Va fan hände? Pang sa det efter start!
-
- Ungskog
Va fan hände? Pang sa det efter start!
Kom precis hem från jobbet och kände att det var lite kallt. Fan tänkte jag, pelletsbrännaren stannat igen! Kom ner i pannrummet och fick se att pannan stod på under 20 grader alltså hade den nog stannat igår kväll. Eldade i kaminen hela kvällen igår och märkte inte av det.
Iallafall så startade jag upp brännaren och gick upp och åt lite frukost och hör bara en jävla smäll nerifrån källaren och möts av en massa rök men brännaren fortsatte och går fortfarande. Har en draglucka till vedfacket som röken mosas ut i. Fan vad skakis jag är alltså.
Troligtvis kommer jag slänga ut brännaren, panna och istället satsa på en fin värmepumpsanläggning. Bara en massa krångel med tändelement, oförklariga driftstopp och nu detta.
Så min fråga e vad hände? Borde inte va någon gas kvar i pannan för det var länge mellan den stanna och jag starta upp ju-
Iallafall så startade jag upp brännaren och gick upp och åt lite frukost och hör bara en jävla smäll nerifrån källaren och möts av en massa rök men brännaren fortsatte och går fortfarande. Har en draglucka till vedfacket som röken mosas ut i. Fan vad skakis jag är alltså.
Troligtvis kommer jag slänga ut brännaren, panna och istället satsa på en fin värmepumpsanläggning. Bara en massa krångel med tändelement, oförklariga driftstopp och nu detta.
Så min fråga e vad hände? Borde inte va någon gas kvar i pannan för det var länge mellan den stanna och jag starta upp ju-
Ung nog att veta allt
Jämä Miniter -75 kombinerat med Kmp px21 -07
Det som sker är oftast att startdosen är för lite varför brännaren inte kommer igång, sedan pytsas ytterligare en startdos på den pyrande och då kan det bildas kännbara mängder gengas.
Detta är orsaken till att t.ex. Janfire NH rensar brännkoppen mellan varje startförsök (om det nu behövs fler), då finns det ingen glöder av betydelse kvar.
Detta är orsaken till att t.ex. Janfire NH rensar brännkoppen mellan varje startförsök (om det nu behövs fler), då finns det ingen glöder av betydelse kvar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Lärjunge!
Alternativt, ofta beror det på att pannan inte sotats ur ordentligt, då blir den för trång och gasen hinner inte evakueras varpå det exploderar.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Ja, dålig/bristande sotning kan också ge detta.
Och kasta brännaren till fördel för VP?
Det är ju en investeringsfråga samt ganska mycket gissande huruvida det löner sig i längden men jag anser att pellets är vägen fram för mig men en effektivare panna skulle inte vara helt fel...
Och kasta brännaren till fördel för VP?
Det är ju en investeringsfråga samt ganska mycket gissande huruvida det löner sig i längden men jag anser att pellets är vägen fram för mig men en effektivare panna skulle inte vara helt fel...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
Är inte PK!
Är inte PK!
Hmm..ja pellebrännarna är inte som oljebrännarna tyvärr ,bara att starta om och sen skall det gå...Måste tyvärr rensa ur gammalt förbränt om möjligt oförbränt som ligger kvar vid DRIFTSTOP! (Och det står också i bruksanv och med en inplastad skylt att sätta upp bredvid brännaren som man får med vid köpet....för en själv och framtida användare... 

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Kan absolut inte finnas någon brännbar gengas i pannan efter 10-11 timmar med dagens kyla och påföljande drag ur skorstenen.Danne031 skrev:Alternativt, ofta beror det på att pannan inte sotats ur ordentligt, då blir den för trång och gasen hinner inte evakueras varpå det exploderar.
Explosionen får tillskrivas din brännare som har tändnings- och startdosproblem. När den då inte lyckas tända första gången matar den i en ny startdos och provar att tända igen.
Problemet är välkänt och väldokumenterat. Med en annan brännare slipper du ifrån dessa oförklarliga driftstopp som nog har sin förklaring i tändningsproblemen.
Jag har en sentida släkting till Jämä som panna. Konstruerad på samma sätt. Fungerar utmärkt med bra verkningsgrad. Med en KMP brännare skulle jag säkert ha samma problem (skulle aldrig våga ha en explosionsrisk i pannrummet).
Vill du inte satsa på en modern brännare så finns det som någon påpekade klassiker som Iwabo och TB-Mini som inte har dessa tändproblem och klarar sig utan explosioner.
Har du lågtemperatursystem så är ju värmepump ett klart alternativ när du ändå måste kosta på pelletssystemet en förbättring.
Du får ingen värme i källaren av pannan och behöver kanske komplettera med element där. Du får ingen självdragsventilation genom skorstenen.
Nu medans det är kallt, passa på och ta reda på vilken minsta framledningstemperatur du behöver från pannan för att klara tempen inne.
Får du som jag nedslående resultat i detta test så blir det till att bryta upp golv och lägga golvvärme för att värmepumpen ska fungera.
Jag tänker inte ha kåken kvar så många år så jag överlåter med värme dessa dyra påkostningar till nästa ägare. Kosta på och sedan sälja är en riktigt dålig affär.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jodå, det kan tillskrivas driftstoppet dagen innan om man inte gör rent brännaren innan man gör ett nytt startförsök, det blir en dubbel startdos som kan smälla fint om man som nämnts ovan tex har lite otur med evakuering av rökgaser. Klart man öppnar brännaren innan ett nytt startförsök för att se vad som har hänt!?
mvh
mvh
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
-
- Lärjunge!
Torsten jag menade inte att gasen stannat kvar sedan föregående driftstopp.
Jag menar att har du sotat pannan dåligt så blir det trånga vägar för rökgaserna och vid en uppstart med normal startdos så evakueras inte gaserna bra nog, med påföljd att det smäller vid tändning.
Exakt så fungerar det nämligen i min panna t.ex. Jag kör pellets i oljedelen och med oljebaffel i vedkammaren (standard setup). Slarvar man med sotningen så tar det oftast mindre än 20 säckar sedan har det samlats nog med aska i passagen olje->ved, för att sakta ner evakueringen och orsaka puffar. Väntar jag då ytterligare ett par dagar så smäller det rejält.
Jag menar att har du sotat pannan dåligt så blir det trånga vägar för rökgaserna och vid en uppstart med normal startdos så evakueras inte gaserna bra nog, med påföljd att det smäller vid tändning.
Exakt så fungerar det nämligen i min panna t.ex. Jag kör pellets i oljedelen och med oljebaffel i vedkammaren (standard setup). Slarvar man med sotningen så tar det oftast mindre än 20 säckar sedan har det samlats nog med aska i passagen olje->ved, för att sakta ner evakueringen och orsaka puffar. Väntar jag då ytterligare ett par dagar så smäller det rejält.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Mitt lilla projekt
Mitt lilla projekt
-
- Ungskog
Tack för responsen! Vilka killar/tjejer ni är!
Jag sotade pannan i fredags med stor omsorg... så jag väljer att tro på teorin om för liten startdos. Det var nämligen så att jag kika in lite i pannan strax efter tändningen och det flög lite oförbrända pelletar, som små kolbitar, ur brännaren.
Nu kör jag det bekväma sättet istället för att titta i instruktionerna, hur ökar man startdosen? För ju mer jag tänker på problemet så upplevde jag aldrig detta innan jag för i år bytte från Laxå till Stora Enso.
Jag sotade pannan i fredags med stor omsorg... så jag väljer att tro på teorin om för liten startdos. Det var nämligen så att jag kika in lite i pannan strax efter tändningen och det flög lite oförbrända pelletar, som små kolbitar, ur brännaren.
Nu kör jag det bekväma sättet istället för att titta i instruktionerna, hur ökar man startdosen? För ju mer jag tänker på problemet så upplevde jag aldrig detta innan jag för i år bytte från Laxå till Stora Enso.
Ung nog att veta allt
Nja inte får du en pangknall av för liten startdos
MEN ett vanligt Driftstop är för liten startdos...Sen om pannan hinner kallna och man BARA slår av och på utan att rensa inneröret DÅ fyller den 1st startdos till kanske blir då 5 dl ...Poff!!!...

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
-
- Ungskog
Startdos ca 3-3.5 dl Vid rengjord brännare lägg in en halv näve i mitten
Sen att du fått problem när du nyss sotat beror nog på just kanske bara att du har tja 2.2.5 dl startdos ingen pellets/sothög i röret som bromsar så därav näven"..
Sen så är ju skruvmatning som den är med jämnheten också..
Sen som Icecape nyss nämnde inlägg ovan...Viktig detalj!
Sen att du fått problem när du nyss sotat beror nog på just kanske bara att du har tja 2.2.5 dl startdos ingen pellets/sothög i röret som bromsar så därav näven"..

Sen som Icecape nyss nämnde inlägg ovan...Viktig detalj!
Senast redigerad av ronald den mån 20 dec, 2010 18:37, redigerad totalt 1 gånger.
Försök att passa när brännare skall starta,att ta bort slangen från fallröret och håll ett graderat litermått under slangen.Du skall få ca 3-3,5dl.Är det inte bra utan du måste ändra,så justera med pot.så du får ett annat värde.Brännare kommer ju att larma när den inte får nån pellets att tända,men det är bara att slå av och på knappen och den vill försöka igen.Slå av knappen på en gång när du fått pellets vid första start,för annars vill den försöka en andra dos och den vill vi inte ha.
Apropå poffar,som kan bli när pannan stått länge och allt blivit nerkylt,så brukar jag tända lite tidningspapper för att värma upp skorstenen innan jag kör igång brännaren
Apropå poffar,som kan bli när pannan stått länge och allt blivit nerkylt,så brukar jag tända lite tidningspapper för att värma upp skorstenen innan jag kör igång brännaren
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Ungskog
Nej jag har ingen dragregulator MEN jag har en ca 7m skorsten och har rent ut sagt "ett drag".
Grejen är att det inte var några problem alls när jag hade annan pelletssort därav jag tror problemet ligger i startdosen.
Kan det inte va så att det behövs en större startdos när jag kör med Stora Enso än med Laxå. Därav den missar i tändningen och slår av?
Grejen är att det inte var några problem alls när jag hade annan pelletssort därav jag tror problemet ligger i startdosen.
Kan det inte va så att det behövs en större startdos när jag kör med Stora Enso än med Laxå. Därav den missar i tändningen och slår av?
Ung nog att veta allt