lycksökare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
stubbe
Ungskog

lycksökare

Inlägg av stubbe »

En fundering från mig.
Köpte en Albin Futura 95 för at spara miljö.Nu finns inte en som har
resdelar till den.ut med oljan ny brännare helt i rostfritt.
Sverigebrännaren.Fint och billigt,funkade tills det tog eld
i plastdetaljer.Ringde efter hjälp,dom finns inte Eco-p
Garn,bomull mm.
Nu det sista Janfire som man tror är solitt,skickar över
sin resdelshantering,dom har tydligen tjänat nog av oss
svenskar,så dom lägger ut resdelarna till eldkraft,som
annonserar att dom har,men som inte i verkligheten finns.
Inget fel med eldkraft,dom försöker säkert supporta oss
alla,men Dom på Janfire som lyckades övertyga oss,
har dom inget ansvar eller.
eller dom som to fram Albin??
eller Sverigebrännaren.
Stubbe
bebop
Lärjunge!

Inlägg av bebop »

Vad menar du ?

Janfire har aldrig nånsin sålt en endaste vara till direkt till konsument.
De har alltid haft återförsäljare till allt. Eldkraft är EN återförsäljare med det finns väl ca 50 till, dock inte lika driftiga på Internet.

Aritherm (fd Thermia) Har exakt samma lösning med återförsäljare och ingen som helst försäljning till privatpersoner.

Samma gäller Nibe, Autoterm, Mercedes, Nissan, Sony, Toshiba precis vilket större företag du än väljer.

Är dessa också bluffare ?
.
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Vad jag förstår så är din flex gul ganska ny i din ägo? Varför köpte du istället inte något nyare om du är orolig för tillgången på reservdelar?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
stubbe
Ungskog

flex gul a

Inlägg av stubbe »

Jag har inte fått svar på mina frågor angående Janfire Flex gul A.
Även om jag köpt en gammal konstruktion vill jag ha besked om
brännaren verkligen är säker.Har inte fått ett vettigt svar av någon
på detta forum.Ingen svarar hur Janfireexperterna har tänkt sig
" om inte brännaren tänder"pga oständigheter som dålig pellets ex.
Jo en svarade att kedjan går av när pannan är fullpackad?
Det vore ju bra om man kan söka på detta forum,få besked av
någon som vet.
Jag är nog inte ensam med en gul i landet.
Stubbe. :?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och vad menar du med "säker"?

Vad jag vet är Flex-A en direkt efterföljare till Flex'en och den serie räknas ju som stabiliteten själv, lite som Volvo 240: inte flärdig eller speciellt avancerat men stabil och slitstark.

Jag har ganska svårt att förstå vad du egentligen menar, Janfire är väl en av de märken som har varit igång längst och där det fortfarande är möjligt att få reservdelar till äldre versioner.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Tycker väl att det är lite mycket att ställa krav på ett forum där de flesta är privatpersoner som svarar så gott de kan :roll: Bifogar länk till manualen om du inte har den? Läs själv och avgör om du vill använda
brännaren eller inte. Som allt annat kommer det ju nyare och bättre grejer hela tiden. Vad gäller reservdelar, då detta tydligen är en äldre brännare får du nog räkna med att det blir svårare att skaffa reservdelar.
Detta gäller de flesta saker, tittar du på t.e.x elekronikbranschen så blir det gammalt fort

http://www.ved-pellets.se/Arkiv/JANFIRE ... _Minor.pdf
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Vad gäller säkerheten så kan man väll säga så här.

Den är så säker som en pelletsbrännare kunde vara just det årtalet som den tillverkades. Sedan har väll utvecklingen gått frammåt vad gäller driftsäkerhet och inställningsmöjligheter.

Förstår att du känner dig osäker vad gäller säkerheten. Du har ju haft en sådan skitbrännare vid namn "Sverige brännaren".

Vad gäller janfire så tror jag att den är säker. Men det gäller ju att serva och hålla ordnings på sina prylar. Inte slarva med sotning och säkerhets detaljer mm. tex slarvar man med sotningen några veckor så blir ju draget dåligt o risken för bakbrand ökar.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Men vari ligger själva iden att köpa så gamla och uttjänta saker som möjligt. Sedan få problem med support, reservdelar och säkerhet.
Brännaren är väl så säker som brännare var för 15 år sedan.
Fanns det krockkuddar på Fiat Ritmo -85?
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet går det inte längre att få styrboxen som reservdel - och det är nog ganska logisk. Den är helt enkelt gammal och precis som med veteranbilar får man acceptera att vissa reservdelar (om någon) inte är hyllvara.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag skulle nog inte köpt brännare från 1990 talet. Min är installerat 2007, och producerat sent 2006, och redan tycker många att det är veteranbrännare. Jag skulle vilja säga så här: Skaffa en nyare Flex A (max 4 år gammal), och du har en brännare som kommer att hålla i många år framöver. Eller varför inte en sprillans ny Baxi Eurofire? Man kan vara snål på ett begåvat sätt, och då spar man pengar. Men man kan vara dumsnål också, och då snålar man till fant! Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
stubbe
Ungskog

janfire flex fortfarande,gul med eltändning.

Inlägg av stubbe »

Hej alla,Jag har inte än fått svar på min fråga.
Kanske jag ska nöja mig med att vara dumsnål,som någon
skrev.Visst kan jag köpa en ny brännare,men vilken är
genomtänkt idag.När det mesta av elektronik mm är gjort
lagom att hålla garantin ut"Kvalitet är sen länge borta,
Kolla hemelektronik,virvaror,datorer,bilar mm.
Hur länge funkar dom??20 år???!
Hur kan sverigebrännaren,janfire flex gå igenom , även
under 80 talet fanns det s märkning mm.
Dom som godkänt dessa kan inte sova bra.Jag antar att
det finns fler än jag som har dom i Pannrummet.
Stubbe. :?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Handla P märkt, så är risken mindre. Här är några få brännare som faktiskt är P märkta, och som har rejäla garantier:
  • Värmebaronen Viking Bio - P märkt
    PellX p21 - P märkt
    Swebo PB 20 - P märkt
    BAXI Eurofire - P märkt
Och det finns flera, men dessa är de som är lättast att få tag på. PellX säljs av flera sotardistrikt runt om i landet. BAXI Eurofire är en älskad brännare därför att den passar in när sagt över allt, och den har fin kvalitet. Produceras här i Sverige, konstigt nog. Swebo är nästan samma som PellX, fast dyrare. Somliga vill sannolikt komma med att dessa brännare är gammelmodiga och svårinställda, men det är upp till den som handhar de. Har du klarat av mästerstycket att få en Sverigebrännare att starta, så skall du inte ha någon svårighet med någon av dessa brännare :wink:

Annars skall jag hålla med om att det är mycket skräp ute på marknaden, men det har det alltid varit. Jag minns när jag växte upp på 1960 talet. Folk sade samma sak då: Ingen gör kvalitet längre, men det är så att tiden sorterar bort allt skräp, och folk glömmer det - så länge det inte rör sig om en manick som Sverigebrännaren. Den godkändes aldrig av någon myndighet, men belades efterhand med säljförbud eftersom den bedömdes vara en allmänfarlig produkt.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

De flesta brännare som finns idag är P märkta. Inget kvalitetsbevis alls.
De tre värsta krångelbrännarna KMP - PellX, VikingBio och Janfire FlexA äro väl alla P märkta.

Folk verkar inte alls bry sig om kvaliteten konstigt nog utan köper saker med hög krångelfaktor också idag. :shock:

Gäller det garantier så är det väl Roslagsbrännaren som har klart bästa garantin.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag kollade, men hittade inget om att Janfire Flex A är P märkt. KMP - eller kanske vi borde kalla den Kalmar Maskin Paaang! är en efterlikning av PellX. Efter att Scand Pellet AB gick i konkurs så fortsatte man hos Kalmar Maskin Projekt att framställa brännaren under eget märke. Kalmar Maskin Projekt svaldes upp av Ariterm och är idag en integrerad del av den koncernen - liksom delar av Thermia. PellX fortsätter än idag som eget varumärke, och för att göra förvirrandet komplett, så har Swebo även de en version av PellX brännaren under eget märke. PellX säljs, som sagt, av flera sotardistrikt i landet - vilket väl borgar för att den inte är skräp. Viking Bio är unik genom att man tagit bort det som kan krångla med övriga rörbrännare och förenklad den så mycket det går. Kanske lite för mycket. Ett ytterligare, lägre effektsteg skulle inte varit fy skam. Men annars har jag kört min Viking Bio i 4 år, och efter rörbyte har det inte varit några besvär. Den är tillförlitligheten själv. Att de jag köper pellets av, behandlar pelletsen bra så att det inte är några problem på den fronten, gör väl kanske sitt till att brännaren bara går och går. Kvalitet är oftast bestämt av vad som är tekniskt möjligt, ekonomiskt möjligt och marknadens förväntningar. I Sverige tror jag märkeslojaliteten står i vägen för kvalitetsutveckling. Kritisera Stora Enso, och du får halva forumet på nacken. Kritisera Ariterm och du blir idiotstämplad och pariaförklarad. Gör samma sak med Värmebaronen, och du får en hit. Kritisera Agrol och de flesta håller med. Påstår du att Värmebaronen panna med Viking Bio eldad med Agrol eller Smålandspellets är fina fisken, kommer du att bli inlagd på mentalundersökningBild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

stubbe.

Vad exakt är det du är orolig för.
Janfire flex gul kommer att fungera rätt så hyfsat.
Det viktigaste är att man har inte har problem med mottryck i skorstenen. Om draget är bra så undviker man risken för bakbrand. Visst det ska finnas skydd mot sådant som tex givare som sitter i fallröret som stänger av om varma rökgaser går bakvägen. Men tyvärr
är det inte säkert att det hjälper alltid. Det har ju hänt att bakbrand uppstått ändå. Känner man sig osäker kan man ju alltid installera ett extra skydd. tex en vattenbehållare som töms om det bli för varmt i fallröret.

Vad gäller problem med dålig pellets. Så är det väll så att de flesta pelletsbrännare på marknaden föredrar hyfsad kvalité på pelletsen. Det är då de fungerar bäst.

Så mitt svar är. Janfire flex gul kommer att fungera bra. Om man sett till att man har rätt drag i skorstenen och den är rätt inställd. Samt att man sköter sotning intervallen. Sedan kan man ju inte tumma på att elektroniken kommer att hålla på en 10-åring.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar