Liten enkel brännare....

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Dora: jag förstår problemet och varför du gör detta, dock kvarstår problemet med att brännaren inte har automatisk start.

Men OK, när den kör spar du pengar, knappast någon tvekan om det och är den billig nog får det väl vara en ursäkta för den saknade automattändning.

Ska det bli en mer permanent lösning är en brännare med ett vettigt förråd och automatstart något som löner sig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Dora
Frö

Inlägg av Dora »

Uppdatering! Nu har jag eldat sedan den 23 december och det har fungerat över förväntan. Det har varit ovanligt kallt med 20- 35 minusgrader i stort sett hela januari och februari, har då fått fylla en säck pellets både morgon och kväll. ("tratten" rymmer ca 1.5 säck (16 kg)) men ser en välda skillnad nu då det varit "blia" ett par dagar, en säck räcker hur länge som helst.

Största problemet har varit att det blir stopp i matningen, antingen om pelletsen råkar ställa sig på tvären eller om det hunnit slockna och röret sedan matats fullt. Det har inträffat 4 gånger på två månader. En gång har det brunnit bakåt, så plastslangen brunnit av och pelletsen åkt ut på pannrumsgolvet. (Tur att jag inte hade en 2 kubiks behållare, det hade blivit jobbigt!) En annan nackdel är som tidigare inlägg påpekat, att vid strömavbrott stannar den, det har hänt två gånger i vinter. Det var lite knepigt att göra upp eld till en början, särskilt om pannan hunnit bli kall, men nu har jag kommit på knepet, så det är inget problem längre.

Summeringen är ändå att jag är mycket nöjd med "min lilla röda": billigt inköpspris (begagnad), det syns tydligt på elräkningen, lätt att underhålla/aska ur, tar liten plats och den "pluppar" snällt på med pelletsen dag efter dag.

Har städat pannrummet så nu törs jag lägga upp en bild på underverket :P

http://s644.photobucket.com/albums/uu16 ... ild023.jpg
Skriv svar