Brandskyddskontroll

teufel
Lärjunge!
Inlägg: 381
Blev medlem: ons 30 apr, 2008 11:15
Ort: Kungälv
Kontakt:

Inlägg av teufel »

Angående pannrumsdörren så sa min sotare att hela pannrummet ska ha "tändskyddande beklädnad" - det är inte detsamma som brandklassning, därför fungerar det med en vanlig dörr och sätta på gips eller som någon har gjort i mitt fall, en asbestskiva och en plåtskiva utanpå.

Nu vet jag inte om kraven på pannrum har skärpts, mitt pannrum klassas enligt BABS 60-reglerna, så det kanske är annorlunda.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Charlie
Stor entusiast!
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 23 nov, 2004 12:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Charlie »

Charlie skrev:
Joakim skrev:Dörr brandklassad? Är din panna på över 60kw? Annars behövs inte egen brandcell och allt vad det innebär. Du kan ha pannan i sovrummet om du vill...
Vad refererar du till när det gäller krav på "riktigt" pannrum för 60kw panna?
Själv har jag en mindre panna, men i källare med "öppen plan lösning", dvs rummet där pannan står är ca 20kvm och nyttjas till en hel del förvaring. Det enda jag kan hitta i räddningsverkets föreskrifter kring detta är: (sid 8 ) "Kontrollen bör omfatta pannrummets brandtekniska utförande" samt "Kontroll bör ske av att nödvändigt avstånd till brännbart material upprätthålls." Båda dessa krav är man ju lite intresserad av, får man använda pannrummet som förvaringsutrymme och vilket är då det avstånd som krävs till pannan??
BSK inplanerad till den 26/1...
Idag var det då BSK. Han hade inga kommentarer alls om pannrummet, trots trädörrar och förvaring av div, mer eller mindre, brännbara prylar där. Sedan kollade han skorstenstocken inomhus hela vägen upp till vinden. Ute var det koll av stegar mm och det hela avslutades med filmning av rökkanalen. Enda kommentaren var att stegen på taket var dåligt fastsatt.
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

I mitt fall så har jag två dörrar, den ena går till tvättstugan och där är någon form av eternit liknande skivor i taket och där sa han inget, den andra dörren går till ett rum med trä i taket och där gnälldes det om att det skulle vara gips och plåt på den dörren, så det handlar nog inte bara om dörrar och pannrum utan även vad som finns på andra sidan.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Har fått räkningen nu. 670 pix blev det.

Inget gnäll om dörrar eller ngt som hellst. Vanlig trädörr från 40-talet.
Dock är det betongbjälklag så det kanske kan påverka.
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Fortfarande ingen räkning hit å på tisdag är det 2 månader sen jag hade brandskyddskontrollen.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
purlets
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 16:08

Nån har utmanat sotarn och fått nerslag av Länsstyrelsen

Inlägg av purlets »

F.Y.I.

Saxat ur Sydsvenskan:

Dörrar till alla pannrum måste vara brandsäkra

Av Sarah Nylund
Först publicerad: 14 september 2006 23:30
Senast uppdaterad: 14 september 2006 23:30






Dörren till Gerd Nilssons pannrum är inte brandsäker, därför har tekniska nämnden gett henne ett föreläggande om att bygga om dörren.
– Det är löjligt. Dörren har stått öppen i 37 år och kommer inte att stängas eftersom jag vill dra nytta av värmen, säger hon.




Det var efter ett besök av kommunens skorstensfejarmästare som Gerd Nilsson fick påstötning om den bristfälliga dörren.
– Jag kontaktade Boverket för att få veta vilka lagar som gällde. Enligt dem kunde man mycket väl ha ett pannrum utan brandsäkra dörrar.
– Dessutom är min el- och oljepanna nästan är helt ny. Risken att det ska börja brinna är minimal, säger hon.

Hon överklagade beslutet till länsstyrelsen och hänvisade då till uppgifterna från Boverket samt det faktum att hon bott i huset i 37 år utan att någonsin stänga dörren till pannrummet.
– Man vill ju dra nytta av värmen i rummet. Och det är jag inte ensam om, det gör flera av mina grannar också. Alla är lika irriterade på det här.

Men länsstyrelsen gick på kommunens linje och refererade bland annat till Statens räddningsverks föreskrifter. Gerd Nilsson måste brandsäkra dörren, snarast möjligt.
– Jag ska göra det. Det kostar väl inte jättemycket pengar men det är principen jag vänder mig emot, säger hon.

Kommer du att stänga dörren framöver?
– Nej, det tänker jag inte.

Skorstensfejarmästaren Jan-Åke Ljunggren förklarar att han är skyldig att rapportera den här typen av fall till kommunen.
– Efter våra inspektioner av pannor lämnar vi ett skriftligt protokoll. Där står klart och tydligt om något behöver åtgärdas. Det är väldigt ovanligt att folk inte följer våra anvisningar och därmed blir ett fall för tekniska nämnden, säger han.

Hur stor är brandrisken i en ny el- och oljepanna?
– Det har jag ingen uppfattning om. Det handlar om att följa lagstiftningen.

Men visst finns det ögontjänare, menar han.
– Många pannrumsdörrar öppnas nog när vi har åkt. Om inte annat så torkar många tvätten där, säger han.

Men eftersom lagen och föreskrifterna inte reglerar att dörren ska hållas stängd – utan bara dörrens och pannrummets beskaffenhet, är det inte så mycket att göra åt den saken.
– Jag kan förstå att folk vill dra nytta av värmen, säger han.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Det är samma sotare som sa åt mig att flytta en lös bräda :D
Det finna många historier om honom som jag inte kan återge här :)
Det var så mycket klagomål att man hade det uppe i kommunfullmäktige och några ville skicka honom på "charmkurs" :shock: men han har gått i pension nu. I ärlighetens namn så ska jag säga att jag har hört mycket gott om honom också. Det är väl så med vissa, att antingen älskar man dem eller så hatar man dem?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Och min panna i källaren stod inte i något pannrum....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

det finns ju en regel som säger att en eldstad under 60kw inte behöver ha särskilt pannrum...(tänk bara på alla kaminer och köksspisar)

dock när jag nu konverterade så skrev jag på bygglovet "pannrum" och då krävs det att det är ei-30-klassat, vilket betyder branddörr ei-30 alt b-30 som är den "gamla" klassningen.

Detta betydde dubbla gips i både vägg och tak samt den omtalade branddörren, dock behövde jag inte byta eller plåtsko garagedörren eller gorma med några fönster, då jag inte har något utanför som står närmare än fyra meter(typ grannhus eller dyllikt), om så vore fallet, skulle även dessa dörrar/fönster vara ei-30-klassat.

Så, med facit i hand skulle jag ha kunnat ändra på bygglovet och skrivit förråd istället för pannrum... då hade jag inte behövt vare sej dubbla gips eller branddörr.

Dock känns det ju lite tryggare att veta att det är gjort ordentilgt, även om jag inte planerar någon brand i "förrådet" ;)
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
purlets
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 05 feb, 2009 16:08

lagen om skydd mot olyckor

Inlägg av purlets »

Det är helt ovidkommande vad boverket skriver ang. 60kw såvida du inte har just en panna på över 60kw. Då SKA den placeras i pannrum och om effekten är lägre bedömer sotarn utifrån lagen om skydd mot olyckor om du ska ha brandcell eller inte.

Purlets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Det tror jag inte ett skvatt på.Har du någon källa"lagtext" som bekräftar detta eller är det något du hört av sotarn?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Först idag kom räkningen och protokollet utan anmärkningar från brandskyddskontrollen som utfördes 3:e dec. 625 kr kostade det för de 5-10 minutrarna det tog.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Det är varannat år man skall ha brandskyddskontrollen? Sist vi hade någon var ju 3:e dec 2008 och har inte hört nåt om en ny än i alla fall.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Vi har inte haft den första ännu.........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Hehe vilken tur du har då, sist skulle ju sotarn ha brandskyddskontrollen på braskaminen. Som var registrerad som primär uppvärmning, men de ändrade vi på så den ska ha 8 års intervall på brandskyddskontrollen nu. Hoppas att de missat så de blivit de på allt nu :)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar