Hjälp!

snokez
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av snokez »

Det är klart att ska man investera i en ny panna så försöker man väl få en som är så bra och modern som möjligt.
Vilka modernare alternativ finns där man kör både pellets och ved samtidigt, dvs. när man inte eldar ved så går pelletsbrännaren automatiskt?
Biomatic 20+ -07, MAFA-midi. 100+125 m2. Tegel. Fönster: 2&3-glas Byggår: 1965 Haninge.
Förbrukningen mäts och loggas med Pelletslogger Pro. Säck.
2008 Agrol. 2009 Neova. 2010 Naturkraft. 2011 StoraEnso. 2012 Laxå. 2013 Neova. 2014 Vida. 2015 HMAB.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag vet inte om något alternativ som är modernare i så måtta. Värmebaronen Biomax är ju bara en omgjord version av gamla Triomax, där man plockat bort det separata avgasröret från det som då var oljebrännkammare, och ersatt det med ett hål över i veddelen, samt förstorat den fd oljebrännkammaren och försett den med topphängd lucka och askalåda. Bättre än inget - men hur effektiv blir en sådan kontraption? CTC 2200 har inte ändrats alls de senaste 10 åren eller så. Det har knappast NIBE Alpha Combi hellre. Focus Miljö D2 har däremot fått helt ny, omarbetad pellets del, och uppdaterad avgassystem som ger den 2 - 3 % högre verkningsgrad än den hade innan - alltså 91 - 92 % mot tidigare 89 %

Skall man kombinera ved och pellets, och inte vill ha två pannor, så finns det min sann inte mycket att välja på idag som fyller kriterierna för "modernt" D2:an har åtminstone god verkningsgrad för både ved och pellets. Men det är ingen stor panna, så den har sina begränsningar i prestanda. Ändå så är det enligt min ringa uppfattning ett bra köp :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar