Rengöra ugnen!
Rengöra ugnen!
Är det nån som har tips på ett effektivt medel att rengöra ugnen med?
Går knappt att se in i den längre och är fastbränt i den. Har väl slarvat rätt länge med rengörningen. Behövs nått effektivt medel/metod.
//David
Går knappt att se in i den längre och är fastbränt i den. Har väl slarvat rätt länge med rengörningen. Behövs nått effektivt medel/metod.
//David
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
MrMuscels ugnsrengöring......
eller
En riktigt smutsig ugn rengörs enklast genom att gnida in ugnen i såpa, sätt den sedan på ca 75 grader.
Stäng av när såpan börjar bubbla, sedan rengörs ugnen enkelt med ljummet vatten.
Eventuell såpadoft försvinner vid upphettning till 250°.

eller
En riktigt smutsig ugn rengörs enklast genom att gnida in ugnen i såpa, sätt den sedan på ca 75 grader.
Stäng av när såpan börjar bubbla, sedan rengörs ugnen enkelt med ljummet vatten.
Eventuell såpadoft försvinner vid upphettning till 250°.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
-
- Lärjunge!
K2 ugnsrengöring är överlägset allt jag har provat, spruta på och låt verka över natten och nästa dag så torkar man ur så är det tokigt rent. Är inte som andra rengöringsmedel att man behöver skyddsutrustning från topp till tå, använder man handskar så är det för att inte få skiten (från ugnen) på händerna.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
-
- Lärjunge!
Viktigt att känna till är att man inte får använda kemiska medel i en ugn som är utrustad med pyrolytisk (tror jag det heter) rengöring, dvs har en rengöringsfunktion som hettar upp ugnen till en temperatur där smutsen förkolnar och sedan är lätt att torka ur när ugnen svalnat.
Kemiska medel kan skada/förstöra den speciella ytbehandling som den typen av ugn har.

Kemiska medel kan skada/förstöra den speciella ytbehandling som den typen av ugn har.

CTC 265B '78 med RoslagsBrännaren Villa Alt2 '06, Tigex 25, 112+112 m².
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).
Keddyinsats i gillestugans öppna spis som stöd och mys.
Äldsta dotterns hus: CTC 1200 Family med Baxi HSPB20 (som jag kikar till ibland).