Förlänga givarkabel till PX21

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Förlänga givarkabel till PX21

Inlägg av jerjo »

En kompis har nyligen börjat värma huset med pellets när han inte är hemma och kan elda med ved (ca 3 dygn/vecka).
Han har skaffat en begagnad PX21.
Eftersom jag har haft pelletseldning >10 år så får jag "alla" frågor ;-)

Idag sitter hans givare för start/stopp av brännaren i ett dykrör på pannan. Eftersom han även har ackumulatortank (för vedeldningen) så önskar han placera denna givare på/i ack-tanken.

Frågan är: Går denna givarkabel att skarva? I så fall, hur lång får den max vara och är det några särskilda krav på skarvkabeln?
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu kan jag inget om just den brännaren och dess givare. Men man kan kanske dra paralleller till min Ecotec Bioline som jag just monterat.

Den givarkabeln går att skarva och jag tror att den gick att förlänga upp till 20-30m. Det stod i anvisningarna något om minsta kabelarea, kommer dock inte ihåg hur stor, men jag använde vanlig elsladd, typen till bordlampor, 2x0,75mm² och det fungerar bra.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Det borde vara lika för alla givare. Det är egentligen bara en kropp där motståndet varierar beroende på omgivningens temperatur. Då kabeln kommer att påverka motståndet så kan det ge mindre förändringar men med en "rejäl" kabel är de försumbara.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

OK, tack!
Har skickat honom en länk till detta ämne i forumet så får han dra sina egna slutsatser.
Kanske pelletsforumet nu även får en ny hängiven medlem?!
Jerjo

Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Har nu konsulterat min brännarmanual. Och där stod det att givarkabeln går att förlänga, max 25m, med en min. kabelarea på 0,5mm². Men det gäller då Bioline men det borde inte vara någon större skillnad......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pallsson
Späd planta

Inlägg av Pallsson »

Inga problem, Jag har förlängt ca 3m. Tempgivarn har hög resistans. Utan att veta säkert, kanske ett pt-hundra element 100kohm. Och kabel håller bara några få ohm, försummbart.
Skriv svar