Dragbegränsarport vs turbulatorer

rod02
Pannrumshärskare!

Dragbegränsarport vs turbulatorer

Inlägg av rod02 »

Varför funkar inte dragbegränsarport(eller vad man skall kalla den som sitter uppe på oljepannor och bara bromsar utan luft in) som turbulatorer? Även turbulatorer minskar draget och risk för dåligt flås.

Det har nosats om ämnet i annan tråd, men jag tycker det behöver en egen.
Och hitills har jag läst turbulatorer ja i rätt antal/längd. Bromport nej nej nej.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Turbulatorerna gör att rökgasen är i kontakt med värmeupptagande väggar mycket längre, detta är vad som ger effektiviteten.

Att stoppa rökgasen komma ut vid att blockera med ett spjäll är inte samma sak, det ger inte rökgasen mer tid med värmeupptagande ytor, det ger däremot övertryck i pannan vilket leder till utsipprande rökgaser - vilket knappast är vad man vill ha.

Sedan ändrar man draget igenom brännaren också, det gör att förbränningen går fet.

Och ja, det går nog att ställa allt så det blir precis rätt drag i pannan men det fungerar ENBART "just nu", om en kvart när det blåser en aning mer eller utetemperaturen ändras 0,5°C blir det fel igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Min gissning är att man kan bromsa lite utan att det blir för dåligt flås oavsett väder vind m.m. Men idealet skulle vara dragstyrt. Men det blir nog lite knepigare än tigex mfl. Kanske enklare med turbulatorer i alla fall. Kan turbulatorer vara nått för min Egor duplomat? Kanske kombinerat med mer styrbafflar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är inte frågan om att stoppa rökgaserna, det är frågan om att skicka dom på en omväg som ger längre tid i pannan innan de drar upp i skorstenen.

Du blandar ihop två totalt olika saker...
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Bromsa och ta längre tid på sig är inte det samma? Tänker så det ryker men är inte övertygad ännu. Hänger med på att det kan ryka in om man bromsar för mycket i ogynnsamma förhållande. Och elstyra bromsen blir för krångligt. Då vinner turbulatorer. Men kan inte de också göra att det ryker in?

Idag har jag en baffel som skrivs om i http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... t=duplomat synd att bilden inte funkar längre. Men jag tror jag har den sparad.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Hörr'u Rod02: Egor'n är så gammal, att börjar du hora med den nu, så kommer den att tacka för sig och åka till rörmokeriet i himmelen - eller kanske ett ställe där det är lite, skall vi säga, varmare. Köp hellre en nyare begagnat panna på Blocket, det ger bättre resultat och mindre förgäves arbete - alternativt: Köp 4 mm plåt och gör en egen panna. Då har du att göra i vinter.Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Mindre pannmoddning typ bafflar och turbulatorer lockar mer än pannbyte. Sökte här på forumet och fann lite, men tyvärr är bilderna borta :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Alltså.... ska försöka köra en liten analogi här.

Anta att du kör ett fordon som målar vägstripa. Den kan köra 50km/t och måla bra. Du har en slingrig väg att måla men kan köra jämt och fint, totalt blir det 50km innan färgen tar slut, alltså en timme.

Dagen efter ska du fortsätta med andra sidan av vägen men då genar du, det finns en väg som bara är 5 km lång innan du kommer till stället du slutade och det är fredag o du vill hem.

Men för att din arbetsgivare inte ska fatta misstanke kör du bara 5km/t i snitt fast du hinner med att stanna o pinka lite, kanske handla också.

Vilka av dessa sätt målar mest väg då?

Just det, den slingriga vägen eller hur? Är det så svårt att förstå?

Om vägen igenom ett rör är rak kommer rökgasen bara i kontakt med rörets väggar, om man däremot trycker i en spiral som tvingar gasen runt i röret vilket ger en längre väg och i effekt en större yta på röret.

Samtidig brukar de också får flödet igenom rören att bli turbulenta så att rökgasen inte bara kyls i kanten där röret tar emot värme men faktisk blandas runt och då i effekt ge varmare rökgas i kontakt med hela rörets yta.

Detta motsvaras INTE av att sänka hastigheten, snarare tvärtom! Sänker man hastigheten igenom röret blir flödet med större sannolikhet mer laminärt, alltså precis motsatsen av vad man vill ha.

Och "röret" är helt enkelt tuberna i pannan.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Du kan inte modda det som inte går att modda. Sätta spelbart horn på en Renualt Clio?
Bråkar pannan så släng ut den. Här rea på en VB Joker. Kanske bra kanske inte, måste ses först.
http://www.blocket.se/uppsala/Ecotec_pe ... ?ca=10&w=1

Drar du igen rökgasspjället måste du öka på fläkten och ingenting är vunnet annat än att du får risk för bakbrand och koloxidförgiftning.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Det är inte frågan om att stänga spjället helt. Bara bromsa lite, så kråkorna får lite mindre. Och jag har redan en baffel för att styra/bromsa flödet. Är det också fel?
Anl att spjället är intressant är att det är enkelt i teorin, i praktiken behöver det justeras hela tiden(typ varje minut). För att vara optimalt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Vet du Rod02: Nu tycker jag du skall lyssna på Torsten. Att tvärhålla på en gammal panna som eldar mer åt kråkorna än åt dig, är inte smart. För tusan: 3000 kronor för en kanonfin panna med 100 liters varmvattenberedare, och där du kan använda din befintliga brännare? Tänk till nu. Januari nalkas och Kung Bore brukar fatta humör så här års :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Vad väger en panna?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det varierar, men Värmebaronen Joker väger prick 200 kg. Hur mycket din gamla Duplomat väger, är "anybodys guess" :lol:

De är inte så svårhanterliga som du tror. Det är som att maka på ett fullt 200 liters fat - inte svårare än så. Ett par starka killar så måste pannfanskapet ge med sig :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Misstänkte att den var tuuung. Och sen allt rörmek, så det får vänta.

Gjorde en test några minuter, och det enda som hände va att tigexen öppnade mindre. Det var max stängt, men jag misstänker att det är ganska öppet i alla fall. Kom på för sent att kolla fallrörstempen. Men den blev snarare varmare än kallare, när jag öppnade fullt igen. Får bli test med örontermometern framöver.

Funderar mycket kring vart luften tar vägen från brännarfläkten. Bromsar man luften borde det bli övertyck i pannan. Eller kanske bara minskat undertryck. Min tanke är att ligga på lagom undertryck.

OT: http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=101025#101025 visst går det att modda gammalt. Fiaten kommenterar vi i den tråden
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det får vänta. Men till våren ska alla ha. Det är nu som tillfällena finns.
Här ett ändå bättre tillfälle med en Nibe Pellux.
http://www.blocket.se/uppsala/Pelletspa ... ?ca=10&w=1
Köp nu och installera i sommar. 8)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar