Pellets i stor vedpanna?
Pellets i stor vedpanna?
Hej
Funderar på att sätta en Pellex20 i en Maga40 panna. Är det någon som har provat i en stor modern fläktstyrd ren vedpanna, tryckande fälkt.
Måste väl koppla ur fläkten först kan jag tro.
Funderar på att sätta en Pellex20 i en Maga40 panna. Är det någon som har provat i en stor modern fläktstyrd ren vedpanna, tryckande fälkt.
Måste väl koppla ur fläkten först kan jag tro.
Harry
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
I den pannan, tro du mig, skall du inte ha en liten mesig 20 kW brännare. Snarare bör du ha en 30 kW brännare som pallar för den volym denna panna har. Den tryckande fläkten måste kopplas bort, annars kommer inte pelletsbrännaren kunna starta, men enbart larma för för stort mottryck. Det finns tyvärr inte så värst många 30 kW brännare på begagnat marknaden, så det lutar väl i riktning nytt - vilket i och för sig kanske är lika bra. Du kan använda en Ariterm PX50 i denna pannam, all den tid du drar ner effekten på den till mellan 30 - 35 kW. En annan brännare som går finemang att använda är Baxi Eurofire 30. Givetvis finns det Ariterm BeQuembrännare med, men de vill inte jag rekommendera. EcoTec har även de stora brännare för både pellets och spannmål - och Swebo har det.
Den jag vill rekommendera av de nämnda, är Baxi Eurofire eftersom den är tillförlitlig, och det finns reservdelar till den nästan hos varända röris
Den jag vill rekommendera av de nämnda, är Baxi Eurofire eftersom den är tillförlitlig, och det finns reservdelar till den nästan hos varända röris

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Kan inte kosta på nåt mer än en beg. Är utan ved strax och det är lite akut. Till saken hör att stället är till salu och om brännaren inte orkar, får jag väl pruta lite, om det blir affär. Sen en annan sak, måste väl stänga en av tankarna ute i pannrummet, har två 750L och 800L slav i huset 240mm2. Är det någon som upplever att laddomat begränsar laddning för mycket, min panna går ner stup i ett, för maxtemp 83gr, har 35cu rör till tankar.
??
??
Harry
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Kolla Blocket, Tradera mm efter en beggad Bio-Warm, den kan du skrämma upp i 35kW och bara man askar ur den verkar den bara gå och gå.
http://www.biotronic.nu/docs/produktbeskrivning.html
http://www.biotronic.nu/docs/produktbeskrivning.html
160+216m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Midi, Maflex skruvar.