nu åker snart brännaren ut igenom fönstret.!!!

Skriv svar
Stellan177
Prima virke

nu åker snart brännaren ut igenom fönstret.!!!

Inlägg av Stellan177 »

hejsan alla.

börjar bli så jävla less på min brännare så skiten åker ut igenom fönstret snart :evil:

va typ två månadersen ja installera brännaren o den gick hur fint som helst va göör nöjd att ja hade skaffa pellets men den som skratar först skratar sist,.

allt började med en jätte smäll ifrån pannan o en jävla massa rök men det tror de va gengas som orsakade den smällen el ja ni här sa att det va gengas :D så ja gjorde rent brännaren,pannan riktigt noga o satt på den igen men när ja gick upp på morgonen dan efter så va det kallt i huset o brännaren hade lagt av " o då lös dom två översta lamperna gröna me fast sen o den längst ner lös rött me fast sen" HAR EN KMP 05A tänkte ej mer på det så ja startade om brännaren o ställde mig o fyllde på pellets så ja skulle se så att den gick igång mne DÅ hade fläkten lagt av så jag tog bort kåpan o kollade o starta den igen o fick igång fläkten igen när ja hjälpe igång den så jag plockade bort fläkten o smörjde upp den så den gick lätt o fint. startade brännaren igen men det gick inte lång stund tills den la av igen :evil: o provade o provade men den ville bara inte bränna till slut så fick ja den gå en gång o nästa gång när den skulle starta så la den av igen efter en lite stund. o nu går den ett par timmar o så lägger den av, fick råd om att ja skulle koppla bort lågfarten o det har ja gjort nu men samma sak händer.!!!! vad fan ska jag göra för o få den o funka o slippa va förbannad :?: :?:

MVH stellan
PX21 05a 20KW 1200Family 25KW Ekonomi2004 Närkepellets 8mm
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Kan jag få din adress så vet jag var jag hittar din brännare när du kastat ut den :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

haha ja det lovar ja att du får när den åker ut.:D fast nu har den gått sen ja komm hem från jobbet vid fyra så den kanske får sitta kvar en stund till :P ökade lite mängd i drift :D
Mangelun
Prima virke

Inlägg av Mangelun »

Jag vet ingenting om den brännare du har men antingen är det ju fel på fläkten, eller så är det fel på styrningn till den och då hjälper det ju inte att bara smörja och starta om.
1½-planshus (1936). Exonom A116 (1963). Janfire Flex-A (2004). Vida 8mm pellets. KW SID 012 dragregulator.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Stardos ca 3dl brukar vara lagom ...och vad jag märkt att med tiden fastnar det fint damm på fläktbladen och det påverkar fläkteffekten så jag brukar ta loss brännaren och blåsa rent fläkten med tryckluft ett par gånger /år ...sen har jag märkt att tändelement montering kan gå snett som bidrar till gengas smällar ..jag tycker att brännaren tänder bäst om man ser till att elementet inte är för nära elementrörets mynning ..genom att låta elementet vara en bit in i elementröret gör att luft får plats att komma igenom elementröret ...och sen kolla så att elementröret träffar det stora hålet i brännarröret och att elementröret kommer riktigt nära det stora hålet i brännarröret.
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Har man högt mottryck i pannan blir det besvärligt med pelletseldning då pellets behöver mycket mer luft än oljeeldning som många gamla pannor och skorstenar är konstruerade för. Vanligt om dun har högt mottryck är att det tränger in trädamm i fläktens lager så den går trögt. Snurrar man den för hand brukar det lossna för ett tag men man måste byta lagren då trädammet inte förvinner av sig själv. Så kolla draget och byt fläktlagren är vad jag skulle göra.
CTC 171 B med Torsby Mini .
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jo det är ju känt att om det är mottryck i rökkanaler så fylls pannan med rök /gengas och fotocellen kan inte se om det brinner ..jag vet inte om din panna har turbolatorer eller liknade om så kanske prova att plocka bort en eller två.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Vad kör du din beg brännare på för effekt?...Hur varmt blir fallröret?...
Bra!att du skiter i lågeffekten=bara otyg.. :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

Mangelun skrev:Jag vet ingenting om den brännare du har men antingen är det ju fel på fläkten, eller så är det fel på styrningn till den och då hjälper det ju inte att bara smörja och starta om.

beställde en ny idag :D
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

ronald skrev:Vad kör du din beg brännare på för effekt?...Hur varmt blir fallröret?...
Bra!att du skiter i lågeffekten=bara otyg.. :wink:

vet inte riktigt skulle mäta det nu i helgen men han inte för tendelementet gick sönder idag när ja damsaög i brännaren så har beställt ett nytt idag o beställde öven en fläkt iaf det är den som spökar efter uppsmörjning???
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

notti skrev:Stardos ca 3dl brukar vara lagom ...och vad jag märkt att med tiden fastnar det fint damm på fläktbladen och det påverkar fläkteffekten så jag brukar ta loss brännaren och blåsa rent fläkten med tryckluft ett par gånger /år ...sen har jag märkt att tändelement montering kan gå snett som bidrar till gengas smällar ..jag tycker att brännaren tänder bäst om man ser till att elementet inte är för nära elementrörets mynning ..genom att låta elementet vara en bit in i elementröret gör att luft får plats att komma igenom elementröret ...och sen kolla så att elementröret träffar det stora hålet i brännarröret och att elementröret kommer riktigt nära det stora hålet i brännarröret.
okey alltid bra att veta men när ja ränsa pannan o så gig elementet sönder så har beställt ett nytt idag :D så ja ska följa dina råd o tips :P
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

notti skrev:Jo det är ju känt att om det är mottryck i rökkanaler så fylls pannan med rök /gengas och fotocellen kan inte se om det brinner ..jag vet inte om din panna har turbolatorer eller liknade om så kanske prova att plocka bort en eller två.

okey. japp har sex stycken i pannan o ska prova o ta bort non när den hoppar igång igen
Stellan177
Prima virke

Inlägg av Stellan177 »

Håkan S skrev:Har man högt mottryck i pannan blir det besvärligt med pelletseldning då pellets behöver mycket mer luft än oljeeldning som många gamla pannor och skorstenar är konstruerade för. Vanligt om dun har högt mottryck är att det tränger in trädamm i fläktens lager så den går trögt. Snurrar man den för hand brukar det lossna för ett tag men man måste byta lagren då trädammet inte förvinner av sig själv. Så kolla draget och byt fläktlagren är vad jag skulle göra.

frågade sotar innan ja stoppade in brännaren o det skulle inte vara några problem sa han, o dom eldade me ved i huset för tio år sen. men beställde en ny fläkt idag så hoppas de ska bli bättre o prova o ta bort non turbolator
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Nja innan du tar ut nån Turb...Så checka av hur varmt fallröret blir i böjen och sen mäter du av temp i toppen på S-stenen när bränn"stannar så har du lite info att labba med :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Som ronald skriver: Gör inget annat än att laga vad som är fel, samla in upplysningar och notera dom, då blir det mycket enklare.

Att ta bort turbulatorer kan vara svaret men det kan lika väl vara helt fel.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar