Lös pellets.

Skriv svar
wuss
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 06 dec, 2010 01:07

Lös pellets.

Inlägg av wuss »

Jag har just köpt 4 pallar pellets från bäckebronsågverk, dum som jag va så bara beställde jag utan att kolla hur kvaliten var. Nu när jag börjat elda med dessa så stannar min brännare varje dag.

Jag har en TBmini i en gammal ctc265 hade stora enso förut och då gick det bra stannade aldrig, men nu är pelletsen så himla porös så de räcker nästan med att kolla på pelletsen så trillar den sönder. Så när skruven tuggar i sig så är det nästan bara små små bitar som trillar i koppen sen stannar brännaren och varnar.

Då har jag kikat askat ur och gjort ren givaren som ser lågan och glasen. Allt är fullt med sågspån så jag gissar på att givaren blir täckt i spån sen så stannar brännare och varnar för att schaktet är fullt i pellets?

Jag bifogar en bild hur de ser ut, i stort sett alla pelletsar har en skåra i sig som att de inte är riktigt ihoptryckta. Är detta nått man ska acceptera när man köpt pellets? Har inte använt pellets så länge och kan bara jämföra med stora enso och de va väldigt bra. Tyvärr så har jag redan bärt ner två pallar i källaren :(

Ska ringa dem imorgon och höra va man ska göra, har ingen lust att varje morgon vakna till ett kallt hus. Eller kan man justera brännaren så de funkar ändå, för brinner gör det ju när det väl fungerar.

http://www.ladda-upp.com/bilder/45777/pellets
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Inlägg av Flexifuel »

Så ska inte pellets inte se ut! Går att "justera" med lignin som Fågelfors gör men grundfelet är inte tillräckligt torrt material och för hög matning på pressen. Det är ej heller speciellt jämna kanter på pelletsen så de matar nog ganska duktigt genom matrisen.

Längssprickor fukt, tvärsprickor för torrt är en ganska enkel tumregel.

"En blank vacker pellets är en bra pellets"
Skriv svar