Jag kör Neova som levererats av Telge energi nu. Jag läste om stora enso och den verkar billigare och bra. Min fråga är om det är stor skillnad på dessa två då jag inte riktigt ännu fått fart på hur man ställer in anläggningen..
Neova pellets.
Fysiska och kemiska dataSkrymdensitet c:a 650 kg/m3
Fukthalt c:a 7-10 viktprocent
Värmevärde c:a 4,8 MWh/ton
Askhalt c:a 0,25%, max 0,5%
Svavel c:a 0,03% av torrsubstans
Diameter 8 mm, 6 mm
Hållfasthet Finandel <3 mm 0,9 viktprocent
Asksmälttemperatur >1400 grader C
Bindemedel Inga
Leveransform Bulk, 700 kg storsäck
Stora Enso pellets
Stora Enso Pellets i siffrorDiameter 8 mm
Torrhalt ca 91%
Askhalt ≤ 0,3%
Askans smälttemperatur ca 1 400 °C
Densitet ca 650 kg/m3
Energi per kg ca 4,85 kWh
Energi per m3 ca 3 120 kWh
1 småsäck 16 kg
1 pall 52 småsäckar (832 kg)
När jag satt och tittade själv ser det ju ut som samma pellets men jag kanske missar något viktigt som jag behöver veta innan jag beställer några pall..
Pellets sorter.
Pellets sorter.
Nibe City ifrån1997.
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
Janfire Flex-a 2010
Tigex dragbegränsare.
Hus byggt -72, 165kvm boyta.
Skorsten 5.5 meter
De är ganska lika, det är bara att köra.
Det som KAN skilja är densiteten, alltså vikt per rymdmått. En doseringsskruv matar ju volym och kommer det en hårdare pellets är varje volym mer bränsle, samtidig "glider" en hård pellets bättre än en "lös" vilket ger lite mer i doseringen.
Därför rekommenderas det att man efter en "riktig" inställning väger doseringen under kanske 10 minuter och skriver upp detta tal, då kan man enkelt byta pellets och trimma doseringen till detta mål igen varefter allt ska vara lika.
Men dessa pellets är mycket lika, det är bara att köra.
Det som KAN skilja är densiteten, alltså vikt per rymdmått. En doseringsskruv matar ju volym och kommer det en hårdare pellets är varje volym mer bränsle, samtidig "glider" en hård pellets bättre än en "lös" vilket ger lite mer i doseringen.
Därför rekommenderas det att man efter en "riktig" inställning väger doseringen under kanske 10 minuter och skriver upp detta tal, då kan man enkelt byta pellets och trimma doseringen till detta mål igen varefter allt ska vara lika.
Men dessa pellets är mycket lika, det är bara att köra.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!