Frammatnings temperatur - hög eller låg?
Frammatnings temperatur - hög eller låg?
Jag läste lite om frammatningstemp i nån tråd.
Där skrev någon att gamla oljepannor stod på "konstant 80grader". Det stod en oljepanna i vårt hus tidigare men jag vet inte vad frammatningstempen stod på men den oljepannan monterades tillsammans med övriga värmesystemet i huset runt 1968 nångång. Nu när jag kör pelletspanna, ska jag ha samma frammatnings temp? Vi kör ca: 60 grader nu och det är rätt kallt inne nu när det är -10 ute, innebär det att jag har för låg frammatningstemp? På vår autoshunt finns en ratt där där man kan justera mellan 20 till 80 grader. Är det läge att vrida upp den på max nu när det är kallt ute???
Utgår från att jag förstås får plikta med ökad pelletståtgång men ungefär hur mycket ökar förbrukningen om man ökar från c:a 60 till 80grader?
Tacksam för svar!!
Där skrev någon att gamla oljepannor stod på "konstant 80grader". Det stod en oljepanna i vårt hus tidigare men jag vet inte vad frammatningstempen stod på men den oljepannan monterades tillsammans med övriga värmesystemet i huset runt 1968 nångång. Nu när jag kör pelletspanna, ska jag ha samma frammatnings temp? Vi kör ca: 60 grader nu och det är rätt kallt inne nu när det är -10 ute, innebär det att jag har för låg frammatningstemp? På vår autoshunt finns en ratt där där man kan justera mellan 20 till 80 grader. Är det läge att vrida upp den på max nu när det är kallt ute???
Utgår från att jag förstås får plikta med ökad pelletståtgång men ungefär hur mycket ökar förbrukningen om man ökar från c:a 60 till 80grader?
Tacksam för svar!!
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Om dina element har öppna kranar och det inte blir varmt nog i huset måste du vrida upp temperaturen till dom helt enkelt! Men känn först lite på elementen:
Är de kalla nere men varma uppe? Om det är så är flödet för lågt och det är då viktigare att stega upp cirkulationspumpen ett steg.
Men följ reglerna och skriv vad ni har av anläggning i signaturen, i din fråga bör du ange basala upplysningar som t.ex. om ni har termostater på elementen osv.
Och du skriver "autoshunt"... vad menas? Antingen har du en shuntstyrning (motor på shunten + en låda till att styra) och då måste du ställa det rätt, annars har du en manuell shunt.
Är de kalla nere men varma uppe? Om det är så är flödet för lågt och det är då viktigare att stega upp cirkulationspumpen ett steg.
Men följ reglerna och skriv vad ni har av anläggning i signaturen, i din fråga bör du ange basala upplysningar som t.ex. om ni har termostater på elementen osv.
Och du skriver "autoshunt"... vad menas? Antingen har du en shuntstyrning (motor på shunten + en låda till att styra) och då måste du ställa det rätt, annars har du en manuell shunt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2881
- Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
- Ort: Bergatorp
Jo, det är ett enrörssystem på bottenvåningen och på halva övervåningen, på andra halvan av övervåningen är det ett tvårörs, det är dock bara två element. Underligt system, jo, så är det.
Cirkulationspumpen är nån automatisk manick, Ska inte röras enligt installatören. Elementen är varma i överkant, men inte kalla i botten. Det sitter thermostater på alla elementen, ganska nya, de står fullt öppna på bottenvåningen men det blir inte tillräckligt varmt i huset. Jo, jag vet att det läcker som ett såll men tanken var att kunna få någon grad mer inne.
Cirkulationspumpen är nån automatisk manick, Ska inte röras enligt installatören. Elementen är varma i överkant, men inte kalla i botten. Det sitter thermostater på alla elementen, ganska nya, de står fullt öppna på bottenvåningen men det blir inte tillräckligt varmt i huset. Jo, jag vet att det läcker som ett såll men tanken var att kunna få någon grad mer inne.
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Gissar att det är någon form av shunt styrning du har eller gissar jag fel?
Mod detta:http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2869_1.jpg
Den har man ju möjlighet att justera framlednings temperaturen.
vad den skall stå på är väl lite beroende av vad du har för system .
själv har jag begränsat den till 60 grader i huset med bara gamla element.
samt 40 grader till garaget med golvärme
Mod detta:http://www.rinkabyror.se/showbigpic.htm ... 2869_1.jpg
Den har man ju möjlighet att justera framlednings temperaturen.
vad den skall stå på är väl lite beroende av vad du har för system .
själv har jag begränsat den till 60 grader i huset med bara gamla element.
samt 40 grader till garaget med golvärme
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Shuntstyrning heter det, den är automatisk så till vida att den styrs av en kännare som sitter inne i hallen. Funkar bra på sommarn, inte på vintern... (vet dock ej märke på själva manicken - på denna sitter det som sagt en ratt där man kan ställa tempen ut om jag fattat saken rätt)
Jag har inga golvvärmesystem, det är gamla element från 68 på bottenvåningen och nya på övervåningen (utom de två som ligger på en annan slinga).
Det finns inga direkta risker med att höja frammatningen??
Vad jag är ute efter för ju förstås att systemet borde klara 80grader eftersom det troligen är kört så tidigare med oljepannan?
Jag har inga golvvärmesystem, det är gamla element från 68 på bottenvåningen och nya på övervåningen (utom de två som ligger på en annan slinga).
Det finns inga direkta risker med att höja frammatningen??
Vad jag är ute efter för ju förstås att systemet borde klara 80grader eftersom det troligen är kört så tidigare med oljepannan?
//Mattias
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
-
- Lärjunge!
- Inlägg: 324
- Blev medlem: tor 14 okt, 2010 16:14
- Ort: Kristianstad
Det finns inga direkta risker med att höja framledningstemperaturen nej.
Ettrörssytem är mycket känsligare för förändringar än tvårörssystem. Du är betydligt mer beroende av att ha rätt flöde och rätt framledningstemperatur än i tvårörssystem. Om ditt system är dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur bör du ha 80 graders framledningstemperatur. MEN inte förrän det är som allra kallast ute.
Höj tills det känns lagom. Eller prova att höja rejält och sänk sedan tills det blir för kallt för att sedan höja lite igen.
Skulle du kunna lägga upp en bild på din pump? Jag blir misstänksam när du säger att den är automagisk och att rörläggaren sagt åt dig att inte ändra inställningarna på den.
Ettrörssytem är mycket känsligare för förändringar än tvårörssystem. Du är betydligt mer beroende av att ha rätt flöde och rätt framledningstemperatur än i tvårörssystem. Om ditt system är dimensionerat för 80 graders framledningstemperatur bör du ha 80 graders framledningstemperatur. MEN inte förrän det är som allra kallast ute.
Höj tills det känns lagom. Eller prova att höja rejält och sänk sedan tills det blir för kallt för att sedan höja lite igen.
Skulle du kunna lägga upp en bild på din pump? Jag blir misstänksam när du säger att den är automagisk och att rörläggaren sagt åt dig att inte ändra inställningarna på den.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Ökad framledningstemp på 3-5° ökar innetempen med ca 1° så det är bara att öka framledningstemen, Bäst är att köpa en shuntstyrning med innegivare så sköter den om att hålla vald innetemp 

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd