2010 blev ett energikrävande år...

dr snuggels
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 10 dec, 2007 15:16
Ort: västsverige

Inlägg av dr snuggels »

Är det inte så att den globala tempen ökar, det är alla överens om, det är bara frågan om varför.
Om det är människan, solen eller något annat det är väl det som de lärde tvistar om.

O när det gäller vem som bestämmer så säger jag nog att det är det
"Flygande spagettimonstret" o inte illuminati eller nwo eller pkk eller några andra.
CTC 265B (-81) rosslagsbrännare (-07)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

stepside skrev:
André skrev:Inte konstigt med högre förbrukning, -08 5,3° medeltemp -09 4,2° o -10 2,8°

vart hittar man såna här uppgifter? vore lite kul att se för sin egen hemort på årsbasis. hitta medeltemp för mora dec 2009 = -7 med 25,4 som kallast och dec 2010 = -13,4 med 29,9 som kallast(detta är lite missvisande för egen del då jag bor i en håla som är betydligt kallare än vad mätstation visar men en liten fingervisning iaf) det går åt fel håll :cry: vad kan man göra som mest skyndar på växthuseffekten? alla tips är välkommna! :lol:
Kollar väderstationens logg el via temperatur.nu
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

dr snuggels skrev:O när det gäller vem som bestämmer så säger jag nog att det är det
"Flygande spagettimonstret" o inte illuminati eller nwo eller pkk eller några andra.
Illuminati är ingen guddom, men människor av kött och blod. Läs på lite om dem innan du påkallar FSM :x
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Det var tider det när man körde med "fulolja" för 4 kr/litern, har aldrig värmt huset så billigt som då, lär väl aldrig göra det heller :cry:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

At grönlansisen smälter undan i snabbare takt än man trott och isen i antarktis har samma utveckling är det knappast någon diskussion om.
Frågan är inte om utan när den sk. grönlandspumpen som för kallt saltrikt vatten ur i världshaven kollapsar eller tar en annan utveckling.

Tar då golfströmmen en riktning mot sydeuropa så blir Island och nordnorge med ens helt obeboeligt.

Om sverige då inte stänger sina gränser kan jag tänka mig rätt tuffa scener mellan inflyttade nordiska hedningar och pedofilgudens fjärrstyrda tjänare.
Om det nuvarande politiska patrasket är vid styret då är det väl mest troligt att visumtvång och stängda gränser införs för att skydda kulturen.

Intressant att se för den som lever till den dagen...
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Är det bara jag som tycker att tråden börjar spåra ur lite?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
dr snuggels
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 10 dec, 2007 15:16
Ort: västsverige

Inlägg av dr snuggels »

Det är klart att det har spårat ur.

I samma ögonblick som man tar in Illuminati i en tråd som inte har humor någonstans i titeln har det spårat ur.

För att återgå till verkligheten så beställde jag tre extra pallar i mellandagarna. Så det är nog min extra förbrukning i vinter.
CTC 265B (-81) rosslagsbrännare (-07)
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Inlägg av kay »

Pratade med en kompis i går som också eldar med pellets. Han hade gjort av med 5 ton under november månad. DET ÄR MYCKET..
Men då har han 600 kvadrat och dåligt isolerat.. Tur man bara värmer upp 63 kvadrat själv..
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
stepside
Lärjunge!
Inlägg: 318
Blev medlem: fre 26 dec, 2008 22:34
Ort: mora

Inlägg av stepside »

det är ju kul när det spårar ur :lol:(ibland) efter 14 sidor har alla glömt vad tråden igenteligen handlade om sen blir två eller fler osams sen låses tråden,klassiker.
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

dr snuggels skrev:Det är klart att det har spårat ur.

I samma ögonblick som man tar in Illuminati i en tråd som inte har humor någonstans i titeln har det spårat ur.

För att återgå till verkligheten så beställde jag tre extra pallar i mellandagarna. Så det är nog min extra förbrukning i vinter.
Tro mig Dr. Snuggels: Det finns inget humoristiskt över Illuminati - eller som de heter i verkligheten: Windsor, Rothschild och Rockefeller. Om du tror att de inte har med vilka kostnadsnivåer du åläggs, eller hur din framtid kommer att se ut ifråga om hur du värmer ditt hus eller om du ens kommer ha något hus att värma, så bör du uppsöka en kollega! Dette är inte konspirationsteori, men konspirationsfakta som inget ringare än Rockefeller själv öppet erkännt. En tråd spårar ur når någon avfärdar de faktiska krafter som styr finansvärlden, ekonomin (håll de två isär) och de politiska krafterna som deliriskt svammel á la Spaghettimonstret. Har du hört om Menza? Tror du är en konspiration? Nej, de är inte en konspiration, men ett konsortium bestående av de individer som har över en viss IQ. Kanske det är Spaghettimonstret med? Illuminati är lika så verkligt som Menza, men har ett syfte som är avsevärd mindre prisvärd. Menza organiserar genier, Illuminati organiserar världens topp familjer inom finans, teknologi och politik. Inget Spaghettimonster, men en mycket verklig organisation vars medlemmar faktiskt svarar när du pratar med dem - till skillnad från Gud, Allah och Spaghettimonstret.

