Träpellets är farligt att hantera

Skriv svar
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Träpellets är farligt att hantera

Inlägg av teufel »

Läste den här artikeln:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=6 ... Seminarium om farlig energikälla

och sedan den här bulletinen:
http://www.av.se/Aktuellt/kunskapsoversikt/pellets/

För att vara information från en myndighet tycker jag den är osedvanligt onyanserad. Lite som att säga "Akta er för att tanka bensinbilar! Bensin är extremt brandfarligt!"

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nåja, den första länken har ju:
Seminariet, som vänder sig till bland annat arbetsgivare och skyddsombud samt arbetsmiljöansvariga inom tillverknings-, biobränsle- och transportsektorn...
Så den riktar sig ju till dom som hanterar stora mängder pellets och där finns ju definitivt en hel del risker både för dödsfall och brandfara så jag ser inget konstigt med det.

Den andra kan man ju diskutera eftersom det pratas om hushåll och en 200 liters tunna med pellets är helt ofarlig men visst det finns dom som har både 8 och 10 ton pellets hemma och där kan ju tänkas att riskerna kan öka, speciellt om man ska in och förrådet och leka snöskottare eller liknande.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

För oss som är uppvuxna på bruksorter där sågverk stått i centrum, är detta gammalt nytt. Det som sker i pellets är att en nerbrytningsprocess - som ganska riktigt avger kolmonoxid - som är en giftig, och i tillräcklig koncentration explosiv/brandfarlig gas som vare har färg, lukt eller smak. Det är just denna gas som vi ser brinner när vi eldar ved, pellets eller briketter.

Att det kan uppstå bränder där man har stora mängder flis/damm/finfraktion beror på organiska processer som startar om det kommer till fukt. På många sågverk trodde man så sent som på 1970 talet att det var dammexplosioner som fick flislagren att spontanantända. Det visade sig att det var våt flis där det pågick en biologisk nerbrytning som i slutändan nådde flammpunkten (flashpoint) och fick hela flislagret och i oturliga fall hela sågverket att brinna ner till grunden.

Men pellets är inte riktigt lika farlig att hantera som olja: Inandning eller förtäring av diesel/eldningsolja kan ge upphov till kemisk lunginflammation som i värsta fall kan sluta i svår invaliditet eller döden.

Summa summarum: Det är farligt att leva. Jag har till denna dag inte hört om en ända kotte som överlevt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Bra kommentar, Bergatorperen.
Kolmonoxid kan också bildas i pannan, gengas. Den är explosiv.
Om man inte har tillräckligt drag kan gasen gå bakvägs genom matningen och in i förrådet. Om man har en antenningskälla, tex genom statisk elektrisitet, så kan det ske en explosion.

Jag leverar ju stora förråd inomhus och där är det säkerhetsrisker att handtera (till skolor).
Min värdering är att det i ett inomhus förråd hållas jämn temperatur och vid bra ventilation borde risker vara lägre än vid utomhus förråd.
I en hög stålsilo på 8-10 meter med ett utlopp sker segregeringsprocesser så att damm/spån lägger sig ut mot väggarna. Om silon fylls för den är tom, så ligger spånet alltid kvar då silo töms i centrum. När det är riktigt kallt om natten och sen blir sol på dagen sker det kondensering i siloen. Som Bergatorperen skriver, så vill fuktig material börja kompostera och temperaturen ökar. Man får s.k. "hot spots" som kan självantanda.
Det kan också bildas kolmoxid som kan antändas vid statisk elektrisitet, speciellt stor risk vid fyllning och speciellt stor risk när det är riktigt kallt (då leder statisk elektrisitet bäst).
Min konklution är därför att inomhus förråd är mer säkra men jag har ingen forskning som kan stödja detta.
På större pannanläggningar används sluss mellan matning/panna. Den kostar ca. 40-50 tusen på en 150kW panna. Den säkrar mot gengaser bakåt.
Jag vet ju att min vertikalskruv är 100 prosent tät och jag menar därför att den är den mest säkra matningen, men det är svårt att få marknaden till att köpa detta.
Nu jobbar jag för att ta fram ett utomhusförråd i storleker på 20-50 kbm med dubbla siloskruvar som tömmer sidorna i silo först, detta för att minimera kondensbildning. Får hjälp av svenska Akron här.

En sak till: Om man har en ventilerad stålsilo på 8-10 meter, vad händer om pipan inte drar undertryck åt rätt håll? Jag tror att en hög stålsilo då kan bli en pipa som drar gaser fel väg från pannan. Lösning: Silo skall vara låg. Och den skall ha dubbla siloskruvar med många inlopp.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
teufel
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Det där med fukt+spån är intressant.

Vi använder pellets även till stallet, såsom strö. Hur blir det med söndersmulad pellets ihop med urin?
Vi har inte märkt av någon varmgång än, men vilka förutsättningar ska råda för att man ska få det?

/P
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Ju högre mängden av spånet är, ju lättare påbörjar kompostering.
Då dras syret in i botten och man får effekten som i en pipa. Normalt används komposthögar på 2,5 till 3 meter för att få denna effekt. Vid 55 grader sker komposteringsprocessen mest effektivt. Sen ska det vara ca. 50 procent fuktighet för att processen ska fungera effektivt. Under komposteringsprocesser tilsätts vatten då detta förbrukas under processen.
Det skall vara ett förhållande mellan nitrogen/kol också. Det är möjligt att nitrogeninnehåll i ditt fall blir för högt, det vet jag inte.

En stålsilo på 8 meter är en effektiv kompostbinga om man tilsätter fuktighet, tex genom kondensering. Då vill jag tro att det kan bli pipaeffekt som kan dra gaser från pannan.
Man skall altså säkra att silo tömmas ut mot väggarna, därför dubbla skruvar.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

För att säkerställa flödet i botten på våra silos andvänds en "kjol" alltså en omvänd tratt som styr ut pelletsen mot väggarna i bottenkonan på silos. Men eftersom vi trasporterar med luft sitter det en cellmatare under och det finns finesavskiljare i andra ändan av transportsystemet. Vi har också system på kvävgasblåsning av tankarna då tankar med 100 till 500ton PE brinner utav bara den. Var med om en brand en natt när jag var skiftförman, vi upptäckte att det rök ur en 100tonnare och kvävgasblåste den direkt.Det fixade brasan men botten på silon fick skäras upp för att få ur klumpen som bildats av värmen. Men det är inte träpellets, dock borde det fungera lika bra med kjol till dessa.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag har ett mellanförråd i pannrummet gjort av ett 200liters oljefat. Inuti tunnan finns en vanlig tratt med utlopp ovanför skruven, och en bit ovanför trattens utlopp sitter en sådan "kjol", dvs en kon med spetsen uppåt. Tack vare konen så töms tunnan helt jämnt ända ut till väggarna, det bildas varken grop eller puckel då pelletnivån sjunker och tunnan går 100% tom om jag inte fyller på.
Skriv svar