2010 blev ett energikrävande år...

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

dr snuggels skrev:Spagettimonstret finns, det har jag läst på internet så det måste vara sant.
Hmm. Får mig att tänka på min klassföreståndare i mellanstadiet: "Men det står ju i Bibeln. Då måste det ju vara sant", till vilket jag replicerade: "Inte nödvändigtvis. Det kan ju vara en liknelse". Inte allt som står på Internet är sant, men Illuminatis existens går att verifiera för den som ids. Öljensar (aliens, utomjordingar) tror jag dock inte beärar oss med sin närvaro - med mindre Menza, Illuminati och Alliansen kan räknas dit då, vill säga? Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
dr snuggels
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 10 dec, 2007 15:16
Ort: västsverige

Inlägg av dr snuggels »

Allt på internet är sant, det har jag läst på internet.
CTC 265B (-81) rosslagsbrännare (-07)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Ja, ja. Var och en är salig i sin tro - tror jagBild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!
Inlägg: 606
Blev medlem: mån 19 nov, 2007 21:04
Ort: Gnosjö

Inlägg av Brynäs »

Någon har sagt: Tro på vad du VILL, men LÅT mig tro på vad jag VILL!!

Och ja visst var 2010 ett energikrävande år likaså blir 2011 det med :!: :wink:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Huga ja, det går åt pellet i denna tid!

Beställde 5 pall S.E. mer, hade runt 1 pall kvar av förra beställning på 4 pall. Tycker att 11.000:- är en del pengar men fick för mig att kolla vad villaolja kostar.

En snabb genomgång med Excel gav att jag nu eldar till 45% av priset på olja, jag har alltså sparat 13.444:- idag då jag släpade in pelletsen, tanken på det värmde!

Nu bör jag klara mig fram till sommaren - hoppas jag, jag vågar inte sia om hur "våren" blir...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag har i smyg lusläst på värmepumpsforum och kommit fram till att den som verkar ge mest värme heter fujitsu nocria känd som "monstret" den ska ge 9kw och fungera ända ner till -30. alla tabell data avseende nocrian ser hur bra som helst ut MEN när man läst inlägg av folks rapporter verkar den inte ge värme alls efter -26 och tog 2,2kw kontinuerligt vid -25 och sitter den inte i en väldigt öppen planlösning försämras verkningsgraden avsevärt dessutom. installerad kostar den ca 25tkr och pumpforumsnissarna tyckte helt klart man skulle ha 2st. funderar om inte de som satsat på detta system har avsevärt dyrare räkningar än pelletseldare men håller tyst om det? har själv funderat pump som kompliment innan den riktiga kylan slår till men nja...
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Icecap, jag har med svårt med dina felstavningar, men jag klagar inte för det, för detta är väl ett forum för alla, eller är det bara för fackfolk ??

Stora Enso stavas faktiskt utan mellanrum på deras säckar, skall jag gå och fota en säck som bevis ? eller kan vi lägga ner sandlåda nivån ? och faktiskt tillföra nåt positivt på forumet ?
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Vi nördar är lite petiga med angivelser såsom kilo Watt Pascal hekto Celsius Kelvin. Liten bokstav för storlek, stor bokstav för beteckning eftersom detta ofta är ett personnamn såsom Celsius och Kelvin - killarna som skapade varsin temperaturskala: Celsius tyckte att 0 grader skulle vara där fruset vatten förblev fruset, och flytande förblev flytande. Kelvin kunde nog hålla med, men för tekniska och vetenskapliga ändamål ansåg Kelvin att nollan borde vara där alla händelser upphör - alltså den absoluta nollpunkten då det är så himla kallt att även atomer och molekyler har fallit till ro. På så sätt skapade Celsius en gradskala för oss alla som blev en hit som ingen musikartist har trumfat, Kelvin blev vetenskapens och teknikens stora hjälte och ironiskt nog så blev vår tyske vän Daniel Gabriel Fahrenheit samväldeländernas temperaturhjälte, varför USA - som före the Boston Tea Party- var samväldeland, fortfarande räknar sina grader i Fahrenheit.

