Plasering av brännare i panna
Plasering av brännare i panna
Hejsan..
Jag ska sätta i en pelletsbrännare i min panna.
en DIom med dubbla eldstäder och undrar om jag ska sätta brännaren i den övre eller den undre luckan?
Pelletsbrännaren är av typen "olje brännare" alltså ingen brännarkopp.
Jag ska sätta i en pelletsbrännare i min panna.
en DIom med dubbla eldstäder och undrar om jag ska sätta brännaren i den övre eller den undre luckan?
Pelletsbrännaren är av typen "olje brännare" alltså ingen brännarkopp.
Bilder får länkas in utifrån. ex: imageshack.com, forumbilder.se
Lägg in några bilder på pannan då Diom inte är så vanliga. En del Diom får man bara in brännare med samma diameter på röret som ho oljebrännare.
Hur ser pannan ut inuti. Går röken ut längst ned eller på översidan?
Det gäller att inte placera brännaren så att värmen går rakt ut i skorstenen.
Lägg in några bilder på pannan då Diom inte är så vanliga. En del Diom får man bara in brännare med samma diameter på röret som ho oljebrännare.
Hur ser pannan ut inuti. Går röken ut längst ned eller på översidan?
Det gäller att inte placera brännaren så att värmen går rakt ut i skorstenen.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Här finns en bild på en Diom + brännare
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... ns_exempel
http://www.legoelektronik.se/index.php/ ... ns_exempel
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Min panna fanns inte med på någon utav bilderna ni skickade..
Jag har två sepparata eldstäder i min panna, en för olja och en för ved med keramisk underförbränning. Hålet för oljebrännaren, har jag gjort om så nu är det en fyrkantig lucka där så jag kan montera i lite vad jag vill i den luckan men tycker att det borde fungera bättre om jag satt brännaren i den övre luckan så värmen från brännaren går längre väg..
Jag har två sepparata eldstäder i min panna, en för olja och en för ved med keramisk underförbränning. Hålet för oljebrännaren, har jag gjort om så nu är det en fyrkantig lucka där så jag kan montera i lite vad jag vill i den luckan men tycker att det borde fungera bättre om jag satt brännaren i den övre luckan så värmen från brännaren går längre väg..
Då koloxid är lättare än de andra gaserna ska du nog undvika brännare med startproblem. flera startförsäk och stora startdoser.
Med gengas i hela vedutrymmet kan det smälla ordentligt om brännaren gör ett andra startförsök
Med gengas i hela vedutrymmet kan det smälla ordentligt om brännaren gör ett andra startförsök
Finns massor av bilder att titta på hos panntillverkarna så inte behöver man lägga ned tid på att rita..rod02 skrev:Ursäkta om det blir mycket, men var är vattnet?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jag hittar tyvärr inte på några ritningar till min panna på nätet..
Dom två eldningsutrymmena, ett för olja/pellets och ett separat för ved har ingen kontakt med varandra förrän bak i pannans rökgasgång och då är alla gaser från vedeldningen uppbrända så det finns ingen risk för att pelletsbrännaren ska kunna antända några gaser från vedeldningen och jag eldar ju inte samtidigt som pelletsbrännaren går..
Dom två eldningsutrymmena, ett för olja/pellets och ett separat för ved har ingen kontakt med varandra förrän bak i pannans rökgasgång och då är alla gaser från vedeldningen uppbrända så det finns ingen risk för att pelletsbrännaren ska kunna antända några gaser från vedeldningen och jag eldar ju inte samtidigt som pelletsbrännaren går..