Rensa brännare
Rensa brännare
Fick felmeddelandet "Rensa brännare" nu ikväll. Men den stängdes aldrig av.
Stängde av och tog ut brännaren för att kolla, och det brann som vanligt.
Vad kan detta bero på?
Har både askat ur, rensat luftspalterna i brännarkoppen, och fyllt på pellets i förrådet ikväll. Kan det ha nåt med detta att göra?
Tyckte iofs att det var rätt så mycket spån i säckarna idag.
Den här feltexten finns inte med över huvud taget i användarmanualen.
När jag hade rört runt lite i härden med en sked och satt brännaren på plats igen körde jag igång den igen. Och den tuggar och går nu <peppar peppar>.
Stängde av och tog ut brännaren för att kolla, och det brann som vanligt.
Vad kan detta bero på?
Har både askat ur, rensat luftspalterna i brännarkoppen, och fyllt på pellets i förrådet ikväll. Kan det ha nåt med detta att göra?
Tyckte iofs att det var rätt så mycket spån i säckarna idag.
Den här feltexten finns inte med över huvud taget i användarmanualen.
När jag hade rört runt lite i härden med en sked och satt brännaren på plats igen körde jag igång den igen. Och den tuggar och går nu <peppar peppar>.
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
-
- Fröträd
- Kontakt:
Har samma bekymmer med min bioline20,har haft 3 larm på 5 dagar,någon som vet varför larmet dyker upp,och vad som skall åtgärdas?
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Hemmabyggt pelletsförråd på ca:0,7m3
2plans hus med vind och källare,boyta 130 Kvm2 + källare 65Kvm2.
Byggår 1901.
Byggår 1901.
-
- Frö
Fick också samma larm häromdan och kollade i återförsäljarmanualen. Där stod det att larmet "rensa brännare" betyder:
"När brännaren går konstant under lång tid utan att nå upp till övre frånslagspunkt aktiveras en rensningsfunktion. Brännarfläkten arbetar på 100% under inställd tid."
Jag har ställt min brännare så den slår på vid 60 grader och av vid 84. Så om värmebehovet är stort / man tappar mycket varmvatten / kör brännaren på låg effekt samtidigt, så tycker brännaren att det tar för lång tid att komma upp i temp och då kör den denna funktion.
Man kan ändra tiden innan den larmar om man går in i Driftmenyn och ökar tiden under "rensningstid". Jag ökade från 3 till 6h.
"När brännaren går konstant under lång tid utan att nå upp till övre frånslagspunkt aktiveras en rensningsfunktion. Brännarfläkten arbetar på 100% under inställd tid."
Jag har ställt min brännare så den slår på vid 60 grader och av vid 84. Så om värmebehovet är stort / man tappar mycket varmvatten / kör brännaren på låg effekt samtidigt, så tycker brännaren att det tar för lång tid att komma upp i temp och då kör den denna funktion.
Man kan ändra tiden innan den larmar om man går in i Driftmenyn och ökar tiden under "rensningstid". Jag ökade från 3 till 6h.
CTC 265B -1977, Ecotec A4 -2004, 1½ plans med hel källare, 70m2 boyta.
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Fröträd
- Kontakt:
Du behöver ÅF-manualen och gå in under avancerade inställningar för att komma åt den inställningen.
Kopia kan fixas om intresse finns.
Kopia kan fixas om intresse finns.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Fröträd
- Kontakt:
-
- Frö
Finns på http://www.ecotec.net/pdf/AF_Manual_for_3006v4.pdf
Följ knapptryckningarna i manualen och slå sen in kod 111 eller 123 beroende på vilken meny du vill ha fram. Pilla inte för mycket i inställningarna bara

Följ knapptryckningarna i manualen och slå sen in kod 111 eller 123 beroende på vilken meny du vill ha fram. Pilla inte för mycket i inställningarna bara

CTC 265B -1977, Ecotec A4 -2004, 1½ plans med hel källare, 70m2 boyta.
På den länken finns ÅF-manualen för äldre mjukvaror till styrboxen, men den stämmer inte riktigt för "nyare" mjukvaror (efter 2005).
Moderator
-
- Fröträd
- Kontakt:
Tusen tack för manualen och hjälp,skall pilla lite med inställningar på brännaren när jag blir långledig.
EcoTec Bioline 20 + Albin11b special panna från 1979 + ackumulatortank 1200 liter.
Byggår 1901.
Byggår 1901.
-
- Frö