Problem med Flex-A brännare...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
RalleP
Gallringsobjekt

Inlägg av RalleP »

Ingen fara... det är bara jag som är vetgirig... Jag vill också få det till ett jordfel... men jag undrar om det inte kan vara i fläkten... Spänningen in i brännaren är Ok... det har jag dubbelkollat...
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
RalleP
Gallringsobjekt

Inlägg av RalleP »

Kopplade loss fläkten och ohm mätte:

Det ser ok ut:

Blå - brun: ca 0.6k
Brun - svart: ca 1k
Blå - svart: 400 ohm
PE - alla: helt avbrott, alltså gick inte att mäte... det vart inte noll ( bara för att visa att jag vet hur man ohm mäter )

Stryrboxen...??? konding, triac eller styrktrets...
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

RalleP skrev: Spänningen in i brännaren ( från väggen alltså ):

PE - svart: 230v
PE - brun: 230v
Blå - svart: 230v
Blå - brun: 230v
PE - blå: 0v
Vad har du för spänning mellan svart och brun?

Jag återkommer lite senare under kvällen med mer funderingar efter att jag gjort lite mer mätningar från min egen att jämföra med.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

RalleP skrev:Mätningarna är nu gjorda med brännaren av, men med spänningen från huvudströmbrytaren på...

Spänningar från styrboxen till fläkten:

PE - svart: 230v
PE - brun: 230v
PE - blå: 230v!!!!!!
Blå - svart: 0v
Blå - brun: 0v
Svart - brun: 0v

Allt verkar vara ok tills jag mäter över blå och PE, utifrån boxen... däe ska det väl inte vara nån spänning...
Kan det vara kortis i fläkten?
Att du har full spänning på "blå" beror på att brännarens matningsspänning har direktkontakt till den anslutningen på kretskortet. Att du även har spänning på de andra två anslutningarna beror på att samma fas kommer som bakspänning via fläktens lindningar. Inget konstigt med det heller då brännaren är i 0-läge. Jag tycker i och med detta och att du har ohm-mätt lindningarna att vi konstaterar att fläkten är felfri.

RalleP skrev:Mätningar från styrboxen till fläkten, med brännaren på läge 1... i uppstarts fasen... innan elspiralen slår till:

PE - svart: 181v ( diff ca 20v )
PE - blå: 230v ( diff obefintligt )
PE - brun: 245v ( diff 56v )
Blå - svart: 238v ( diff 133v )
Blå - brun: 110v ( diff obefintligt )
Svart - brun: 108v ( diff 12v )

När jag mätte förut ( dom där vansinniga spänningarna ) hade brännaren gått ett tag... det brann, allstå...
Här är det heller inget konstigt med 238V till fläkten då den i detta skede är i renblåsningsläge. Snurrade fläkten här och hur känns fläkthjulet om du snurrar det manuellt med handen? Kärvar det? Om så är fallet, försök smörja upp den och prova igen.

Dina fullständigt vansinniga mätvärden tidigare tror jag numera berodde på handhavandefel från din sida, särskilt med tanke på att du fick olika spänningar beroende på hur proberna vändes.

I övrigt har du nu två möjligheter. Antingen köper du en utbytesbox från Eldkraft för dryga 1400 kronor och returnerar din nuvarande för reparation av proffs. Eller så köper du en Z0409MF triac från t.ex www.bhiab.se (12,50:-) och en styrkrets U2010B (47:-) till denna från t.ex www.electrokit.se och helt enkelt byter grejerna själv. Det är dock inget jag rekommenderar någon som aldrig hållit i en lödpenna förut. Längre än så kommer vi nog inte här.

Jag själv vägrar att frysa och har därför investerat i en reservbox. Om du har vägen förbi Boxholm så kan du få låna den och prova innan du beställer.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
RalleP
Gallringsobjekt

Inlägg av RalleP »

Tackar ödmjukast... :D
Jag har faktiskt jobbat mycket med elektronik, men det är bara med svagström... Löd erfarenheter har jag då jag har som en väldigt kär hobby att renovera gamla Marshall förstärkare ( spelar gör jag med )...

Dom vansinniga spänningarna gjordes när brännaren hade gått i ca 1 tim... Efter jag gjorde dom mer korrekta mätningarna, väntade jag en stund, tills det hade börjat brinna ( efter tändning ) och gjorde en ny likadan mätning... och då började spänningarna klättra upp mot samma resultat som i dom " vansinniga " mätningar... Vad säger det dej?

Du har fått ett PM...
Tack för det... :D
RalleP
Gallringsobjekt

Inlägg av RalleP »

Det är ju själve :evil: :evil: :evil: ... Nu har jag bytt box ( tack för lånet, Mangelun ), och allt funkar bra ända tills programmet har gått förbi uppstarten... när sen programmet för läge 1 ska börja, säckar allt ihop; termokontakt + elspiral blinkar... spiralen är hel ( mäter ca 50-55 ohm )... fläkten är hel...
Kan termokontakten eller flamvakten vara trasiga?

Det är VÄLDIGT kallt i huset nu... 12 - 13 grader...
burrr
En grej... när jag försökte ställa in fläkten på dom olika lägena, visade det sej att jag inte kunde justera spänningen... inget hände när jag vred på pottarna ( jag skruvade inte på fel pottar )...
Uppstarten hade ca 140v ( det brann väldigt bra )...
Efter ca 5- 8 minuter, när läge 1 ska börja ( och även kunna ställ in fläkten ) så började term + elspiral blinka och brännarn dog...
Suck...

Nu testade jag att tända manuellt... likadant då... Lutar det inte åt att termo eller flammvakt är trasiga då? Jag menar, inte kan väl en fläkt som kanske blåser lite mycket få dessa kontakter att bryta, eller?
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Mangelun skrev:........och en styrkrets U2010B (47:-) till denna från t.ex www.electrokit.se och helt enkelt byter grejerna själv.
Jag måste korrigera mig själv här och informera om att denna krets inte är för ytmontage utan en vanlig DIL-kapsel och passar således inte utan smärre ombyggnad.
Skriv svar