Fjärrvärme + bergvärme = SVT Plus

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!

Fjärrvärme + bergvärme = SVT Plus

Inlägg av rod02 »

Går det att kombinera fjärrvärme med annat?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Fjärrvärme + bergvärme = SVT Plus

Inlägg av bergatorparen »

Rent tekniskt är det fullt möjligt. Kontraktsmässigt är det sällan möjligt eftersom du genom att skriva på kontrakt med en fjärrvärmeleverantör ofta förbinder dig att frånkoppla alla övriga energikällor från ditt vattenburna system. :(

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

I SVT plus har de nog missat detta hinder. Själv skulle jag kunna tänka mig att köra mot pellets och sol. Via en "tekniktank".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Som sagt är det "ofta" att man inte medger att kunden behåller de egna lösningarna, men detta har dock varit föremål för skarp kritik, som en del fjärrvärmeleverantörer tagit åt sig. Men jag har faktiskt kollat lite runt hos de olika och i villkoren hos en del, för att inte säga de flesta, så krävs att egna värmekällor frånkopplas. Hur det förhåller sig med tekniktank vet jag inte, men där måste du nästan fråga din lokala fjärrvärmeleverantör om hur det förhåller sig :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Om jag inte är fel ute så är fjärrvärmeleverantören ofta emot andra alternativ då det kan hålla upp kundens returtemperatur. Fjärrvärmeleverantörerna är angelägna att hålla ner returtemperaturen för bästa verkningsgrad. Men svensk fjärrvärme publicerade tidigare i år ett antal exempel på hur man kan kombinera fjärrvärme och exempelvis solpaneler.

Jag reagerade också på att pellets + tekniktank inte fanns med i alternativet. Huset saknade kanske skorsten, men att försöka sälja in en värmepump till en familj som vill leva "klimatneutralt" känns inte helt ok enligt mig.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Skriv svar