Vart köper Ni reservdelar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Vart köper Ni reservdelar?

Inlägg av Becker »

Verkar som om jag behöver byta grejer till brännaren :( Är på jobbet men fått ett samtal som tyder på att det är nått som rasat....

Så, vart handlar ni era reservdelar??
Leveranstider?
Priser?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Jag har köpt slussvingar här i från..

Så här efteråt skulle jag nog kunnat ha vänt på vingarna så hade de funkat nog i 5år till

http://www.pelletsbilen.se/butiken/22-r ... itstart=20

Han har lite reservdelar.. Inte allt men en hel del. Jag har inte funnit en bättre butik i allfall.

Beställde på Måndagen, fick AVI i brevlådan på Torsdagen. fick sms om att det hade sickas på Tisdagen. Gick att följa leveransen på posten.se, där framgick det att det var förseningar pga vädret..

Jag mailade en fråga för typ 2v sedan, fick inte svar (ännu)...
Det gäller att du vet vad du ska ha för något.. Support via mail, kan du nog glömma..
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Nu har jag kollat upp vad som var fel. En axel i växellådan på internmotorn är sliten så att axeln kan röra sig i sidled... och låser då fast mot andra drev :(

Jag har SPG motorn.
Vart köper jag en ny till ok pris? Här finns den för 2063:- :
http://shop.covarme.se/category.php?id_category=19

Jag antar att man bara kan köpa motor och växellådan... inte bara lådan :?

Är det den motorn man ska ha om jag byter till kedjedrift??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Det är SPG-motorn du ska ha! Om du vill gå över till kedjedrift i framtiden. Då har du den nya motorplattan som krävs för Kedjedrift.

Då har du säkert även den "nya" gjutjärnshuset.

Ariterm borde ha reservdelar till lådan tycker jag iallfall, detta är motorn som jag förtår det som dem säljer idag.
Maila din återförsäljare o kolla.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Jag hade tidigare ofta felkod "Blockering pellets". Anledningen var att nivåvakt hade försjutits bakåt ur sitt läge i interndoseringsbehållaren. Har satt den fast med lite akryltätning. Om den inte sitter långt nog in, så blir den dammig och läser inte av som den ska. Sitter den långt in, så blir den rengjord för damm av pellets som faller ned.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
bulbert
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 06 mar, 2011 14:15

Reservdelar

Inlägg av bulbert »

Hej
Min brännare började hänga sig då plockade jag loss den och körde ut till Lörh dom har ett ett stort sortiment av reservedelar det tog en liten timme så hade dom bytat lager och matarskruv och lagt om den till kedje drift.

Jag kan verkligen rekomendera dom.

http://www.lohr.se/
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Det blev min lokala återförsäljare, de hade redan beställt en motor när jag ringde :D

Nu tuffar brännaren på igen.

Men Ni kan väl fortsätta skriva om vart Ni köper reservdelar. Vore ju bra att få det samlat på ett ställe.

I någon tråd på forumet var det en länk till en firma som sålde den fläkten som bl.a. sitter i Biomaticen. De sålde den för 700 något... istället för över 900 som Ariterm vill ha. Någon som vet vad jag menar :?
Jag hittar inte inlägget / länken....
Senast redigerad av Becker den sön 06 mar, 2011 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
bezt
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 24 jan, 2007 01:15
Ort: Fjugesta

Inlägg av bezt »

Borde vara denna fläkt du menar.
http://www.pellkam.se/art-1.asp?id=20&iPageID=3
Fick dock borra ett hål för rökslangen men det var lätt gjort.

Min växellåda till SPGn hittade jag här så slapp jag byta hela.
http://www.ved-pellets.se/butik/commerc ... 42830.1920

Pelletsbilen har jag haft problem med, första gången då jag beställde slussvingar kom de hem rekordsnabbt. När jag beställde fläkt så tog leveransen tid, han svarade inte på mail eller telefon och det var säkert 3-4 mail och 10 samtal.
Efter 3 veckor eller så begärde jag pengarna tillbaka via paypal och de kom tillbaka snabbt med förklaring att den var slut i lager och slut leverantör men inget meddelande om det innan jag gjorde den begäran vilket är tråkigt då det är bland de bättre hemsidorna med tillbehör annars.

www.forco.se ska vara bra och han verkar trevlig när jag har ringt honom, dock har jag inte gjort någon affär ännu då han inte haft det jag vill ha hemma.
Biomatic 20 ombyggd med digital front, Pelletsförråd PF6 Villa, Thermia 3m rak flexskruv, Automix shuntautomatik, 187 kvm + 80 kvm källare
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Rätt fläkt! Tackar :D

Surt på växellådan... Där hade man ju kunnat spara en slant....

Men tackar för informationen 8)
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Vart köper ni grejer för att konvertera till kedjedrift??
Passar grejerna från ctc?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Fick ju inget svar på det där med kedjedriften...

Finns det någon som har ett tips om vart man handlar utan att bli rånad :wink:
Passar de grejerna som är till CTC?
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Lingus
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 23 sep, 2011 19:42

Re: Vart köper Ni reservdelar?

Inlägg av Lingus »

Tjena!! Beställde två element och ett chip till min kmp px 21 den 10 sep. Beställningen till pelletsbilen.se gick snabbt och fick till svar att min beställning gått igenom plus betalning i förskott( dum som man är).Hörde inte något svar på tre dagar då mail jag får inget svar, ca 10 mail senare får jag svar att det ska skickas under förra veckan. Okej bra tänker man. Får inget svar när jag skickar ett nytt mail.I onsdags kväll mailar jag Magnus på Pelletsbilen igen och meddelar honom att jag kommer att skriva HÄR om jag inte får ett svar, 5 min senare får jag ett mail att han fått in elementen i samma dag och att han skulle skicka dom igår nästan 14 dagar senare. I dag fredag inget kollinr eller svar från Pelletsbilen.se. Så jag var tvungen att skaffa ett element det blev Sölvesborgs pellets ringde samma dag och hämtade det efter jobbet..SÅ ALLA SOM FUNDERAR PÅ PELLETSBILEN.SE TÄNK TVÅ GÅNGER MINST
Peter harling
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 22 apr, 2013 19:31

Re: Vart köper Ni reservdelar?

Inlägg av Peter harling »

tja ! wermlands skogsförråd ab är kanon och har de mesta på hyllan :)

www.wsfab.se

mvh peter
Skriv svar