Ny gammal Biomatic 20+
Ny gammal Biomatic 20+
På blocket säljer en snubbe eller firma nya Biomatic 20+ ouppackade från 2007 för 39 lappar. levereras med shuntstyrning, spaksotning, askkomprimering och dragregulator för skorsten.
För det första- Kan de vara sant? eller är det för bra för det?
Andra Har det skett något revolutionerande sedan 2007 på dessa pannor.
Tredje: har någon annan handlat denna panna?
Skulle byta från den jag har för att dels slippa sota så ofta samt förhoppningsvis få en pannan med "bättre" verkningsgrad. samt framför allt kunna fylla mitt bubbelbad med varmt vatten på EN gång.. i övrigt avgudar jag min Viking Bionordic brännare.. rätt forum för att säga detta??
För det första- Kan de vara sant? eller är det för bra för det?
Andra Har det skett något revolutionerande sedan 2007 på dessa pannor.
Tredje: har någon annan handlat denna panna?
Skulle byta från den jag har för att dels slippa sota så ofta samt förhoppningsvis få en pannan med "bättre" verkningsgrad. samt framför allt kunna fylla mitt bubbelbad med varmt vatten på EN gång.. i övrigt avgudar jag min Viking Bionordic brännare.. rätt forum för att säga detta??
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
-
- Lärjunge!
Det har varit uppe flera gånger här på forumet, den lilla firman är Jämtkraft AB som 2009 gick plus med 130 mille före skatt och har ca 300 anställda, så jag tror inte du behöver vara orolig för att bli blåst.
Jämtkraft har tidigare haft en ganska stor pelletskampanj och de köpte väl på sig en jäkla massa pannor då. Tyvärr så slog väl kampanjen inte ut riktigt så bra som de trodde (tro fan det när man får en total offert på 110 000 kr inkl installation) så de har väl fått en jäkla massa pannor över som de nu vill bli av med.
Jämtkraft har tidigare haft en ganska stor pelletskampanj och de köpte väl på sig en jäkla massa pannor då. Tyvärr så slog väl kampanjen inte ut riktigt så bra som de trodde (tro fan det när man får en total offert på 110 000 kr inkl installation) så de har väl fått en jäkla massa pannor över som de nu vill bli av med.
Janfire NH (Integral) monterad i en Focus PE-20 snart ersatt av Janfire Integral med KW Z 150 dragbegränsare.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Järnvägsstation på 2½ våning plus källare, 210 kvm boarea + 120 kvm biarea byggt ca 1910.
Fan då borde man slå till och just som jag fått sånt jäkla bra flyt i min sketpanna. Nere på en säck om dagen nu och har aldrig haft bättre förbränning.. Men det prsiet måste ju vara bra sen kan man undra vad man kan få för mina gamla grejor typ.. Pannan vill väl ingen satsa på men brännaren e ju bara för go om man säger 
Men de negativa med pannan tycker jag att den skjuter ut som jädra Titanic i pannrummet.. 110 centimeter minst ut från väggen mot de mer moderata 70 idag. Smalt pannrum har jag innan och det är snudd på bantning om man ska komma förbi sen

Men de negativa med pannan tycker jag att den skjuter ut som jädra Titanic i pannrummet.. 110 centimeter minst ut från väggen mot de mer moderata 70 idag. Smalt pannrum har jag innan och det är snudd på bantning om man ska komma förbi sen

Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Du har ingen möjlighet att vrida pannan så att det blir lättare att ta sig in/förbi ??
Den måste ju inte "stå" rakt ut från vägg/skorsten......
Den måste ju inte "stå" rakt ut från vägg/skorsten......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skulle vara intressant ätt veta hur mycket pelets ni Biomatic ägare gör av med i snitt om dagen. I spannet 0- -5 går här 1,2-1,5 säck om dagen. Ni ser nedan hur mycket Jag värmer upp.
U
U
Ska du fylla bubbelbadet har du en bra panna nu.
Förrådsberedare på 105 liter och pannvatten på 120 liter.
Biomatic har 140 liter totalt och jobbar med plattvärmeväxlare.
Klart går den in med elpatron och brännare samtidigt så kanske man kan tappa varmvatten hela tiden utan att det tar slut. Någon vet säkert.
Har du så högt i tak att det går att ta ut turbulatorer och sota?
Förrådsberedare på 105 liter och pannvatten på 120 liter.
Biomatic har 140 liter totalt och jobbar med plattvärmeväxlare.
Klart går den in med elpatron och brännare samtidigt så kanske man kan tappa varmvatten hela tiden utan att det tar slut. Någon vet säkert.
Har du så högt i tak att det går att ta ut turbulatorer och sota?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Om man badar två går det att fylla inte annars trots 80 grader panntemp. Badkaret är onödigt stort och handgjordes i 5-6 exemplar av tre avhoppade killar från en känd firma 1990..
Min takhöjd i pannrummet är bara 1.80 så det är struligt att komma åt. Bara att sota rökrören på den jag har som är 1.50 är lite struligt delvis beroende på alla rör härs och tvärs.
Har fått för mig att man kanske trots allt kan vända en panna 90 grader och förhoppningsvis går skruve0n att använda som den är från bakkanten. Får mäta en del där innan jag gör något.
Händelsevis ingen i närheten av Malmö som kör just Biomatic? så man kunde boka in sig på ett studiebesök
Min takhöjd i pannrummet är bara 1.80 så det är struligt att komma åt. Bara att sota rökrören på den jag har som är 1.50 är lite struligt delvis beroende på alla rör härs och tvärs.
Har fått för mig att man kanske trots allt kan vända en panna 90 grader och förhoppningsvis går skruve0n att använda som den är från bakkanten. Får mäta en del där innan jag gör något.
Händelsevis ingen i närheten av Malmö som kör just Biomatic? så man kunde boka in sig på ett studiebesök

-
- Lärjunge!
Nära och nära. Om Kristianstad är nära nog är du välkommen på ett studiebesök. Jag kör dock den senaste modellen.
1,80 i takhöjd låter lite lågt dessvärre.
1,80 i takhöjd låter lite lågt dessvärre.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Tack det var snällt men om du oxå säger att 1,80 är för lågt får jag leta annan panna. Hade gärna tagit en runda till Kristianstad då en o annan släkting huserar där. Kommer ju därifrån ursprungligen 

Har också 180 i takhöjd. Pannan på en sockel 5 cm.
Har tittat på alla pannor. Ecoflex går nog bra men andra pannor med stående tuber blir svårt. En acktank i ett annat rum + en laddpanna från Biocomfort.se som passar till brännaren var en lösning men det fick bli en beg oljepanna som passade och som sotas framifrån.
Har tittat på alla pannor. Ecoflex går nog bra men andra pannor med stående tuber blir svårt. En acktank i ett annat rum + en laddpanna från Biocomfort.se som passar till brännaren var en lösning men det fick bli en beg oljepanna som passade och som sotas framifrån.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vore tråkigt om du inte fick in denna panna då den är riktigt fin, En kompis har en som får jobba ordentligt då han värmer totalt 320-330 m2 med dålig isolering + vv o en del värme till ladugården (ca 15 kg/dygn) o nu då det varit -20° el kallare dunkar han igenom 103 kg/dygn
Hade ett elbehov på 90000 kWh tidigare o nu är han nere på ca 30000 kWh för elpatronen måste hjälpa till då det blir riktigt kallt..
Viskan är böjlig så de kan gå bra med 1.80 i takhöjd
VV är obegränsad om elpatron får hjälpa till el om man kör på 20 kW men inte har kran fullt öppen, Med 5° inkommande vatten o 38° ut klarar den att ge 8,7l/min utan elpatron med 10° inkommande klarar den att ge 10,2l/min utan elpatron

Hade ett elbehov på 90000 kWh tidigare o nu är han nere på ca 30000 kWh för elpatronen måste hjälpa till då det blir riktigt kallt..
Viskan är böjlig så de kan gå bra med 1.80 i takhöjd
VV är obegränsad om elpatron får hjälpa till el om man kör på 20 kW men inte har kran fullt öppen, Med 5° inkommande vatten o 38° ut klarar den att ge 8,7l/min utan elpatron med 10° inkommande klarar den att ge 10,2l/min utan elpatron
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd