(Ecotec BL20) - Reservdelar, var och hur...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
mt4base
Stor entusiast!

(Ecotec BL20) - Reservdelar, var och hur...

Inlägg av mt4base »

Jag har fått min beskärda del av brännar problem den här vintern och jag har några funderingar. Vi köpte brännaren och pannan årskiftet 2007-08, således är den lite mer än 3 år. Den har en gångtidsräknare i displayen och jag tror den står på c:a 5700tim på dessa år. Är det mycket eller normalt? De två senaste vintrarna har ju som bekant varit hysteriskt långa och kalla.

Fläktens lager dog innan jul, samtidigt tog den med sig optovakten som blev för varm. Det var massor med felmedellanden innan det kom fram, brännaren stannade, det blev kallt osv osv. Optovakten och de där lagren var dyra så det räckte, killen som bytte var tvungen att komma ut en söndag och det kan ni själva tänka hur det avspeglade sig på priset.

Min fråga är, vad kan man vänta sig med hänseenden till drifttid och slitage att jag kommer behöva se över nästa gång? Jag funderar över tändelementet i brännaren, hur länge överlever ett sånt? Internskruven och motorn till den, när ska den bytas? Finns det massa andra saker man måste göra för att hålla liv i skrotet. Jag skruvar inte så mycket själv, jag kan men jag har inte koll på hur sakerna sitter ihop. Tanken med det här inlägget är att jag insett att jag hellre betalar 3000:- för service och byter slussvingar, lager i fläkten och kanske tändelement även om det inte behövs, varje oktober, istället för att riskera att stå där med en sur installatör 3 dagar innan julafton...

Kan jag köpa delar själv nånstans ifrån och ha liggande? Ett tändelement, en optovakt och kanske andra saker som behövs (lista själva vad ni tror kan vara bra att ha). Var köper man detta? Finns det nån billig webshop man kan besöka?

Läste en tråd i en annan del av forumet där någon önskade tips på brännare. Det var en låååång tråd men INGEN, rekomenderade Ecotec. Kanske en slump men med mina erfarenheter undrar man om det är det. Är Ecotec brännaren jag köpte ett måndagsex eller är företaget som konstruerat den ett måndagsex?

Tacksam för råd.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Om du får brännaren servad en gång om året, så skall det inte ske sådana saker som skedde. Om servicemannen spenderat en droppe maskinolja på lageret i fläkten, så hade inget skedd. Såvitt jag kan bedömma, så är det i huvudsak optovakt och tändelement som du behöver ha på reserv. De övriga delarna håller så länge att det skall inte vara något problem. Se bara till att kedjan är smort med lite symaskinolja - inte mycket! Det håller om du gör en gång per år. Se till att kedjan är ren - är den smutsig, så tvätta ren den i lampolja eller diesel. Smuts är den värsta fienden för sådan mekanik. Så var noga med att kåpan sitter på och håll brännaren ren för damm och spån.

Anledningen till att ingen rekommenderade EcoTec är att företaget som sådant är ett måndagsex. Företag som vägrar prata med kunderna, blir sällan populära. Men brännaren i sig är det inte mycket fel på. De flesta som har EcoTec brännarane brukar ha dem i åratal. Jag tycker det är förståndigt att du får tekniker att serva brännaren.

5700 timmar är inte så himla mycket på 3 - 4 år. Slår du ut det på hela året, så går brännaren i snitt 10 minuter per timme. Hos mig är det nog lite andra siffror befarar jag :lol:

På tal om fläktvingar, så brukar de hålla kring 4 - 6 år. På EcoTec är de enkla att byta. Det finns video på YouTube där LO från forumet här visar hur det går till.

Men oroa dig inte för brännaren. Den kommer att tuffa på tills du hittar något bättre.

Här finns reservdelar att köpa: http://www.heleniusbioenergi.se/index.p ... Itemid=124
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Tack för den inputen, ja, ska jag byta så vet jag inte till vad. Har en kompis som älskar sin Värmebaronen brännare men läser man här så är det knappast nått som är "älskat" heller...

Nån som har koll på hur man kommer in i servicemenyn på Ecotec Bioline 20? Jag har gjort det tidigare och skulle skrev upp förfarandet men hittar inte anteckningarna nu tyvärr. Har för mig att man skulle hålla in två knappar på styrenheten men minns inte vilka. Var det "start" och "bakåtknapp" och sen kod? Anledningen att jag vill in i den menyn är att jag ska kolla effektinställningen på brännaren. Misstänker att den gått tillbaks till grundinställning efter ett stopp vi hade för någon vecka sen.
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

mt4base:

Om du skickar en mejladress till mig så skickar jag en pdf på det du behöver veta för att göra det du vill med brännaren (gå in i servicemenyn).

Om din fläkt har gett upp efter så tycker jag att du har fått ett måndagsex. Fläkten i min gamla A3:a gick i 12,5 år (över 16000 driftstimmar) innan den gick i pension dock fortfarande hel. Lite olja på lagren och du höjer livslängden rejält (får du nog göra själv).

Heleniusbioenergi som bergatorparen länkar till är hjälpsam om du har problem. Köper själv mina slussvingar av honom sedan många år.

När det gäller reservdelar så är det nog slussvingar som är den stora förbrukningsvaran. Hur snabbt Bioline sliter sina vingar vet jag inte då jag bara kör den sedan aug-2010. Men i min gamla A3:a kunde de hålla från en månad till som längst två år.
Tändelement vet jag inte om man måste ha i lager hemma. Skulle det gå sönder så kan man tända brännaren manuellt och sedan köra med underhållsglöd till man har beställt och fått ett nytt med posten.

Kan hålla med bergatorparen om företaget, det har gått i kk minst en gång, men brännaren gillar jag. Vilket kanske framgår här på forumet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
bslask
Gallringsobjekt

Reservdelar ecotec

Inlägg av bslask »

Jag har köpt reservdelar till min Pellx på http://shop.covarme.se
såg att dom hade delar till Ecotec också, bara ett tips! =)

Inlägg från den här signaturen skall tas med en "nypa salt" då personen bakom signaturen även står bakom webshopen som han gör reklam för. Av de två inlägg som signaturen skrivit så gör båda inläggen reklam för webshoppen. Varav ett är postat från samma IP-adress som Co värme AB under marknadsföring & erbjudande. / Roli moderator
Pellx Classic värmer mitt hem!
Skriv svar