Hej!
Min internmotor har havererat efter 1 månads oljud...
Ska man passa på att byta till kedjedrift samtidigt
eller är det bara utkastade pengar, har inte tidigare haft problem
med "kaststjärnedriften".
Någon som har koll på ca kostnad på dessa åtgärder?
Tacksam för hjälp!!
/Fredrik
Byta till kjedjedrift?
Byta till kjedjedrift?
Biomatic 20+ från 2005
Här finns en tråd om detta.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... kedjedrift
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... kedjedrift
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Skulle nog rekomendera byte till kedjedrift..
Blir betydligt mjukare gång/skonsammare för internmotorn, Många ggr har problemet varit att det slagit stopp mellan stift/stjärnhjul så växelådan havererat..
Blir betydligt mjukare gång/skonsammare för internmotorn, Många ggr har problemet varit att det slagit stopp mellan stift/stjärnhjul så växelådan havererat..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Kostaden kan landa på över 5000:- för delarna + montering.
Det beror tydligen på hur gammal din brännare är.
Dels så måste man köpa själva Ombyggnads satsen för kedje drift
Det kostar runt 2500:-.
Om man sen har den gamla MK-Motor med en "propeller" som sitter på brännaren så behöver man tydligen byta den med till en nyare modell (SPG-Motor).
Vilket kostar ca 2700:-
Byta pinnar känns helt plötsligt som min grej.. över 5000 spänn för att byta till Kedjedrift (för min del då), det känns inte befogat.
Det beror tydligen på hur gammal din brännare är.
Dels så måste man köpa själva Ombyggnads satsen för kedje drift
Det kostar runt 2500:-.
Om man sen har den gamla MK-Motor med en "propeller" som sitter på brännaren så behöver man tydligen byta den med till en nyare modell (SPG-Motor).
Vilket kostar ca 2700:-

Byta pinnar känns helt plötsligt som min grej.. över 5000 spänn för att byta till Kedjedrift (för min del då), det känns inte befogat.
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
Både motor och slussen var helt slut så allt är utbytt och jag har en "ny" brännare som är jäkligt tyst och som verkar mycket robust och driftsäker!
Brännaren är från 2005 och borde hålla längre än så tycker jag, hoppas kunna ta det på hemförsäkringen & pellsam försäkringen.
Föresten någon som vet varför dom i monteringsinstruktionen rekomenderar samma värde på Hög & Låg drift.
Hög & Låg matning 55% och Hög & Låg fläkt 36%
Jag har innan bytet kört på olika värden i hög & låg...
/fredrik
Brännaren är från 2005 och borde hålla längre än så tycker jag, hoppas kunna ta det på hemförsäkringen & pellsam försäkringen.
Föresten någon som vet varför dom i monteringsinstruktionen rekomenderar samma värde på Hög & Låg drift.
Hög & Låg matning 55% och Hög & Låg fläkt 36%
Jag har innan bytet kört på olika värden i hög & låg...
/fredrik
Biomatic 20+ från 2005
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!