Hey på er pellets lovers!
Har kört min flexa i 5 år med gott resultat. Men som alla bra saker så börjar det bli läge att uppdatera anläggningen. Fram för allt pannan. SÅ min fundering är Vad rekomenderar ni? Jag skulle gärna köra flexan ett tag till, inte bara för att jag är snål och inte vill köpa en ny brännare men mera för att den hittils varit grymt driftsäker. TIPs på panna och eller brännarekomb.
HA en god fortsättning!
Janfire flex-a årsm 2005 i Effecta 220 from 2011 135kvadrat i 1,5plan med källare. Sjpallförråd på 750l
Om du fortsatt vill ha vedeldningsmöjlighet, som på Parcan, så bör du ta ett snack med Extuna i Falun. De kan bygga en panna åt dig som du får vara med och påverka själv.
Kvitter det samma med vedeldningsmöjligheten, så skulle jag titta närmare på Värmebaronen Pellmax CU eftersom du till den kan få medlevererat en egen pannlucka för andra brännare än Värmebaronens egna. Denna panna går att köra Flex A brännare på hur smidigt som helst.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
extuna har en panna avsedd enbart för pellets med tyckte jag mig se. hur är dessa extuna pannor igenteligen.verkningsgrad,att ha som pelletspanna,askutrymme,kvalitet osv? man hör inte så mycket om dem tycker jag.
Bra frågor där, Stepside. Jag tror inte det skiljer så mycket i verkningsgrad eller askutrymme i förhållande till exempelvis Värmebaronen eftersom de verkar förekomma visst teknikutbyte mellan de flesta svenska pannproducenter. Kvalitetsmässigt tror jag de är bra och anledningen till att vi inte hör så mycket från dem tror jag beror på att de hittills kanske servad den professionella marknaden. Att man öppnar även mot konsumentmarknaden beror väl på den tröghet som finns hos professionella kunder - varför bland andra skattesubvensionen på eldningsolja för industriell användning upphörde 1 januari. Precis som Peltec så är detta oglamorösa gammaldags pannor med maskinmässigt utseende. Inte Ferrari, men Massey Ferguson - precis som det väl skall vara i ett pannrum? Hur de ligger till prismässigt, skulle varit intressant att veta.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
ok, tack för förslagen. Värmebaronens brännare vikingbio har den funkat bra för dig bergatorparen? har en granne som kör en men den verkar mest ha krånglat. Ved eldnings möjlighet är absolut inte ett behov så jag får väl se om pellmax. Värmebaronen hade en serie pannor comet och star tidigare men de verkar de ha slutat med hmmm synd
Janfire flex-a årsm 2005 i Effecta 220 from 2011 135kvadrat i 1,5plan med källare. Sjpallförråd på 750l
hoppas på att kunna ha kvar parcan tills våren. Sen vet jag inte om det är lika smart att byta allt på en gång brännare och panna, då vet man ju att det är nytt iaf. Det är i och för sig inte nån garanti för att det är problemfritt.
Janfire NH känns inte som ett alternativ, hört mycket illa om dem. Just nu lutar det åt ctc eller en nibe panna och brännare. KPM uno är det någon som testat den?
Micke_N skrev:ok, tack för förslagen. Värmebaronens brännare vikingbio har den funkat bra för dig bergatorparen? har en granne som kör en men den verkar mest ha krånglat. Ved eldnings möjlighet är absolut inte ett behov så jag får väl se om pellmax. Värmebaronen hade en serie pannor comet och star tidigare men de verkar de ha slutat med hmmm synd
Bortsett från då brännarrören åkte till de sälla jaktmarkerna, så har detta varit en kanonfin brännare. Den är lätt att sköta - tar ca 2 minuter att aska ur och dammsuga brännarröret efter att ha svängt ut den från pannan. Pannan tar däremot längre tid: 9 stycken tubrör som skall dras, aska som skall dammsugas ut med Grovisen. Men summa summarum så fungerar Viking Bio och CTC 1200 Ekonomi mycket fint ihop - om man bortser från allt jobb med sot och aska.
Värmebaronen var hur schyssta som helst när rören gav med sig. Nu har jag de nya, tjockväggiga rören och den nya gaveln. Jag fick även nytt tändelement. Nu har systemet gått snart två år efter reparationen, och än så länge syns inga svagheter. Jag föreslog för Värmebaronen att de skulle stansa ut ett hål på vardera sidan av rostret där det brukade spricka. De tog mitt förslag, så det sista rostret jag köpte har nu gått drygt en säsong, och är lika fint. En spricka började, kom till hålet och stannade. Så det rostret kanske kan gå ett par säsonger till för de nya ägarna till Villa Korsdrag - om och när jag får sålt
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25