammalt skräp i en snygg kåpa och försök ta lite marknadsandelar är Effecta:s affärskoncept.

Hur många köpare har ovetande om produktens dålighet skaffat Effecta Komplett och står nu där med startdosproblem och smällar i pannan?
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Lite elakt av Bergatorparen att försöka pracka på folk otjänliga produkter bara för att hans eget brännarrör på Viking Bio har spruckit och han nu fantiserar lite kring Effecta som han inte har någon erfarenhet av.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nej hörr'ni: Här talar vi om en panna som kan använda den brännare som TS redan har, och som är avsedd att vara laddpanna. Mitt förslag om en ren pelletspanna med allt inbyggd föll på stengrund därför att den inte gick att använda som laddpanna på grund utav för stor vattenvolym. Effecta pannan är inte alls dålig - men inte förstaval hellre. Det som är problemet, är ju att alla försöker kränga "sina" grejor, medan jag tog utgångspunkt i vad det finns servicemöjlighet på i TS grannskap.

Och velund: Mitt förstånd sitter inte lagrad i brännarröret på Viking BionBild
Om TS skulle ha en lättskött panna, så skulle han undvika sådan bråte som EcoTec MinIQ och Ariterm Bionet - den senare tog det över 40 sidor att får rättsida på här i december. Alla sågar sådant som det inte är konsensus om i forumet om att är "bra", men glöm inte att opinionsbildarna här inne kan ha sina vikarierande motiv för att främja just de idéer som de gör.

Nu varierar det lite fram och tillbaka: Ena gången är det konsensus för att pelletseldning och acktank är fy skäms, och andra gången som kommer man hitsläpande med EcoTec MinIQ? Skulle man enbart ha en uppfattning om det man själv har egen hands-on erfarenhet med, så kom forumet att bli knäpptyst. Den som inte kan extrapolera ut till annat det han lärt av sitt eget, är sannolikt handikappat på något vis.

Jag gav min primära rekommendation till panna längre upp på sidan. och den står jag vid. Skall man ha laddpanna, så är Effectan lika så bra/dålig som de få andra som finns - och som än så länge går att räkna på ena handens fingrar. Sannolikt kommer det att komma fler och bättre laddpannor på marknaden framöver eftersom behovet finns - men de är inte här än.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar