Glödande pelletsrester
Glödande pelletsrester
Jag har en bädd av glödande pelletsrester i botten av pannan. Vad göra? Behöver jag stänga av pannan när det inträffar?
/Rookie
/Rookie
Eftersom problemet är specifikt för vissa brännare så är det lämpligt om du skriver upp vilken panna och brännare det är i profilen.
Kan bli farligt om det glöder i förbränningsrummet samtidigt som brännaren tänder för då kan gasen i förbränningsrumet ta eld med en smäll.
Kan bli farligt om det glöder i förbränningsrummet samtidigt som brännaren tänder för då kan gasen i förbränningsrumet ta eld med en smäll.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Men första brännaren jag hade var en TB Mini. Där ramlade pellets ned i en skål och brann upp och kan inte förstå hur pellets kan flyga ut i pannan.
Kan tänka mig att om du inte har dragbegränsare så kanske det blir stort drag genom brännaren så pellets hamnar utanför.
Eller kar du alldeles för stor pelletsmatning så skålen blir överfull.
Har det alltid varit så eller fungerade allt bra tidigare?
Kan tänka mig att om du inte har dragbegränsare så kanske det blir stort drag genom brännaren så pellets hamnar utanför.
Eller kar du alldeles för stor pelletsmatning så skålen blir överfull.

Har det alltid varit så eller fungerade allt bra tidigare?
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Alltså.. Jag har bott med den här pannan i två veckor så jag har inget förflutet att vila mig mot. Jag famlar lite. Den har ju en fläkt man kan justera så att det blåser lite mindre på pelletsbädden. Jag har provat att dra ner den lite så får vi se om det hjälper.
Pelletsrookie / Molkom, Värmland / CTC serie 400 Kombipanna -71, TB Mini brännare
Ja då är det rätt inställningar som saknas bara. Vad har du för effektläge inställt. Prova med 3 eller 4 till och börja med och ungefär motsvarande på fläktreglaget. Dra ned fläkten tills det kommer svart rök ut skorstenen, då har du för lite fläkt. Öka sedan fläkten lite i taget och vänta 5 minuter mellan tills du kommer till det läge då röken inte blir svart.
Det är noga med inställningarna om inte brännarens delar ska brinna upp och för att få låg pelletsförbrukning. Går inte att prova på måfå.
Har du dragbegränsare annars måste du skaffa.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Utan dragbergränsare får du "vilka inställningar som helst när som helst".
Det är noga med inställningarna om inte brännarens delar ska brinna upp och för att få låg pelletsförbrukning. Går inte att prova på måfå.
Har du dragbegränsare annars måste du skaffa.
http://www.transtemper.se/newlook/index ... up&group=1
Utan dragbergränsare får du "vilka inställningar som helst när som helst".
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jo, vi har provat oss fram med effektlägena också. Just nu står den på 4 och fläkten motsvarande ungefär. Sist jag kollade hade jag 80 grader i pannan. Det såg okej ut på det hela taget. Var sätter man dragbegränsaren? Och tack för all, snabb hjälp.
Pelletsrookie / Molkom, Värmland / CTC serie 400 Kombipanna -71, TB Mini brännare
Jag har kört med den brännaren några år utan några som helst problem och det är en enkel utrustning med få rörliga delar. Jag gör rent brännarkoppen, alltså den bockade plåten som pelletsen ramlar ned på, varannan vecka på vintern och då skrapar jag ren den och ser till att lufthålen som släpper luft genom plåten är rena. Dessutom får man dammsuga under plåten så det inte lägger sig skräp där och stör luftflödet. En annan sak som kan påverka är fallhöjden och fallvinkeln mellan matarskruven och pelletsbrännaren, jag kan tänka mig att om pelletsen har för hög hastighet när de ramlar ned i brännarkoppen kan några stutsa och blåsa ur brännarkoppen under drift.
CTC 171 B med Torsby Mini .