"Drakens" dammsugning av pellets

Tomas-67
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 11 sep, 2006 09:12
Ort: Ludvika

Höfläkt?

Inlägg av Tomas-67 »

Kan man inte konstruera en pelletsblås i samma princip som en gammaldags höfläkt/ejektor fast i mindre format.
PellX Gordic, CTC 260 -64
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Inlägg av monstermataren »

Denna tråd såg väldigt intressant ut, det har visat sig vara rätt vårt för mig att få plats med något förråd nära pannan, så jag bär varenda säck nedför en smal jobbig trappa, skulle vilja ha en "tratt" ovanför trappan som blåser ned i veckoförrådet, så behöver jag bara bära säckarna från garaget till källardörren. Ifrån dörren till veckoförrådet är det ungefär 6-7 meter, det sluttar i trappan men jag tror inte man kan få nog med fall för att bara hälla, skulle passa fint med en liten blås för att speeda upp det lite.

Tänker mig att man häller i de 16 kilona i en behällare, och sedan trycker på en knapp som blåser ner det.

Kan bära ungefär 5 säckar per vandring. Jag är inte stark, men jag har säckkärra :D
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Så länge det lutar ner så bör det väl funka med självfall, även om det blir kvar pellets i röret så kvittar ju det, dom kommer ner när du tömmer nästa gäng med säckar.

Om det inte är så att du har förrådet en bit från trappan så att du måste dra röret horisontellt en bit.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
monstermataren
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: mån 13 nov, 2006 15:19

Inlägg av monstermataren »

Jo tyvärr är det ett par meter mellan trappans nedre ände och veckoförrådet. Det är ett av problemen.
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Nilsson skrev:Hej alla, detta är mitt premiärinlägg, men jag har varit en flitig läsare.
Jag har en hemmasnickrad pelletsblås, består av en papptunna ca 100l, en fläkt lite, spirodelar och ett gammalt stuprör (billigt). blåser ner i ett eget förråd (ca 4kbm) som tömmer sig självt till 99%. Tömmer säckarna eller skyfflar lösvikt direkt i tunnan ute på gårdsplan.
Inget bära här inte. :D
Hej har du någon bild att visa !?!
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

"Höfläckt" modellen fungerar bra. I vår fabrik andvänds sådana låghstighets plugg flödes system till transporter i rörsystem av produkter som är känsliga för bildning av damm eller strimers. En svår produkt det andvänds till är kimrök! Så tekniken finns.
CTC 171 B med Torsby Mini .
nicnyfiken
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 28 dec, 2010 02:10

Inlägg av nicnyfiken »

Det låter bra finns nånlänk på internätet bilder m.m. =:?

Direktciteringar skapar dålig översikt i forumet, borttagen. / Roli moderator
CtC 265B janfire Flex-a- veckoförråd
100m2 tegel och trä.ca50cm kryp vindsisolering med oinredd källare som värms av pannrummet.
Gus
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 12 mar, 2005 11:26
Ort: Kramfors Västernorrland

bilder

Inlägg av Gus »

Albin Trio från -90
Biowarm från 2001 (skruv)

//Gus
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Roli verkar vara proffs på det här.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... sc&start=0
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nissehult54
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 feb, 2009 14:33
Kontakt:

Inlägg av nissehult54 »

Draken skrev:Synd att man måste vara datatekniker för att lägga bilder här...
Inte datatekniker kanske, men lite vana måste nog till.
Borde stå något om det i faq. Har inte kollat.

Bild

Inlägget är ju så gammalt så Draken har nog flaxat till andra domäner nu.

Bilden visar hur en fuktig björkbit pressats igenom ett runt hål tvärs fiberriktningen.
Innovatör & Revolutionär http://www.wikingpellets.se/
nissehult54
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 feb, 2009 14:33
Kontakt:

Inlägg av nissehult54 »

Tar upp en fråga förresten.

När man tar ut pellets med en skruv som skickar upp den på hög höjd
innan den rasar ner i brännaravdelningen,
sker detta uteslutande från undersidan av förrådet?

Det är ju så magert med bilder på detta forumet...
Innovatör & Revolutionär http://www.wikingpellets.se/
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Med förbehåll om att jag förstått din fråga rätt: Ja, man tar alltid ut pelletsen från botten av förrådet - antingen det är för matning av brännare eller från bulkförråd till vecko/dagsförråd.

Det att det är så magert med bilder på forumet här, beror på att de flesta tycker det är bökigt att först skulle ladda upp bilder på forumbilder.se eller photobucket.com och sedan plåstra in länken här :lol:

BildMig i en av mina bättre ögonblick
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nissehult54
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 04 feb, 2009 14:33
Kontakt:

Inlägg av nissehult54 »

bergatorparen skrev:Med förbehåll om att jag förstått din fråga rätt: Ja, man tar alltid ut pelletsen från botten av förrådet - antingen det är för matning av brännare eller från bulkförråd till vecko/dagsförråd.
Åhå. Men det är inte helt problemfritt eller?
Jag har för mej att det var lite tillsyn på det området också.
Har en liten idé om hur man kan komma runt problemet med matningen,
om det nu existerade något sådant.


Det att det är så magert med bilder på forumet här, beror på att de flesta tycker det är bökigt att först skulle ladda upp bilder på forumbilder.se eller photobucket.com och sedan plåstra in länken här :lol:
Svenskarna är ibland lite för lata tyvärr
Bild
Jasså är det du det. :?
Vad är det då för ena folk i din avatar? :shock:
Innovatör & Revolutionär http://www.wikingpellets.se/
Skriv svar