Kan vi så enas om en sak: 2010 har varit ett skikallt år i båda ändarna - början och slutet. Låt oss hoppas att 2011 blir ett Gott nytt år, för det vi hade var inte mycket att ha :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

kay skrev:Pratade med en kompis i går som också eldar med pellets. Han hade gjort av med 5 ton under november månad. DET ÄR MYCKET..
Men då har han 600 kvadrat och dåligt isolerat.. Tur man bara värmer upp 63 kvadrat själv..
Jag slår honom med händerna på ryggen: 1,8 ton i december på 85 +15 kvm. Jag kallar det inte Villa Korsdrag för inte! :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
kiixx
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 06 jan, 2008 12:19
Ort: Klippan (skåne)

Inlägg av kiixx »

Själv är det för tidigt att utröna exakta siffror då detta är min första vinter med pellets. men mitt år slutade på

24148kwh och 2 ton pellets, men dom senaste 3 månaderna har jag jämfört med 2009 sparat 3600 Kwh, och det är dom varma månaderna, enligt mätningshistriken är dec-jan-feb-mars och en bit in i april mina extrema månader. så skall bli roligt att följa detta.

Enligt mitt elbolag gjorde jag av med under 2009-2010
Nov-09: 2185Kwh
Dec-09: 3485Kwh
Jan: 4596Kwh
Feb: 3743Kwh
Mar: 3243Kwh
Apr: 2260Kwh
Maj: 1674Kwh
Jun: 1032Kwh
Jul: 974Kwh
Aug: 1067Kwh
Sep: 1567Kwh
Okt: 1263Kwh
Nov: 1338Kwh
Dec: 1391Kwh

Skall bli roligt att se läsaren i slutet av denna månaden...

Även om de flesta förstår så skall vi försöka att beteckna enhet på rätt sätt, se Icecaps inlägg nedan. / Roli moderator
Söndraby
VB Duomax 1992 med elpatron.
Biona 2000, MAFA micro förråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

kiixx: ursäkta men mina ögon har det svårt med felen.

Det är "kWh", inte "Kwh"

'k' är kilo.
'K' är Kelvin (Amerikanska grader)
'w' tror jag inte är en ISO-benämning alls.
'W' är ISO-benämningen för Watt.

Själv fick jag beställa 5 pall Stora Enso, kommer under veckan. Satan vad det har gått åt, det är ju en månad extra där det är som värst så det blir en dyr vinter.

Räknade dock lite på det och kom fram till att jag får varje kWh till 45% av vad det hade kostat med olja och det är ju helt OK. Lite kånkande på säckar, rensande av panna för varje ton eller så kan jag klara, motion är bra och pengarna värmer också, speciellt när man är arbetslös.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
dr snuggels
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 10 dec, 2007 15:16
Ort: västsverige

Inlägg av dr snuggels »

Menza består inte av genier utan av självgoda typer som tror att de är förmer än andra. (Jag har blivit erbjuden medlemskap men tackat nej).

Spagettimonstret finns, det har jag läst på internet så det måste vara sant.

Jag var nere o fyllde Pellets nu ikväll o kan bli tröstad av att de har gått Ca 30% mindre pellets de sista dagarna. (jag har bara ett förråd på Ca 600 liter så jag fyller lite men ofta och på så sätt vet jag ganska bra hur mycket det går).

Men jag kan inte hålla med om att 2010 har varit ett skitår heller, för hos oss i södra Sverige så kunde vi för första gången på många år bygga snögrottor åt ungarna o faktiskt ha något annat än regn o kuling att se framemot. Hellre -5 grader C o snö än +5 o regn.
CTC 265B (-81) rosslagsbrännare (-07)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jooo, jag minns november månad 2009 här i Värmland. 1 soltimme!

Resten regn! Då betalar jag heller en del extra pellets och har snö, fy tusan vad deprimerande regnet var.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar