Ecoflex utegivare visar fel. Kallt i huset!

johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Ecoflex utegivare visar fel. Kallt i huset!

Inlägg av johansjostrand »

Vaknade i morse av att något inte stod riktigt rätt till. 18 grader inne mot mina normala 22. Brr...

Nere i pannrummet visade det sig att pannan indikerade +15 grader ute, medan det i själva verket knappt var +6... Framledningstemp 23 grader och cirkulationspump avstäng. (Slår av till sommarläge vid +14 enligt mina inställningar)

Fick höja minsta framledningstemp till 38 grader, så jag har nu värme i huset i alla fall.

Greppade luren och ringde ctc och bad att få en motståndstabell för utegivaren.
Håller på att mäta just nu, med två oberoende termometarar och ett lock över för att det inte ska blåsa... Altså, den visar kanske inte exakt enligt tabellen, men inte mycket fel heller...

Har beställt en ny givare, vilken jag fick returnera om det inte avhjälpte felet. Vad kan det annars vara??? Är det kretskortsbyte i hela pannan tros??? Någon som varit med om nåt liknande? Pannan är 4,5 år
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Tempgivaren är ju bara en enkel PTC eller NTC om jag inte minns fel. Är ju väldigt sällan det blir fel en sådan komponent. Att det inte stämmer helt med tabellen är väl snarast att vänta, toleranserna är förmodligen ganska stor i absoluta tal. Men ganska nära skall det vara. Har du mätt på givarkablarna på pannan eller direkt på givaren?
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag hade problem med att innegivaren visade fel värden. Fixade sig efter att jag kontrollerat skruvanslutningarna i bägge ändar. Formodligen lite oxid eller ngt som ställde till det.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Kan det va så att Du har kabelbrott mellan givare och pannan? Kanske är det nån råtta som gnagt av kabeln?
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jag hade dålig kontakt mellan kabeln och skruvarna i givaren när min visade fel.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jaha, då var det dags igen då!

Förra gången löste det sig, och efter att ha återmonterat den gammla givaren fungerade plötsligt allt som det skulle....
...ända tills idag!

Samma visa! Pannan indikerar 16 grader ute fasten det bara är 3 och slår därmed av värmen...

Vad F*N är detta?
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Kolla ledningen som går från givaren till pannan. Är det så att det längsmed den vägen finns ett isoleringsbrott, så kan du få ett intermittent fel. Sådan ledning kostar inte så mycket, så är det fel på den är det snabbaste och enklaste sättet att avhjälpa felet att helt enkelt dra nytt :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Mätte givaren idag, på båda sidor om ledningen och den visar galet. Hämtade en ny hos rörkrökaren och nu verkar det fungera igen. Undrar bara hur länge
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Nu får vi verkligen hoppas att den håller ett bra tag :D
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke C
Stor entusiast!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön 10 sep, 2006 09:41
Ort: Grillby

Inlägg av Micke C »

Två gånger är en gång för mycket för att det skulle vara en slump. Felutfallet på en tempsensor som komponent torde räknas i enstaka promille... Problemen beror förmodligen på att det kommer in fukt. Ger antingen överledning eller korrosion på kontaktytor.
Viktigt är tex att givarkabeln kommer in underifrån i kopplingslådan, kommer den in på ovansidan kan vatten rinna längs med kabeln in i lådan. Behöver inte vara regnvatten, kan lika gärna vara kondens.

Silikontuben är annars ett bra hjälpmedel att undvika dylika problem.
1-plans trähus med tegelfasad från 1954 75m2 + källare 75m2.
Värmer med:
CTC Ecoflex alternativt 2st L/L VP
bebop
Lärjunge!
Inlägg: 369
Blev medlem: ons 25 feb, 2009 14:21
Ort: Trollhättan

Inlägg av bebop »

Tja, Använder man som CTC en vanlig kopplingsdosa för inomhusbruk till utegivaren så kommer ev fukt som ett brev på posten....
Luftvärmepump, CTC Ecoflex
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

Jepp! Men nu fick jag en "ny" grå modell, där termistorn var ingjuten på kabeln.

Det funkar fortfarande, flera timmar efter bytet ;-)

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
stmahe
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 09:38
Ort: Upplands Väsby

Inlägg av stmahe »

Jag har haft liknande problem 2ggr, min panna visade 5+ istället för korrekt ute temp.

Första gången kollade jag kablar och skruvade loss sensorn och monterade tillbaks den... pannan varnade fortfarande så jag ställde om till rumstempgivare så då fungerade det helt ok. Efter några timmar var temperaturen korrekt och jag ställde in pannan för att använda utetempgivaren ingen.

1-2 veckor senare var det samma problem igen och då ställde jag bara om pannan till utetempgivare.

Jag mailade CTC kunstjänst om detta och bad dom skicka en ny tempsensor men jag har fortfarande inte hört från dom så jag ska nog ringa dom istället.

Kanske inte helt ovanligt att sånt här händer?

/Magnus
Magnus Gröhn
CTC Ecoflex, Mafa midi
johansjostrand
Lärjunge!
Inlägg: 272
Blev medlem: ons 08 dec, 2004 14:09
Ort: Skillingaryd/Småland

Inlägg av johansjostrand »

stmahe skrev:...så jag ska nog ringa dom istället
Ring Bentone/CTC i Ljungby och be att få prata med Birger Frööjd!
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
AnaMatronic
Lärjunge!
Inlägg: 324
Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
Ort: Kristianstad

Inlägg av AnaMatronic »

Var det en fröjd?
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar