Råd för nybörjare

Skriv svar
longjohn61
Gallringsobjekt

Råd för nybörjare

Inlägg av longjohn61 »

Tjenare allihopa är nybörjare på pellets eldning har tittat runt har nu ett tag.
Jag och frugan köpte ett äldre hus i mars i år byggt 1918,pannan är en egor duplomat från 1986 som gick på olja tills 2006 då förra ägaren satt i en pellets brännare av märket viking bio och till den är det kopplad en shunt och en evr regler central.Läste här att man behöver en motdragslucka finns inget sånt i nu läget brännaren går enbart på hög effekt.rökgaser ligger på 160 grader vid ny sotad pannan sotar just nu en gång i veckan.
Nu när det är kallt förbrukar den 2 säckar/dygn huset är på 150 kv + källare som är delvis uppvärmt.allt funkar bra tror jag men eftersom jag är rätt grön på det där med pellets :wink:
Vill i nu läget inte pilla för mycket
Finns det nåt jag borde göra omgående :?:
Bild på pannan

Bild

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det där låter faktiskt rätt så bra. Sätt in en motdragslucka, så är det inte så värst mycket mer som behöver göras. Vid de temperaturer som är för nuvarande är 2 säckar per dygn mycket respektabelt. Viking Bio är en brännare som, enligt min erfarenhet, bara tuffar på. Aska ur den en gång i veckan, så begär den inte så mycket mer. Den är i stort sätt inte kräsen på "maten" hellre. Jag har eldat Agrol, OKQ8 och Neova - alla med gott resultat. Jag vill dock ändå rekommendera att ni fortsätter använda det märket ni har nu eftersom det verkar som det ger bra drift av anläggningen :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

2 säckar..jag blir avundsjuk :P
Värmer strax under 200kvm och ligger på nära 4 säckar/dygn vid extrema temperaturer.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Kör du på hög effekt (20 kW ?? ) och får 160 grader i rökgastemperatur så är Egor Duplomat en riktigt effektiv kombipanna. :)

Har du kontrollerat med en riktig termometer att panntermometern verkligen visar rätt?
Med en dragbegränsare kommer du att minska pelletsförbrukningen.
Skicka en PM till Olle45 här på forumet så får du hjälp att hitta rätt dragbegränsare.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
longjohn61
Gallringsobjekt

Inlägg av longjohn61 »

Tja vad jag kan se går den enbart på hög effekt .Köpte en ny termometer för nån månad sen på bilden har den gått sen förra onsdag så den är lite högre
nu.Hittade denna mätaren på jobbet(magnehelic) nåt att ha :?: inte så mycket drag i skorstenen vad jag kan se.
Skorstenen är aldrig slammad eller så och typ drygt 8m lång.vet ej diameter den har 8 pipor.

Temp efter 5 dagar
Bild

Nåt att ha hur ska man koppla in den sitter just nu bre vid temp mätaren

Bild

Mvh Nisse
Egor duplomat 84 vikingbio 06
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jo nog räcker de draget alltid :wink:
Man rekomenderar 10-15 pa till pellets o 1 mmvp motsvarar 10pa så du ligger på 35-40 pa så det bör vara betydligt lägre vilket då ökar verkningsgraden då rökgastemtempen sänks pga att pannan hinner suga upp mer värme
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar