Rivning av oljetank
-
- Frö
- Kontakt:
Tankdemontage
Jag tar ut Din tank, 3000.- + moms plus ev. resa
Re: Oljetanken ja....
Han som tog ut min tank gjorde ett hål i den med tigersågen, så att han kunde ta sig in i tanken och pumpa ut oljeskvätten. Sedan torkade han rent den invändigt. Sedan skar han ned tanken med en gasbrännare.snillet skrev:Tigersåg anbefalles, eller nibbler måste ju vara suveränt om man har en som är tillräckligt kraftig. STOR nibbler till 3mm stålplåt
-
- Pannrumstomte!
Hett tips, Hyr en nibbler på Cramo maskinuthyrning. Kostar 290kr +moms för ett dygn. Tog mig tre - fyra timmar att klippa ner och bära ut en tom tank på 3 kubik. Tigersåg är ju sketjobbigt i jämförelse och skärbrännare är ju förenat med livsfara.
Mvh
PS. den klarade 3,5 mm plåt och är som en sticksåg i storlek. Hitachi var fabrikatet på den jag hyrde. Ds
Mvh
PS. den klarade 3,5 mm plåt och är som en sticksåg i storlek. Hitachi var fabrikatet på den jag hyrde. Ds
luft eller el?elvis skrev:Hett tips, Hyr en nibbler på Cramo maskinuthyrning. Kostar 290kr +moms för ett dygn. Tog mig tre - fyra timmar att klippa ner och bära ut en tom tank på 3 kubik. Tigersåg är ju sketjobbigt i jämförelse och skärbrännare är ju förenat med livsfara.
Mvh
Gjorde du tvätta inre tank innan körde med nibbare?
Ska börja med att tömma och rensa i tank, även min bror oxå. när vi två är klara så skall hyra nibbare under en dygn ska nog klara.
Har Elvis nån att rekommenda som jag inte vet gäller nibbare, ex bör jag ha en reserv "nibbnål", dyl?
Tack!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Då måste det vara nån jäkla bra sågblad som är välkänd svensk tillverka, ex sandvik eller hur.Patrik skrev:En på byggahus hade tagit ned sin 3m3 tank med hör och häpna ett st tigersågsbladså nu har det investerats
Köper man på t.ex Rusta, ÖB eller annan som billigt är ej kvalitet som är från asien brukar gå kass efter en kort tag.
Nä men jag skall titta lite mer runt efter nån bra att såga med. jag skall ner till Cramo och höra under vecka.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- Pannrumstomte!
Hej, Manin
Jag tvättade inte eller tömde inte min tank innan. Det är onödigt jobb.
Börja med att borra hål så högt upp som du vet att det garanterat inte finns olja. Gör hålet ca 60 mm diameter så att du får in nibblerns huvud. sen är det bara att skära ur stora plåtar. jag skar till det blev så stort att jag kunde kliva in i den med gummistövlar och fortsätta inifrån. Nibbler går på el 220v och är mindre än en batteridriven borrmaskin. När du kommer till ett hörn måste du ta bågfilen (järnsåg) och såga så att du kan börja på ny plåt. Alltså kan man inte nibbla över ett hörn. Nibbler är en stansmaskin som stansar ut plåtar stora som gamla tioöringar ungefär.
Använder du sågspån till att suga upp oljan så kan du alltid hysta dem i pannan sen
Lycka till
Ps. du behöver inga extra grejer till en nibbler, det håller många många meter plåt så länge du inte kör i för tjock plåt eller over svetsfogar och hörn. D
Jag tvättade inte eller tömde inte min tank innan. Det är onödigt jobb.
Börja med att borra hål så högt upp som du vet att det garanterat inte finns olja. Gör hålet ca 60 mm diameter så att du får in nibblerns huvud. sen är det bara att skära ur stora plåtar. jag skar till det blev så stort att jag kunde kliva in i den med gummistövlar och fortsätta inifrån. Nibbler går på el 220v och är mindre än en batteridriven borrmaskin. När du kommer till ett hörn måste du ta bågfilen (järnsåg) och såga så att du kan börja på ny plåt. Alltså kan man inte nibbla över ett hörn. Nibbler är en stansmaskin som stansar ut plåtar stora som gamla tioöringar ungefär.
Använder du sågspån till att suga upp oljan så kan du alltid hysta dem i pannan sen

Lycka till
Ps. du behöver inga extra grejer till en nibbler, det håller många många meter plåt så länge du inte kör i för tjock plåt eller over svetsfogar och hörn. D
Har hört talas om märket innan en del. Han kallade bladen Milwaukee "Fire and rescue demolition blade" och efter lite surfande kom jag fram till att det måste vara "Sawzall blade The tourch"(Milwaukee), så jag köpte en fempack för 270:- (art nr) 5782. Bladen är tjockare än vanliga tigerblad jag har sett och enligt deras PDF blad så skall dom klara av 699" (17,5M) av 3/16" (4,7mm) stål. http://www.milwaukeeconnect.com/manin skrev:Då måste det vara nån jäkla bra sågblad som är välkänd svensk tillverka, ex sandvik eller hur.Patrik skrev:En på byggahus hade tagit ned sin 3m3 tank med hör och häpna ett st tigersågsbladså nu har det investerats
Köper man på t.ex Rusta, ÖB eller annan som billigt är ej kvalitet som är från asien brukar gå kass efter en kort tag.
Så vi får väll se
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Jadå Jag var o tittade in hos Cramo och pratade med trevlig killen.
Han hade inte nibblar maskin som 3 mm, utan 1,7 mm. Så går det inte. Ja han sade att det går utmärkt oxå med tigersåg och den maskin heter Wilwaukee, och sågblad heter oxå. Tigersågen för uthyr kostar 110 kr/d inkl moms.
Köpa bladet 2 st i paket kostar 110 kr oxå, räcker till hela tank.
-Hrmm...
Han berättar att det här sågblad från Milwaukee är bäst av alla andra märke sågblad, hans arbetskamrater har provat kör många olika märke sågblad olika bra och sämst men Milwaukee håller jäkel bra.
-Hmm. Det verkar sant som Patrik skrev inlägg igår.
Kanske lika bra att köpa tigersåg 850W för 198 kr ( så slipper jag tänka på uthyrs tid) och köp Milwaukee sågblad, då tror det blir nog bra.
Och om sågmaskin är överleva då blir man stolt
Han hade inte nibblar maskin som 3 mm, utan 1,7 mm. Så går det inte. Ja han sade att det går utmärkt oxå med tigersåg och den maskin heter Wilwaukee, och sågblad heter oxå. Tigersågen för uthyr kostar 110 kr/d inkl moms.
Köpa bladet 2 st i paket kostar 110 kr oxå, räcker till hela tank.
-Hrmm...
Han berättar att det här sågblad från Milwaukee är bäst av alla andra märke sågblad, hans arbetskamrater har provat kör många olika märke sågblad olika bra och sämst men Milwaukee håller jäkel bra.
-Hmm. Det verkar sant som Patrik skrev inlägg igår.
Kanske lika bra att köpa tigersåg 850W för 198 kr ( så slipper jag tänka på uthyrs tid) och köp Milwaukee sågblad, då tror det blir nog bra.

Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då har du kvar både såg o ett blad efter tanken är ner sågad..manin skrev:

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ahh... Okej, ska fråga Cramo.
Men jag kom på den här tanken har 4 mm tjock botten. Blir lite problem.
Hmm... Hur gjorde Elvis annars?
Jo, Jag höll på mäta och streck med tuschpenna,för att få lätt och smidig att såga.
Nämen jag fick
över mitt huvud. Kan det vara smidigast =
att bara såga tre delar då blir det ca 670x1000x1500 och bara ut rak genom två dörrar (=bredd 80 cm) till ut
och trapp upp med kärran.
Det bör runt 100 kg var (har hört talas om att det är ca 300 kg på 3 m3 tank, stämmer)
så det borde klarar sig väl om man är minst 2-3 person.
Eftersom jag gjorde likadan med min gamla pannan var vägde minst 200 kg. klarade stentuff.
Då tänker varför inte.
-Hmm... Kanske bli
mitten delar är lös och då välman snickar brädor upp som kryss inre.
Vad tror ni eller ...?
Men jag kom på den här tanken har 4 mm tjock botten. Blir lite problem.
Hmm... Hur gjorde Elvis annars?
Jo, Jag höll på mäta och streck med tuschpenna,för att få lätt och smidig att såga.
Nämen jag fick

att bara såga tre delar då blir det ca 670x1000x1500 och bara ut rak genom två dörrar (=bredd 80 cm) till ut
och trapp upp med kärran.
Det bör runt 100 kg var (har hört talas om att det är ca 300 kg på 3 m3 tank, stämmer)

så det borde klarar sig väl om man är minst 2-3 person.
Eftersom jag gjorde likadan med min gamla pannan var vägde minst 200 kg. klarade stentuff.
Då tänker varför inte.
-Hmm... Kanske bli

Vad tror ni eller ...?
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.