Så alla beteckningar som syftar till en namngiven upphovsman: Stor bokstav - allt annat liten. Tänk på att bakom alla kända storlekar vi använder i det dagliga, fanns en människa som gjorde upptäckten och satte sakerna i system: Ohm, Volt, Ampére, Watt får oss att tänka på el, men det är samtidigt fyra människor som skrivit in sig i historien - fyra levda liv där framgången inte var given på förhand. Så låt oss tacka dessa män (och kvinnor) för vad de gett oss genom att komma ihåg att stava deras namn med stor förbokstav :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

kiixx skrev:Stora Enso stavas faktiskt utan mellanrum på deras säckar, skall jag gå och fota en säck som bevis ? eller kan vi lägga ner sandlåda nivån ? och faktiskt tillföra nåt positivt på forumet ?

Det kan se så ut, men faktum är att det är två ord. Titta:

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

kiixx: Enl. DERAS HEMSIDA heter företaget Store Enso. Jag förstår att det kan vara svårt för dig att förstå men jag kan tipsa dig om en bra sida att börja på: GOOGLE

Via den sida kan man söka ganska mycket och få nya idéer till sökningar.

Att du tydligen har magsår för att du inte klarar av att skriva k för kilo, W för Watt kan jag bara beklaga, såklart kan du ha dysleksi och i så fall beklagar jag men du kan ju också bara vara ignorant och gnällig...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

lägg ner nu, behöver ju inte bli en gnäll tråd angående stavfel eller? om nån skriver att det gått 1000 kwh fattar ju alla vad som menas med det även om det råkar vara små eller stora bokstäver. eller är det nån här som trodde det stod kelvin wårtha timma eller nåt och gick bet? nä precis.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Jag tycker det blev mycket jämmer och gnäll över ingenting. Klart man ska skriva enhetbeteckningar riktigt annars kan det betyda något helt annat.

Att kalsonglinjekillar inte klarar av sånt här mellan hashrusen är förståeligt men riktiga pelletsgubbar med ansvar för en hel fastighets uppvärmning borde hålla ordning på enheterna.

Stora Enso stavas Stora Enso i Stockholms fondbörs.
Att växla mellan stora och små bokstäver i samma ord förekommer över huvud taget inte i svenska språket. Tyvärr har moderaterna lagt ned Komvux så någon möjlighet att förkovra sig i språket för den som behöver finns knappast.

Den här diskussionen hör hemma på Flashback forum där man också diskuterar uppvärmning. Uttryck som "lägg ned nu" är som hämtade därifrån.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ATF
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 02 dec, 2009 17:48
Ort: mitt i Västergötland

Inlägg av ATF »

Nu när detta forum verkar vara till för språkvetare och författare är det kanske dags att sluta skriva inlägg :cry:
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

[quote="Torsten"] enhetbeteckningar
DÄR GLÖMDE DU ETT S. hashrusen HASCHRUSEN



komvux finns fortfarande så du kan ansöka dit om du vill förkovra dig i det svenska språket,tror inte det finns kurser i gott uppförande tyvär pelletsgubbe.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

jag trodde detta forum var till för alla som eldar pellets. att nån skriver kwh i ett helt normalt inlägg (ponera att alla kanske inte vet korrekta stavelser,mm,ha förståelse för det men tala hellre om på ett hyggligt sätt om nån skriver fel)och sen får oändligt med skit av folk som helt sonika bara ska tillrättavisa i ett nedlåtande syfte då de råkar vara lite mer insatt,nästan så att vederbörande bara ska påvisa sin otroliga kunskap eller nåt tycker jag är bedrövligt...så jag säger då iaf LÄGG NER och återgå till att hjälpa varandra istället på detta annars så fina forum. ps: torsten är det mig du kallar kalsong randig nånting? vad är det igenteligen? vem är det du kallar haschrökare igenteligen?
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Skriv svar