Problem med Flex-A brännare...
Det motstånd är varmt under lång tid - men inte för varmt (oftast).
Mät motståndet, är det runt 22k är det helt OK.
Att mönsterkortet är mörkt där beror på att det är varmt under lång tid, detta ger en mycket långsam förbränning av mönsterkortet.
Mät motståndet, är det runt 22k är det helt OK.
Att mönsterkortet är mörkt där beror på att det är varmt under lång tid, detta ger en mycket långsam förbränning av mönsterkortet.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
Ok... Tack för det... Jag kommer att utgå ifrån att det är fläkten som är trasig... Ja, just det... är det nån som vet var jag kan få tag i en termostat; Honywell L4012A? Den är trasig... utan tvekan...
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Jag upptäckte just en sak... FLÄKTEN SNURRAR vid uppstart ( i alla fall nu när jag tänder upp ) MEN VÄLDIGT LÅNGSAMT... Det verkar som om jag haft fel i det mesta... Vad är det som gör att den snurrar så långsamt?
Motala. Janfire Flex-A -02 med flamvakt, sr nr: 03507336. Diom panna, Honeywell L4012A termostat.
Det verkar som om jag har exakt samma problem som " Datarutan "... i den här tråden;
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10655
Han har samma symtom som jag har... jag trodde att det där brummet kom från när tändspiralen tänds... men det brummar hela tiden, och så går fläkten långsamt hela tiden...
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=10655
Han har samma symtom som jag har... jag trodde att det där brummet kom från när tändspiralen tänds... men det brummar hela tiden, och så går fläkten långsamt hela tiden...
Jag har haft samma fel också och det slutade med att jag fick byta fläkten. Den går definitivt inte som den ska och förmodligen är det avbrott i någon lindning i den. Symptomen tyder också på kondensatorfel med den är som sagts tidigare av en självläkande typ. Hur definitionen av "självläkande" lyder kan jag inte svara på. Du kan ju, innan du gör något mer, mäta spänningen mellan alla de tre anslutningar på styrboxens undersida som är till fläkten. Bara för att säkerställa att kondingen verkligen är hel.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Nej det är inte skyddsjord. Om du mäter på plinten på styrboxens undersida menar jag. På svart har du fas och på blå nolla men vad får du för spänning på den bruna (ledaren från kondensatorn)? Du kan mäta mot den blå ledaren. Och vad har du för spänning mellan svart och brun?
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
Ok... nu ska vi se...
Jord - blå: 234v ac
Jord - brun: 36v ac
Blå - brun: 223v ac
Dessa mätningar är gjorda nu när brännaren har gått i flera timmar...
Vad säger det? Är det alldeles åt skogen, eller är det ok?
Jord - blå: 234v ac
Jord - brun: 36v ac
Blå - brun: 223v ac
Dessa mätningar är gjorda nu när brännaren har gått i flera timmar...
Vad säger det? Är det alldeles åt skogen, eller är det ok?
Dessa mätningar säger faktisk en del - och samtidig ingenting...
Jord - Blå ger 234V, det motsvarar nätspänningen hos dig och den är helt rätt.
Resten är inte användbart till något då du använder Jord som referens.
Det är dock bekymmersamt att du har så höga spänningar gentemot skyddsjord (som jag antar att du menar när du skriver "Jord"), det visar att brännaren inte är kopplat rätt och att det kan finnas faror med detta.
Skyddsjord ska vara kopplat till chassit!
Jord - Blå ger 234V, det motsvarar nätspänningen hos dig och den är helt rätt.
Resten är inte användbart till något då du använder Jord som referens.
Det är dock bekymmersamt att du har så höga spänningar gentemot skyddsjord (som jag antar att du menar när du skriver "Jord"), det visar att brännaren inte är kopplat rätt och att det kan finnas faror med detta.
Skyddsjord ska vara kopplat till chassit!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Med Jord menar jag det stiftet som sitter i " mitten " av dom tre... nu sitter dom ju inte direkt i rad, men tittar man på kablarna är det dom gul-gröna som sitter på det stiftet...
I så fall är det väl bara den mätningen som gjordes över blå-brun som är nåt att titta på, eller?
I så fall är det väl bara den mätningen som gjordes över blå-brun som är nåt att titta på, eller?
Jag har nyss mätt på min brännare som fungerar problemfritt så har du lite att jämföra med:
PE - svart: 200V
PE - blå: 232V
PE - brun: 189V
Blå - svart: 105V
Blå - brun: 108V
Svart - brun: 96V
Dessa spänningar ges med den inställning jag har på min brännare just nu (driftläge 3, men i full drift) och är inte något som utgör absolut facit. Ändå bör det vara något åt det hållet iallafall.
Med utgångspunkt i dina egna mätvärden får jag det till att du har lindningsfel i fläkten. Samtidigt säger du att du mäter upp nära 240V i mätuttaget under brännaren och det är på tok för högt under drift. Gör alla mätningar i detta inlägg så får vi se sen.
Ohm-mäter du fläktens lindningar så har en fullt frisk Östbergfläkt värdena:
Brun - blå: ~0,6 kohm
Brun - svart: ~1,0 kohm
Blå - svart: ~400 ohm
Mätt till PE ska du inte få något mätvärde.
Ohm-mäter fläkten gör du med fläkten bortkopplad (snabbkoppling) från styrboxen.
PE - svart: 200V
PE - blå: 232V
PE - brun: 189V
Blå - svart: 105V
Blå - brun: 108V
Svart - brun: 96V
Dessa spänningar ges med den inställning jag har på min brännare just nu (driftläge 3, men i full drift) och är inte något som utgör absolut facit. Ändå bör det vara något åt det hållet iallafall.
Med utgångspunkt i dina egna mätvärden får jag det till att du har lindningsfel i fläkten. Samtidigt säger du att du mäter upp nära 240V i mätuttaget under brännaren och det är på tok för högt under drift. Gör alla mätningar i detta inlägg så får vi se sen.
Ohm-mäter du fläktens lindningar så har en fullt frisk Östbergfläkt värdena:
Brun - blå: ~0,6 kohm
Brun - svart: ~1,0 kohm
Blå - svart: ~400 ohm
Mätt till PE ska du inte få något mätvärde.
Ohm-mäter fläkten gör du med fläkten bortkopplad (snabbkoppling) från styrboxen.