Nytt uteförråd

Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det "rinner" väl pellets från uteförrådet tills inneförrådet blir tillräckligt fullt. Vilket det blir när nivån når rörets överkant sedan händer nog inget förrän nivån sjunker och det åter "rinner" ner pellets tills rörets överkant nås.

Så tror jag att det fungerar. Taxen får komma med "facit" :wink: .
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Tegheim
Entusiast!

Inlägg av Tegheim »

Det är ju inte lika flytande som vatten som tur är, då hade det ju tömt uteförrådet helt och fyllt källaren :) Men Taxen får gärna förklara noggrannare :)
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

På sidan 2, bild 7 uppifrån så syns det hur mycket som rinner in i förrådet.
Det är som Roli uppfattade det att det rinner bara tills röret fylls upp när nivån i veckoförrådet är uppe vid röret.Spjället där ute är fullt öppet hela tiden.Bara om jag vill göra nåt med veckoförrådet,så stänger jag det och kör ner nivån i detta.Sen öser jag upp pellets samt suger upp med grovis det sista i botten.Då behöver jag inte dra ur skruven,utan låter den gå under tiden till en hink.Då vet jag att det inte finns något spån kvar,som kan störa driften.Jag ville ha ett veckoförråd som reserv ifall jag skall behöva köra med säck i väntan på fyllning av det stora förrådet.Som synes är det bara tratten som är fylld under normal drift.
Det var lite testande när jag skulle anpassa röret in,så att det skulle rinna in och inte fastna eller gå för djupt ner.Ville inte gå under marknivån ute heller.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Skriv svar