Tror du snurrade till det rejält i ditt inlägg. Om du menar att man vid en innetemperatur på +20 grader förbrukar mer vid +10 ute (+10% i förbrukning) än vid -20 ute (+2,5% i förbrukning) är du på en annan planet än mig...Torsten skrev:
Är det noll grader ute och 20 grader inne och man höjer temperaturen en grad ökar förbrukninger 5%
Är det -20 grader ute ökar förbrukningen 2,5%
Är det +10 grader ute ökar förbrikningen 10%
Osv.
Dålig kvalite på Biopellets från Skellefteå Kraft?
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
Skellefteå kraft stoppar leveranserna från Storuman...
...kan man läsa i dagens VK, dock bara pappersupplagan. Ska länka till artikel på nätet om och när det kommer en. Drygt 1500 kunder har drabbats och ett brev kommer att skickas ut till alla berörda nu på måndag. Där kommer det att erbjuda alla kunder ett utbyte.
De är då välkomna att bära upp 7 pallar småsäck från min källare och bära ner den nya pelletsen. Tror dock inte de går med på det.
Bra att veta att jag inte var ensam med problemen.
De är då välkomna att bära upp 7 pallar småsäck från min källare och bära ner den nya pelletsen. Tror dock inte de går med på det.
Bra att veta att jag inte var ensam med problemen.
CTC 1100 Miljö (c:a 1995), Viking Bio (2006). Mafa 300, Pellets från BioNorr 8 mm. 150 kvm 1,5 plansvilla + 15 kvm garage
-
- Lärjunge!
Skekraft pellets som görs nu så tar dom vara på hela stocken så man kan få ställa om sin brännare blev jag meddelad.. Så nu har jag tyvärr bytt pellets i år ...=dyrare sämre pellets och att mina 12 pallar solett var slut
,,,dom gav mig norrlänsk glädje i 3 år i alla fall...
Men jag tror att från umeå och uppåt har dom solett ...Den riktiga pellen" Men det får ni gärna rätta mig ..Kan vara ute och
där!

Men jag tror att från umeå och uppåt har dom solett ...Den riktiga pellen" Men det får ni gärna rätta mig ..Kan vara ute och

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Läs innantill innan du klagar. SKILLNADEN i förbrukning var det fråga om. Skillnaden räknades i detta fall i procent.Danne82 skrev:Förbrukningen borde väll öka efter hur mycket det skiljer mellan ute och inne?
Några förbrukningssiffror är inte ens omnämnda.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Har nu kollat askhalten i skitpelletsen från Skelleftå kraft
På 10 säck á 16 kg blev det 0,9 kg aska, dvs c:a 0,5% aska. På säckarna står det <0,7% så så den specen uppfylls i alla fall.
Själv bor jag i Umeå och har fått den felaktiga pelletsen så det är nog de norr om Umeå som fått den bättre. Skitpelletsen skickar de såklart söderut...
Väntar fortfarande på det utlovade brevet från Skellefteå kraft. Kanske det kommer i morgon?
Själv bor jag i Umeå och har fått den felaktiga pelletsen så det är nog de norr om Umeå som fått den bättre. Skitpelletsen skickar de såklart söderut...
Väntar fortfarande på det utlovade brevet från Skellefteå kraft. Kanske det kommer i morgon?
-
- Frö
Jag har eldat pellets sedan 2002 och haft Skekraft pellets till för två år sen. Ångrar bara att jag inte bytte tidigare. Har numer pellets från Bioenergi i Luleå och Stenvalls i Sikfors och jämfört med Skekraft pellets så genererar de mycket mindre aska och är drygare. Jag har två fastigheter och två Jan Fire flex-A brännare- Eldar upp ca. 16 - 17 ton pellets/år.
AVG
Parca 3000 1976, med Janfire Flex-A 2002 års modell.
Albin Villacombi 1995, med Janfire Flex-A 2005 års modell.
Parca 3000 1976, med Janfire Flex-A 2002 års modell.
Albin Villacombi 1995, med Janfire Flex-A 2005 års modell.
-
- Frö
Reportage i VK angående dålig pellets från Skellefteå Kraft
http://www.vk.se/Article.jsp?article=402742
http://www.vk.se/Article.jsp?article=402742
Kan bara vidimera att det är pellets som inte passar "hembrännare". Jag har kört med Solett i 4-5år nu utan något som helst problem. Med Storumanpelletsen började det direkt att strula. 9kW+underhåll gick inte så bra, har fått fulla fallschaktet med pellets flera gånger och brännarkoppen e full med aska. Det ser nästa ut som om aska hindrar ny pellets att ramla tillräckligt långt fram för att förbrännas.Jag har provat att både minska och öka matningen men det funkade inte. Testar nu på 15kW läget och det ser ut som att det går bättre. Tyvärr fick jag stopp i externskruven igår och det har heller aldrig hänt förut. Jobbar skift och som tur är är jag ledigt ett tag så jag kan ha koll på brännaren nu när det är kallt ( -19C) nu.
Har 7 1/2 pallar kvar så det känns ingen vidare
Får man verkligen sälja en produkt till en stamkund utan att upplysa om att det man får är något helt annat än tidigare ????
Har 7 1/2 pallar kvar så det känns ingen vidare

Får man verkligen sälja en produkt till en stamkund utan att upplysa om att det man får är något helt annat än tidigare ????
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jo men visst, men det är inte bara å reklamera så fort det inte fungerar.
Det kan ju vara så enkelt att man justerar brännaren lite.
Jag har diskuterat problemet med skelleftebränsle och det jag är lite besviken på är att dom har inga förslag på hur man skall ställa in sin brännare för att få den att fungera med denna pellets.
Mixtergubbe som man är så ser jag ju utmaningen i att få till det.
Kör nu i 12kW läget + underhåll utan driftsstopp
Jag har ändrat lite volymvikt men jag tror helt enkelt att man måste blåsa på med mer effekt för att få en bättre ( fullständigare ) förbränning.
Tiden får utvisa hur verkningsgraden är, men det ser ut att fungera hjälpligt iallafall.
Det kan ju vara så enkelt att man justerar brännaren lite.
Jag har diskuterat problemet med skelleftebränsle och det jag är lite besviken på är att dom har inga förslag på hur man skall ställa in sin brännare för att få den att fungera med denna pellets.
Mixtergubbe som man är så ser jag ju utmaningen i att få till det.
Kör nu i 12kW läget + underhåll utan driftsstopp

Jag har ändrat lite volymvikt men jag tror helt enkelt att man måste blåsa på med mer effekt för att få en bättre ( fullständigare ) förbränning.
Tiden får utvisa hur verkningsgraden är, men det ser ut att fungera hjälpligt iallafall.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH